Storytelling vs Storydoing

Storytelling vs Storydoing
Zijn de beproefde methoden om het verhaal van een merk te vertellen nog steeds effectief?

Delen

In de hedendaagse marketing is er een debat gaande over de meest succesvolle techniek: Storytelling of Storydoing. Zijn de beproefde methoden om het verhaal van een merk te vertellen nog steeds effectief? Of zijn de tijden veranderd doordat consumenten meer van een merk verlangen?

Eenvoudig uitgelegd is het verschil tussen Storytelling en Storydoing het onderscheid tussen ‘praters’ en ‘doeners’. Storytelling marketing is (of was?) een van de meest gebruikte communicatietools van het afgelopen decennium. Bij het vertellen van zijn verhaal kan een merk ervaringen en waarden delen met als doel in contact te komen met klanten, wat de relatie met het doelpubliek natuurlijk versterkt.

Storydoing daarentegen kan echter worden omschreven als resultaat van de performantie van een organisatie. Klanten kunnen de positionering en boodschap van een bedrijf direct afleiden van de producten en diensten die het ontwikkelt. Men weet of een bedrijf succesvol is, als klanten praten over wat het bedrijf doet, niet over wat het zegt – iets wat wordt beschouwd als Word of Mouth Marketing (WOM). De sterkte van Storydoing ligt er dus in niet te zeggen wat je doet, maar te doen waar je als bedrijf voor staat.

Hoewel men Storytelling dus al meer dan tien jaar als cruciaal beschouwt voor de identiteit van een merk (“Brand Identity”) lijkt de ster ervan nu wel te tanen. De hedendaagse consument trekt de authenticiteit van de verhalen die bedrijven ophangen in vraag: is het echt of enkel gemaakt voor marketingdoeleinden? Door de toenemende populariteit van social media kan iedereen vandaag een verhalenverteller of influencer worden op zowel zakelijk als persoonlijk vlak. De vraag is dus hoe je als merk een betrouwbaar én blijvend kan brengen.

Door de transparantie van internet moeten bedrijven erg op hun hoede zijn voor valse uitspraken en claims. Er zijn mee dan voldoende verhalen bekend waarbij een merk zo de mist in gaat. De consument kan in een paar klikken veel kerninformatie over een merk te weten komen – wat het belang van transparantie onderstreept. Storydoing stelt een merk in staat om zijn publiek uit eerste hand zijn boodschap en waarden te bewijzen en dit op een originele, maar authentieke manier. De authenticiteit geeft de klant een gevoel van zekerheid, van warmte en “thuiskomen” in de vaak onpersoonlijke wereld.

Al met al zijn Storytelling en Storydoing beide cruciaal voor de perceptie van een merk. Dit betekent dat het bedrijf een evenwicht moet vinden tussen promotie en praktijk en terwijl Storytelling de aandacht van de klanten trekt, is Storydoing en de implementatie ervan belangrijk voor de klantenbinding.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook