Hoe start je met LinkedIn?

Starten met LinkedIn
Met dit artikel proberen we je een overzicht te bieden van de mogelijkheden en hoe je aan de slag gaat om een eerste bericht te delen op je profiel.

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Iedereen heeft al wel gehoord van LinkedIn, het platform voor een professioneel publiek. Mensen maken er een profiel op aan met een overzicht met hun werkervaring, skills, behaalde certificaten en opleidingen. Kort genomen kan je dit zien als een platform waarop je je curriculum vitae plaatst.

 

Maar LinkedIn kan wat omslachtig lijken, zelfs al heb je een tijdje geleden een profiel aangemaakt. Het bedrijf is in 2016 overgenomen door Microsoft en is nog steeds volop in ontwikkeling.

Wat is LinkedIn?

LinkedIn is net zoals Facebook, Instagram, Twitter een platform dat gebruikt wordt voor het delen van berichten, zei het met het doel om de berichten een iets meer professioneel karakter te geven.

 

 

Ook hier is het de bedoeling om goede content te delen, connecties te zoeken met andere gebruikers en het laten groeien van een community. Nogmaals, de focus is professioneel van aard.

 

 

Het professionele karakter slaat ook op de features die het platform aanbiedt. Deze zijn onder andere het vinden van vacatures, of je profiel dusdanig instellen zodat anderen zien dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Je kan je aansluiten bij discussiegroepen om je kennis te delen of om gewoonweg bij te leren.

 

 

Een andere integratie van LinkedIn is het leerplatform Lynda in 2015 en noemt nu LinkedIn Learning. Zoals de naam al aangeeft, kan je er dus online opleidingen volgen. Al dan niet betalend.

 

 

Naast een individueel profiel is er ook de mogelijkheid om een profiel voor je bedrijf aan te maken. Ook hier is het belangrijk dat dit profiel goed is ingesteld.

 

Zoals je wel merkt leent dit platform zich er helemaal toe om je producten of diensten aan te bevelen bij een doelpubliek. Als individu kan je dan ook nog eens je eigen kennis etaleren en het nieuws over en van je bedrijf promoten.

Hoe begin je er nu aan, met LinkedIn?

Eerst en vooral moet je je aanmelden op het platform. Dit is helemaal gratis. Er bestaan ook betalende opties (the Sales plan, Career plan, or Business plan) maar die laten we hier even buiten beschouwing.

 

Een stappenplan:

Stap #1: stel jouw LinkedIn-pagina in

De eerste stap om aan de slag te gaan op LinkedIn is uiteraard het maken van een profielpagina.

 

Je kan je aanmelden voor een gratis basis LinkedIn-profiel of kiezen uit een aantal betalende abonnementen: het Verkoopplan, Carrièreplan of Businessplan.

Een persoonlijk LinkedIn-profiel aanmaken:

  1. Bezoek LinkedIn en meld je aan voor een account met jouw naam, e-mailadres en gekozen wachtwoord.

  2. Kies een gepaste profielfoto, idealiter eentje die past bij de manier waarop je gezien wilt worden in een professionele context. Profielen met een foto hebben meer kans om bekeken te worden.

    Een profiel zonder foto ziet er niet echt professioneel uit. Profielen met een foto hebben immers 14x meer kans om bekeken te worden, volgens een LinkedIn onderzoek.

     

  3. Laat je profiel opvallen door een bannerafbeelding die past bij je profiel. Met deze banner creëer je een kans voor een eerste positieve visuele indruk. Bekijk misschien even deze voorbeelden ter inspiratie.

    10% van de mensen onthouden wat ze horen, 20% onthouden wat ze lezen … 80% onthouden wat ze zien en doen. (bron HubSpot)

    Op Canva.com, een makkelijke online designtool, maak je eenvoudig gebruik van bestaande templates. Je kiest er een en past aan wat je denkt dat nodig is.

     

  4. Naast je profielfoto en banner, moet er ook nog wat geschreven worden: een headline. Zorg er voor dat dit een krachtige samenvatting is van je vaardigheden, sterke punten en/of prestaties. Meer tips over do’s & dont’s vind je hier.

    Bijkomstig heb je ook de mogelijkheid om 6 voorbeelden op te laden om bijvoorbeeld projecten uit te lichten.

  5. Als laatste stap voeg je je de info over je carrierepad toe, samen met je opleidingen en vaardigheden. Zoals eerder reeds gemeld, is dit gelijkaardig aan een CV opstellen. Handig om te weten, is dat je via LinkedIn ook de optie hebt om later je CV te exporteren.

