• door: AAAwesome
  • Maart 10, 2021
  • Categorie: E-mailmarketing

E-mail marketing voor jouw accountantskantoor: Wat is het en waarom heb je het nodig?


E-mails, E-mails, E-mails. Ja, we zijn er allemaal mee vertrouwd en vaak zouden we willen dat we dat niet waren, gezien onze overvolle inbox. Maar, als de oudste vorm van digitale marketing verdient dit platform wel wat krediet. In de loop der jaren hebben we een groot aantal nieuwe vormen van communicatie zien opkomen, maar ondanks dit blijft e-mailmarketing sterk en in de opwaartse trend. Dus, wat is het, waar is de ophef allemaal over en nog belangrijker, waarom zou jij e-mail marketing overwegen voor je accountantskantoor?

Laten we beginnen met een leuk weetje. Wist je dat er dagelijks 3,9 miljard e-mailgebruikers zijn? Volgens Statista zal dit cijfer naar verwachting stijgen tot 4,3 miljard in 2023. Een serieuze groei, vind je ook niet? Als de cijfers niet genoeg zijn om jou te overtuigen, dan is er hier nog één - 83% van de consumenten wereldwijd geeft de voorkeur aan e-mail wanneer ze communicatie van een bedrijf ontvangen.

Wat is e-mailmarketing?

We weten dat jij weet wat e-mails zijn (die vervelende berichten die mensen naar onze inbox sturen, die veel te veel administratietijd in beslag nemen en die we vaak uitstellen om te beantwoorden). Maar, wat is e-mail marketing?

Traditioneel verwijst het naar het gebruik van e-mail om producten en diensten te promoten. Het wordt nog steeds voor deze doeleinden gebruikt, maar gezien de ophef in de digitale wereld en de eisen van het digitale publiek, gaat het bij e-mailmarketing om het creëren van gepersonaliseerde waarde via elektronische post.

Niemand wil de hele tijd horen wat jij te bieden hebt. Zeker niet in hun inbox (klikken op uitschrijven).

Vandaag de dag gaat e-mailmarketing over het ontwikkelen van relaties en het opbouwen van autoriteit met jouw bestaande klanten, hen toegevoegde waarde te bieden en jezelf top of mind te houden. Het gaat om het benaderen en koesteren van prospecten. Het is een direct communicatiekanaal naar hun inbox en dankzij de technologie is het een kanaal dat kan worden geautomatiseerd, gepersonaliseerd, getraceerd, gemeten en voortdurend verbeterd.

Waarom e-mailmarketing?

E-mailmarketing is gebaseerd op toestemming. Voordat je een mailingcampagne opzet, moet je gebruikers toestemming geven om zich op te geven voor je mailinglijst (Ja, maak je geen zorgen. We zullen al deze onderwerpen in de komende blogs behandelen). Zodra ze zich aanmelden, heb je toestemming om ze te e-mailen. Waar het op neerkomt: DEZE MENSEN WILLEN VAN JE HOREN. En als je het goed doet, zullen ze altijd lezen wat je te zeggen hebt.

Afgezien van dit, hier zijn een paar andere voordelen van e-mail marketing:

  1. E-mail heeft de hoogste ROI

    Zoals je weet, zijn er veel digitale marketingplatforms. Dit kan als een verrassing komen, maar e-mailmarketing is nog steeds gerangschikt als het meest effectieve marketingkanaal, vóór sociale media en zelfs SEO. Geloof je ons niet? Uit onderzoek van Campaign Monitor blijkt dat e-mailmarketing 174% meer conversies oplevert dan sociale media.

    Nee, we zeggen niet dat je jouw Facebook Business-profiel moet schrappen. De twee werken hand in hand. Dat brengt ons bij ons volgende punt...

  2. E-mail marketing stimuleert je andere social media initiatieven

    E-mail marketing werkt in tandem met jouw andere digitale marketing initiatieven en als het goed gedaan wordt verbetert het jouw online aanwezigheid en verhoogt het jouw zoekvolumes. Niet overtuigd? QuickSprout ontdekte dat e-mail abonnees 3,9 keer meer kans hebben om jouw content te delen op sociale media. Dit staat gelijk aan een verhoogde online zichtbaarheid voor jouw merk, meer verkeer en na verloop van tijd meer conversies.

  3. E-mailmarketing is persoonlijker

    Misschien is de reden waarom e-mailmarketing zo'n loyaliteit van jouw mailinglijst kweekt, dat men in staat is om zijn publiek speciaal te laten voelen. Dit wordt gedaan door personalisatie.

    Met e-mailmarketing kan je jouw berichten segmenteren en personaliseren, zodat elke ontvanger het gevoel heeft dat je hem persoonlijk aanspreekt. Andere kanalen, zoals sociale media, bieden die mogelijkheid gewoon niet.

Waarom jouw accountantskantoor e-mailmarketing moet overwegen:

En dan nu het belangrijkste gedeelte; waarom zou jouw accountantskantoor e-mailmarketing moeten overwegen als onderdeel van haar digitale marketingstrategie? 

Als accountant is het van cruciaal belang om proactief contact op te nemen met huidige en potentiële klanten om top of mind te blijven, vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen, upselling en jezelf te positioneren als een betrouwbare adviseur. Vertrouwde adviseur, dat is waar het hier om draait.

Door cloud computing en financiële technologieën zijn de verwachtingen van klanten veranderd en heeft het accountantsberoep zich moeten ontwikkelen. Klanten hebben meer hulp nodig dan alleen de traditionele cijfers. Ze hebben jouw advies nodig.

Meer dan dat, deze technologieën in combinatie met de algemene concurrentie in de accountancy wereld heeft het veel makkelijker gemaakt om van de ene accountant naar de andere te gaan als men het gevoel heeft dat hun adviseur niet helemaal zijn gewicht in de schaal legt. Geloof ons, het aantal keren dat we hebben gehoord "Ik hoor nooit van mijn accountant" is onwerkelijk. Jouw klanten willen van je horen.

E-mailmarketing zou wel eens het platform kunnen zijn dat jij gebruikt om adviesdiensten aan te bieden. Nog beter, het doen via e-mail marketing zal je tijd besparen! Je zal in staat zijn om jouw huidige klantenlijst te segmenteren, een paar verschillende e-mailcampagnes samen te stellen om aan alle verschillende consultancybehoeften te voldoen, en boem! Elk van jouw klanten ontvangt een gepersonaliseerde nieuwsbrief met advies dat voor hen relevant is.

E-mailmarketing kan ook worden gebruikt om een concurrentievoordeel voor jouw accountantskantoor te behalen. Je kan beginnen met het verzamelen van e-mails van potentiële klanten, gratis waarde leveren aan jouw abonnees en zodra ze jou beginnen te zien als een strateeg van groei, zullen ze converteren.

Met zoveel voordelen is het moeilijk om de kracht van een goede e-mailmarketingcampagne te negeren. Hebben we jou overtuigd?