Een glimmend nieuwe website? Wat nu?
Het is spannend, is het niet? Jouw nieuwe website is live gegaan. Het ziet er geweldig uit. Je bent er trots op. En de leads beginnen binnen te stromen. Toch?
Nee? Hier is de realiteit van nieuwe websites voor accountants, of voor elke zakelijke website….
Wanneer jouw nieuwe website live gaat, is dat slechts de startlijn, niet de finish. Het is net alsof je je loopoutfit hebt aangetrokken, ter plekke op en neer aan het joggen bent, een grote glimlach op je gezicht hebt en je naar de start van een race begeeft. En dan gaat het pistool af…. Maar jij bent niet de enige in deze race, of wel?
Jouw website moet concurreren. Hij moet vechten om:
- aandacht
- Google rankings
- traffiek (websitebezoekers)
… en er zijn nogal wat lopers in deze ‘websites voor accountants’ race.
Dus de volgende vraag is hoe jouw website concurrentieel wordt. Hoe win je deze race en heb je een website die goed scoort in Google, veel bezoekers krijgt en veel leads van goede kwaliteit voor je genereert?
Eén ding werkt alvast niet. Verwachten dat de oude Field of Dreams theorie zal werken: “Als je het bouwt, zullen ze komen”.
Een mooie website met uitstekende inhoud is belangrijk, maar het is slechts een radertje van jouw hele bedrijf. Dit betekent dat jouw website op zichzelf weinig zal opleveren voor jouw bedrijf. In feite genereren de meeste nieuwe websites voor accountants niet veel verkeer. Ze zijn als een nieuwe winkel of café, helemaal klaar voor gebruik, maar zonder dat er klanten binnenkomen.
Er zijn veel inspanningen nodig om dat punt te bereiken. En dan is er nog het teleurstellende gevoel dat er meteen na de lancering nog maar weinig nieuwe zaken binnenkomen.
Gelukkig zijn er methoden en processen om de investering die je hebt gedaan in die heldere, glanzende nieuwe website te maximaliseren.
Zoekwoordstrategie en onderzoek
Bepaal met welke zoekwoorden (specifieke zinnen van 3 tot 6 woorden per zin) jij wil scoren in Google. De keuze van de zoekwoorden is gebaseerd op wie jouw doelpubliek is, op welke diensten je aanbiedt en op het type leads dat je wil aantrekken.
BELANGRIJK: ga niet voor brede, algemene zoektermen zoals ‘accountant [jouw locatie]’, omdat deze de neiging hebben om prijsgerichte leads aan te trekken die geen andere criteria hebben dan het feit dat je “in de buurt bent”. Deze prospects zijn meestal op zoek naar een lage prijs provider omdat ze niet kritisch zijn of omdat ze geen specifieke behoeften hebben.
En stroomopwaarts van de zoekwoordstrategie is er jouw marketingstrategie – jouw fundamentele beslissingen over de soorten klanten die je wil, jouw service mix, jouw prijzen, hoe je wil worden waargenomen in vergelijking met concurrenten, en ga zo maar door.
Jouw zoekwoordstrategie voor zoekmachine optimalisatie (SEO) vloeit voort uit jouw marketingstrategie die voortvloeit uit jouw bedrijfsstrategie; zeg maar je visie en missie.
Het is uitermate belangrijk om jouw SEO zoekwoorden goed af te stemmen op je doelstellingen. Toch hebben de meeste accountantskantoren en kleine bedrijven dit helemaal niet gedaan, of in ieder geval niet grondig en strategisch onderbouwd.
Waarom zou jij je zorgen maken over het verkeer op jouw website? De reden dat jouw websiteverkeer zo belangrijk is, is dat jouw website – hoe helder en glanzend en mooi hij ook is – zonder voldoende bezoekersaantallen waarschijnlijk geen leads voor jou zal genereren. Je hebt een kritische massa aan bezoekers op jouw site nodig.
Een volgende stap na het lezen van dit artikel, is weten of jouw bedrijf klaar is voor digitale marketing. Neem contact op om te weten hoe je die “shining” nieuwe website kan maken. Een website die voor jou het werk doet.
AAAwesome digital marketing packs bevatten zoekmachine optimalisatie (SEO) implementatie. Als je meer info wilt over de SEO- of digitale marketingbehoeften van jouw bedrijf in het algemeen, neem dan contact met ons op.