    Extra tip: pas de URL van je LinkedIn profiel aan indien deze volgens jou beter kan. Op deze LinkedIn pagina staat alles uitlegd hoe je dit kan doen.

     

Een persoonlijk LinkedIn-profiel aanmaken:

  1. In de rechterbovenhoek op het LinkedIn startscherm, klik je op het pictogram “Werk”.
LinkedIn navigatie
 
  1. In het paneel dat opent, scrol je omlaag naar ‘Een bedrijfspagina maken’ en selecteer de categorie die jouw bedrijf het beste beschrijft.

  2. Vul in de volgende stappen alle nodige informatie in. Upload daarna ook je bedrijfslogo en profielfoto.

Stap #2: bouwen aan je netwerk

In de vorige stap heb je geleerd hoe je je persoonlijk en bedrijfsprofiel kan instellen. De volgende stap in het verhaal is het bouwen aan je LinkedIn-netwerk. Dit kan op 2 manieren, door mensen te volgen of door te connecteren.

Je kan mensen een uitnodiging sturen om toe te voegen aan je persoonlijk netwerk. Je kan mensen ook vragen om je bedrijfsprofiel te volgen. In het eerste geval, het aangaan van een persoonlijk connectie is in feite een relatie die je aangaat die in 2 richtingen werkt. Beide partijen kunnen na het accepteren van de uitnodiging, elkaars inhoud en netwerk zien. Belangrijker nog, jullie kunnen een betekenisvolle conversatie aangaan via de messenger-tool.

Bij het versturen van een uitnodiging, voeg je best een persoonlijk bericht toe. Stel jezelf even voor en geef een reden mee waarom je de andere persoon zou willen toevoegen aan je connecties. Zo creëer je een betekenisvol netwerk uit.

Door het volgen van een andere gebruiker, kan je op de hoogte blijven van de activiteiten van deze gebruiker, zonder dat er een directe connectie moet zijn. Dit doe je door op de ‘Follow’ knop bij deze persoon te klikken. Dit doe je om op te hoogte te blijven als opinieleiders, influencers, merken en zelfs je concurrenten iets posten.

Stap #3: post betekenisvolle inhoud

De volgende stap in het verhaal is het posten van boeiende, betekenisvolle content waar je netwerk iets aan heeft. Hoe groter je netwerk, hoe uitdagender het wordt om interessant uit de hoek te komen. En zoals ook in het dagdagelijks leven het geval is, is niet alles interessant voor iedereen. Zeker als je netwerk bestaat uit mensen met uiteenlopende professionele interesses. Maar probeer toch die raakvlakken te vinden die je hebt met de meeste onder hen.


Hier zijn enkele van de beste manieren om nieuwe doelgroepen op LinkedIn te bereiken:

 

Betrokkenheidstip #1: Statusupdates posten



Een snelle manier om content te delen is via status updates.


Het delen van statusupdates is een snelle en gemakkelijke manier om contact te maken met jouw LinkedIn-publiek.

 

Veel LinkedIn-influencers posten vaak meer uitgebreide teksten. Dit kan gaan over hun carrière, problemen die ze ondervinden op kantoor en mogelijke lessen die ze hieruit trekken en wensen te delen met de wereld.


Wees authentiek en inspireer. Geef mensen een inzicht in de voortgang van jouw merk of bedrijf. Persoonlijke en professioneel relevante berichten boeit mensen het meest.

 

Net zoals op andere sociale netwerken kan je mensen taggen en relevante hashtags toe voegen. Taggen doe je best als je de andere persoon in de kijker wil plaatsen. Bijvoorbeeld bij een goede dienstverlening die je onder de aandacht wil brengen. Hashtags verhogen dan weer de visibiliteit van je post.

 

Betrokkenheidstip #2: Publiceer en deel artikels op LinkedIn


LinkedIn geeft prioriteit aan inhoud die is gepubliceerd op het ingebouwde “Publishing Platform”. Ze verkiezen er met andere woorden voor om het publiek op het eigen platform te houden.

 

Het is dan ook een een goed idee om dit platform te gebruiken om lange artikelen te delen die jouw thought leadership laten zien.


Als je content aanslaat, gaan je connecties het waarschijnlijk leuk vinden om te delen en open je de deur voor een nieuw publiek. Dit is ook het geval als ze je content liken of commentaar achterlaten. In de laatste 2 gevallen zal dit te zien zijn op het de profielpagina van je contact.

 

Betrokkenheidstip #3: Plaats video-inhoud


Niet iedereen is graag in beeld laat staan om voor een camera te staan. Maar video’s kunnen jouw ideeën tot leven brengen en jouw persoonlijkheid op een meer uitgebreide en boeiendere manier laten zien.


Videoberichten zijn een van de meest succesvolle soorten inhoud op LinkedIn, waarbij gebruikers naar verluidt 20 keer meer kans hebben om ze te delen dan andere soorten berichten. Toch iets om over na te denken.


Het moet ook niet altijd jouw gezicht of dat van een collega te zijn. Interessante of leuk-geanimeerde video’s die je product of service uitleggen, kunnen ook. Hiervoor bestaan er vele tools, al dan niet gratis om mee aan de slag te gaan.

 

Video-inhoud heeft de neiging om de aandacht van een kijker langer vast te houden – en hoe langer een persoon bezig is met een stuk inhoud op het platform, hoe waarschijnlijker het is dat het LinkedIn-algoritme het naar een breder publiek zal brengen.

Stap #4: post consequent

Wees consistent. Een belanrijk aspect aan het posten is om rekening te houden met je tone-of-voice, of hoe je je doelpubliek en connecties aanspreekt. Het is dus niet enkel de hoeveelheid posts die belangrijk zijn, maar ook dat je rekening houdt met je merk (ook jij als persoon).

 

Alle begin is moeilijk, maar probeer je content op voorhand in te plannen. Neem de tijd om even na te denken over wat je gaat posten en hoe dit mogelijks je volgers kan aanspreken. Bij het plannen hou je dan ook rekening met de beste tijd om te posten. Het heeft immers weinig zin om midden in de nacht een post de wereld in te sturen als al je connecties onder de dekens liggen.

 

Met het leren plannen, spaar je op termijn tijd en raak je beter georganiseerd. Op deze manier blijft er meer tijd over om die betekenisvolle connecties te onderhouden.

Stap #5: onderhoud je connecties

Blijf betrokken door commentaar te geven op posts van anderen die je zelf interessant vindt. Dit draagt bij in de bevordering van die waardevolle connecties door te laten zien dat je actief bent op LinkedIn, dat de gedeelde kennis je interesseert. Bovendien zie je ook welke andere mensen, al dan niet buiten je eigen netwerk, commentaar geven. Op deze manier kom je zeker nog andere waardevolle contacten tegen.


Start gesprekken door vragen te stellen of deel jouw mening over het geposte onderwerp.

Stap #6: maak gebruik van groepen

Op LinkedIn heb je ook de mogelijkheid om toe te treden tot interessegroepen. Of je start zelf een groep en nodigt mensen uit je netwerk uit. In een groep heb je de kans om ideeën uit te wisselen, nieuws uit de branche of wereld te delen en zo dus ook waardevolle connecties op te bouwen.


Wees actief, neem deel aan gesprekken, stel vragen en bouw zo een reputatie op als deskundige in een bepaalde materie.

Uiteraard zijn er nog vele andere mogelijkheden op LinkedIn, maar deze geven al een idee om snel te kunnen starten. Veel succes.

 

Indien er vragen zijn, of er hulp nodig is met het opzetten van een LinkedIn account, aarzel niet ons te contacteren.

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

We delen tips en tricks en weetjes allerhanden.

Ontdek meer

10-redenen-waarom-accountants-nieuwsbrieven-moeten-gebruiken.jpg
E-mailmarketing

10 redenen waarom een nieuwsbrief accountants kunnen helpen

De tijd dat accountants alleen maar als number crunchers werden gezien, is voorbij. Jullie zijn ervaren bedrijfsadviseurs, met een schat aan kennis en inzichten, al dan niet gespecialiseerd in een bepaalde niche. Maar hoe kan je deze vaardigheden inzetten om jouw bedrijfsdoelstellingen, zoals sterke klantenrelaties, klantenbehoud, lead generation en groei, te bereiken? Met een nieuwsbrief! Ja, dat lees je goed, met een nieuwsbrief 🤯

Google Analytics
Zoekmachine Optimalisatie

Google Analytics voor beginners

Een inleiding tot basis Google Analytics voor absolute beginners. Hier zijn de fundamentele stappen die je moet nemen om bruikbare inzichtelijke gegevens in handen te krijgen om jouw online bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

Hulp nodig?

Met veel plezier lichten we onze diensten en manier van werken toe.

Contacteer ons. Ook ivm vragen over content, social media en digitale marketing.