Content marketing voor accountants – de ultieme gids

Content marketing voor accountants - de ultieme gids
In een steeds concurrerender en complexer wordende fiscale markt is de noodzaak om een sterke marketingstrategie te creëren echter belangrijker dan ooit.

Delen

In dit artikel gaan we in op de voordelen van content marketing voor accountants en hoe het kan helpen bij het uitbouwen van jouw kantoor.


Fiscale en boekhoudkundige bedrijven grijpen niet vaak terug naar een volledig marketingplan, maar vertrouwen op mond-aan-mondreclame en reputatie om hun praktijk uit te bouwen en te onderhouden. In een steeds concurrerender en complexer wordende fiscale markt is de noodzaak om een sterke marketingstrategie te creëren echter belangrijker dan ooit.


Als je niet vertrouwd bent met marketing kan het duur, tijdrovend en overweldigend lijken, vooral omdat traditionele marketing steeds minder effectief wordt. Maar content marketing neemt toe in populariteit als een goedkope en effectieve marketingstrategie. Het is een instrument dat accountants in hun voordeel kunnen gebruiken.

 

Wat is content marketing? 

Content marketing is het proces van het creëren, publiceren en verspreiden van relevant “inhoud” voor een specifieke doelgroep. Maar het richt zich niet rechtstreeks op verkoop of merkpromotie. De inhoud kan onder de vorm van blogs, artikelen, white papers, video’s en e-mailnieuwsbrieven worden verspreid.

Is content marketing geschikt voor accountants en accountantskantoren?


Accountants en fiscalisten zijn experts in hun vakgebied. Die expertise is waar de branche op gebaseerd is en het tonen van die kennis kan zeer overtuigend zijn voor (potentiële) klanten. De fiscale markt is voortdurend in beweging waardoor er een vrijwel onbeperkte bron van content ontstaat die kan gebruikt worden. Deze factoren en de algemene voordelen van content marketing maken de integratie ervan in jouw marketingstrategie tot een must.

Wat zijn de voordelen van content marketing voor accountants?


Er zijn veel voordelen aan het gebruik van content marketing als accountant, waaronder:

 

  • Bouwen aan naamsbekendheid en zichtbaarheid
  • Het aantonen van jouw autoriteit en expertise in de sector
  • Het genereren van bezoekers op je website
  • Het creëren van klantenloyaliteit, vertrouwen en betrokkenheid
  • Hoger scoren in de Google-zoekresultaten
  • Verhoging van de conversie van websites zowel in volume als snelheid van conversies
  • Laten zien hoe jij je onderscheidt van concurrerende bedrijven
  • Klanten aanmoedigen om terug te komen naar jouw website
  • Meer mond-aan-mondreclame door het delen van inhoud
  • Het bieden van toegevoegde waarde aan klanten en prospecten
  • Hoe start je content marketing als accountant of accountantskantoor op? 


Nu je de potentiële voordelen van deze marketingstrategie hebt gezien, kan jouw bedrijf op volgende manier aan de slag.

 

Inhoudelijke marketingdoelstellingen bepalen

In bovenstaande lijst gaven we een overzicht van de vele verschillende voordelen die content marketing kan opleveren. Het is wel belangrijk om prioriteiten te stellen op welk gebied jij het meest gebaat bent bij content marketing.

De belangrijkste categorieën van content marketingdoelstellingen zijn:

 

  • Verkoop en leadgeneratie
  • Jouw e-maillijst uitbreiden
  • De merknaam van jouw accountantskantoor laten opvallen
  • Jezelf vestigen als expert


Het doel waaraan je prioriteit geeft voor je content marketing bepaalt het type content dat je zal delen, evenals de “call to action” die je van je lezers verwacht.

Als je bijvoorbeeld als expert in het vakgebied wilt worden gezien, zal jouw content gerichter en technischer van taal zijn en zijn casestudies en white papers eerder aangewezen.

Als het uitbreiden van jouw e-mail lijst prioriteit is, zullen downloadbare artikelen en tips die actueel zijn een zo breed mogelijke aantrekkingskracht hebben op jouw potentiële klanten.

Merkopbouw versus leadgeneratie – wat is beter voor accountants? 


Dit is een fundamentele vraag voor jouw strategie en ze is voor discussie vatbaar. Welke van beide is het meest geschikt voor de gespecialiseerde dienstverlening van accountants?

Aan de ene kant wil je met brand building de naam van jouw bedrijf zo veel mogelijk bekendheid geven, aan de andere kant vereist leadgeneratie dat jij je concentreert op een zo klein mogelijke doelgroep om een zo hoog mogelijk conversiepercentage te krijgen.

Als je een doel hebt gedefinieerd, kan je de tactieken onderzoeken die je helpen dat doel te bereiken en die kunnen gebruiken om te beslissen welke vorm jouw content marketing zal aannemen.

 

Als je gebruik wil maken van content marketing, maar niet zeker weet waar je moet beginnen, dan kan AAAwesome ondersteuning bieden. 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook