5 gratis tools die elk beginnend bedrijf moet kennen 

5 gratis tools die elk beginnen bedrijf moet kennen - Canva, Mailchimp, Google Analytics, GTmetrix & Later
Als beginnende ondernemer wil je zoveel mogelijk doen zonder al te veel geld uit te geven. Gelukkig zijn er een heleboel gratis tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het opbouwen en laten groeien van je bedrijf. Denk maar aan het analyseren en optimaliseren van je website, ontwerpen van content of het uitsturen van een nieuwsbrief. Hieronder vind je vijf handige gratis tools voor beginnende bedrijven.

Delen

1. Meet de snelheid van je website met GTmetrix.

Een snelle website is essentieel voor een positieve gebruikerservaring en een hogere plaats in zoekmachines zoals Google of Bing. GTmetrix kan je helpen de snelheid van je website te meten en te verbeteren. Het geeft een gedetailleerde analyse van je website, inclusief alle laadtijden en suggesties voor verbetering.

2. Analyseer je websitebezoekers met Google Analytics.

Google Analytics is een gratis tool van Google, waarmee je inzichten kunt krijgen in het gedrag van bezoekers op je website. Hoe komen ze op je website terecht, welke pagina’s bekijken ze en tot waar scrollen ze door? In Google Analytics krijg je uitgebreide rapporten over verkeer, conversies en demografie, maar ook het gedrag op je website en nog veel meer. Door deze gegevens te analyseren, kun je beter begrijpen wie je doelgroep is en hoe je hen beter kunt bereiken.

3. Ontwerp visuals met Canva.

Canva is dé gratis grafisch ontwerp tool van dit moment. Je kan er snel en makkelijk verschillende marketingmaterialen zoals flyers, banners, visitekaartjes en social media posts mee ontwerpen. Met Canva kun je gemakkelijk professioneel ogende ontwerpen maken zonder dat je enige ontwerpvaardigheden nodig hebt. Het biedt een brede selectie van sjablonen, afbeeldingen en lettertypen.

4. Plan je social media posts op voorhand in met Later.

Later is een social media management tool die je helpt om je social media-accounts in te plannen en te organiseren. Elk kanaal heeft zijn eigen agenda waar je makkelijk alles kan plannen, maar je kan ook volgens de volgorde van je profiel plannen, zodat alles mooi bij elkaar past. Je kunt ook de resultaten van je kanalen bijhouden en analyses bekijken om te zien hoe je account presteert.

5. Bereik je doelgroep via mail met MailChimp.

Een e-mail nieuwsbrief is een krachtige manier om in contact te blijven met je doelgroep en (potentiële) klanten. Mailchimp is een gratis tool die je kunt gebruiken om nieuwsbrieven te ontwerpen, te verzenden en te analyseren. Je kunt ook groepen maken per interessegebied en automatische e-mailreeksen instellen om je abonnees beter te betrekken en omzet te genereren.

Dit waren slechts enkele gratis tools om jouw bedrijf al een heel eind vooruit te helpen. Door gebruik te maken van deze tools, kun je je bedrijf beter laten groeien zonder dat je veel geld hoeft uit te geven aan dure software.

Toch nog vragen over je digitale aanpak?

Wil je meer uitleg over één van bovenstaande tools of heb je een specifieke nood die niet verholpen is met deze tools? Neem dan gerust contact met ons op voor een gesprek!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook