5 tips: social media marketing voor accountants

5 tips social media marketing voor accountants
Hoe kunnen accountants en kleine gedreven ondernemers social media social media inzetten voor hun bedrijf. Wij, met AAAwesome, delen 5 tips.

Delen

Het klopt dat de meeste mensen vaak accountants inhuren op basis van de aanbevelingen van hun vrienden en familie, maar er is ook een relatief groot deel dat via social media op zoek gaat naar accountants. Dit deel zal trouwens alleen maar groter worden aangezien de jongere generaties (Millennials en Gen Z) met social media zijn opgegroeid.

 

Dit maakt duidelijk dat accountantsprofessionals hun diensten op social media moeten promoten, of dit nu individuele accountants zijn of agentschappen die tientallen of zelfs honderden accountants in dienst hebben.

 

Dus, hoe doe je het? Hoe kunnen accountants het op social media maken?

 

1. Vind het juiste social netwerk

 

Social netwerken verschillen sterk van elkaar, afhankelijk van een aantal factoren. Een zeer belangrijke factor is de demografie van elk van de social netwerken. Snapchat bijvoorbeeld wordt meestal gebruikt door jongere mensen terwijl Facebook simpelweg het grootste netwerk ter wereld is, bezocht door de meeste mensen.

 

Daarom moet je de social netwerken identificeren die jouw klanten en potentiële klanten vaak bezoeken. De eenvoudigste manier om dit te doen, is praten met je klanten maar ook met vrienden en familie die mogelijk geïnteresseerd zijn in het gebruik van social media om accountants te vinden en er interactie mee te hebben. Zo kan je al eenvoudig twee of drie social mediakanalen identificeren om je op te richten, maar je mag zeker ook social media die misschien niet genoemd werden over het hoofd zien.

 

2. Zorg voor een constante aanwezigheid

 

Op social media aanwezig zijn hoeft niet al te veel tijd te kosten, maar je moet wel de tijd vinden om met regelmaat aanwezig te zijn op social media. Als je bijvoorbeeld een Twitter-account start, zorg er dan voor dat je minstens een paar keer per dag actief bent. Je activiteit kan bestaan uit het retweeten van interessant nieuws uit de branche of interactie met je bestaande klanten. Het belangrijkste is dat mensen constant worden blootgesteld aan jouw merk of bedrijf.

 

Je moet al je accounts zo actief houden als je je kan veroorloven. Heb je er zelf de tijd niet voor, kan je het ook uitbesteden.

 

Een ander aandachtspunt is het afstemmen van je berichten op het betreffende netwerk. Twitter is bijvoorbeeld bedoeld voor snellere, minder serieuze berichten en korte aankondigingen. Facebook kan worden gebruikt om een verhaal te vertellen of iets langer te delen. Op LinkedIn zal je de dingen professioneel en zakelijk houden.

 

Soms voelt het misschien een beetje overweldigend aan om allerlei boodschappen te delen, maar éénzelfde ding doen op alle social netwerken komt absoluut “lui” over en dat is het laatste wat je wil.

 

3. Ga voor gevarieerde inhoud

 

Gebruikers van social netwerken zijn consumenten van inhoud geworden en ze verwachten van bijna alle accounts die ze volgen dat ze regelmatig inhoud voor hen produceren. Het goede hiervan is dat het betekent dat ze zich met jou en je inhoud bezighouden, zolang je maar iets produceert dat hun tijd waard is.

 

Dit is een van de belangrijkste redenen waarom alle accountants en accountantsbureaus blogs nodig hebben als eerste opslagplaats voor inhoud die ze op social media zullen delen. Maar zelfs als je geen blog hebt, kan je met inhoud komen en je volgers betrekken op social media. Voor accountants is een van de beste dingen nuttige tips en adviezen geven, vooral wanneer bepaalde grote gebeurtenissen plaatsvinden of wanneer wetten veranderen die gevolgen hebben voor de accountancy-industrie.

Bedrijven zoeken op dat ogenblik immers naar opheldering en jouw social mediaprofielen zijn de perfecte plaats om informatie te verstrekken en je te profileren. Je kan ook op social media Q&A’s hosten waar je je volgers uitnodigt om vragen te stellen over hun accountancybehoeften. Je kan dit omzetten in discussies op Facebook of Twitter of zelfs videochats maken waarin je je boodschap met je volgers kan delen.

 

Een andere manier is om je social media-accounts persoonlijker te maken en verhalen te vertellen over jouw medewerkers en hun hobby’s of persoonlijke verwezenlijkingen. Dit zal je bedrijf doen opvallen als een plek waar echte mensen werken in plaats van een zoveelste accountantskantoor dat makkelijk uitwisselbaar is in de hoofden van mensen.

 

Laat je bedrijf opvallen door humaan te werk te gaan en echte mensen te tonen.

 

4. Niet verkopen, verkopen en verkopen

 

De grootste fout die bedrijven op social media maken, is om van de verschillende kanalen billboards te maken voor hun merk. Er is een tijd en plaats voor traditionele advertenties en dat kunnen zeker de traditionele media zijn en advertentieruimtes die ze aanbieden. 

 

Natuurlijk zijn er momenten waarop je een paar zaken kwijt wil over hoe je de dingen aanpakt en mensen uitnodigt om je te bellen of je website te bezoeken, maar dit zou niet de hoofdbrok van je aanwezigheid op social media mogen zijn. Als je veilig wil spelen, werk je met een 75:25 ratio, waar je het in hoofdzaak hebt over je diensten en zet je je volgers slechts 25% van de tijd aan om actie te ondernemen.

 

5. Visuals gebruiken

 

Zelfs mensen die niets weten over social mediamarketing begrijpen dat het belangrijk is om visuele inhoud op social netwerken te gebruiken om de aandacht van mensen te trekken. De kans is groot dat een tweet zonder een afbeelding, een gif of een video, door mensen haast ongemerkt wordt overgeslagen. En dat geldt net zo goed voor Facebook of zelfs LinkedIn-artikelen die steeds vaker afbeeldingen bevatten.

Foto’s werken prima maar om echt impact te maken, zou je video’s moeten produceren. Je kan bijvoorbeeld een video van een minuut maken over de nieuwste wijziging van de belastingwetgeving en deze op je social netwerken delen. Je kan zelfs een heel YouTube-kanaal maken waar je de vragen van mensen beantwoordt of eenvoudig je inzichten in de branche deelt.

 

Nog dit …

 

Hoewel deze tips je zeker helpen om jouw bedrijfsactiviteiten te promoten, is het belangrijkste om te blijven leren over social mediamarketing en het lezen van info van experts uit de branche. Social media marketing verandert snel en de enige manier om bij te blijven, is zeer waakzaam te zijn.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook