Hoe creëer en gebruik je content persona’s in de contentstrategie van je bedrijf?

Content Persona's
Succesvol zakendoen vereist een grondige kennis van jouw doelgroep - hun behoeften, pijnpunten, demografische gegevens, beschikbaar inkomen en hoe je product of dienst een probleem in hun leven kan aanpakken. Hetzelfde kan worden gezegd van content marketing: het is het meest effectief als je jouw doelgroep begrijpt en specifiek voor hun schrijft. Door content te creëren over onderwerpen die voor hen waardevol en interessant zijn, in het soort contentformat dat zij verkiezen en verspreid via platforms waarop zij actief zijn. Het algemene publiek wilt content en communicatie gepersonaliseerd zien, waardoor bedrijven afstand moeten nemen van de one-size-fits-all benadering. Om een beter inzicht te krijgen in de contentbehoeften van jouw publiek, stellen we het populaire kader van data-driven content persona's voor. Deze zouden samen met de buyer's journey centraal moeten staan in elke contentstrategie en het startpunt moeten zijn voor alle content die wordt gecreëerd. In deze blogpost gaan we na wat ze zijn, hoe je ze creëert en vooral hoe je ze gebruikt om gerichte, waardevolle en boeiende content te creëren.

Delen

Wat is een Content Persona?

Een content persona is een fictieve momentopname van jouw ideale klantgroepen op basis van marktonderzoek en werkelijke gegevens. Content persona’s zijn vergelijkbaar met buyer persona’s, behalve dat ze relevante informatie bevatten voor het maken van content. Informatie over hun interesses, motivaties en de algemene sociale media- en consumptiegewoonten.   

 

Deze persona’s dienen als een kader voor het afstemmen van jouw zakelijke marketingmateriaal en helpen je jouw inhoud zo vorm te geven dat ze de doelgroep en hun interesses beter aanspreekt. Eenmaal gecreëerd, vormen ze een leidraad voor alle content – blogs, video’s, eBooks, social media content, e-mail nieuwsbrieven – noem maar op!    

 

Zonder inzicht in jouw content persona’s en hun interesses zal je content strategie hoogstwaarschijnlijk gaan over onderwerpen waarvan je denkt dat jouw publiek erin geïnteresseerd is of onderwerpen die je het beste kent – zoals je product of dienst. Dit harde verkoopspraatje zal waarschijnlijk geen consistente betrokkenheid, loyale aanhang of leadgeneratie genereren.  

 

Content Persona’s zijn gebaseerd op data en nemen het giswerk weg bij het creëren van content. Ze helpen de focus te houden op de onderwerpen en vragen die het belangrijkst zijn voor jouw doelpubliek.    

 

Vijf stappen om een Content Persona te creëren

Stap 1: Identificeer

Start het proces door eerst te identificeren wie jouw meest waardevolle of ideale klanten zijn. Ideale klanten zijn een geweldige bron van inspiratie voor Content Persona’s en zullen ervoor zorgen dat jouw contentstrategie gericht is op individuen die het belangrijkst zijn voor jouw bedrijf. Neem de tijd voor deze stap en roep indien nodig een brainstormsessie met het hele team op om meer inzichten te krijgen van meerdere belanghebbenden. 

Stap 2: Bepaal de informatie die nodig is om jouw persona's op te bouwen

De informatie die je aan je persona koppelt, hangt helemaal af van je bedrijf, je product- of dienstenaanbod, je branche en je algemene contentstrategie.   

Vraag jezelf af: “Welke persona-informatie is relevant voor mijn bedrijf? Wat moet ik over hen weten?” 

 

Mogelijke gegevens zijn: 

 

  • Demografische informatie: leeftijd, geslacht, woonplaats, … 
  • Professionele achtergrond: functieomschrijving, dagelijkse werkzaamheden, omvang organisatie, uitdagingen op het werk, gebruikte tools & software, … 
  • Ervaren pijnpunten/uitdagingen (gezien de oplossing die je aanbiedt)  
  • Hoe jouw klanten/prospects je product/dienst beschrijven   
  • Gebruik van sociale media en voorkeur van platformen 
  • Gewoontes op het gebied van contentconsumptie & kanalen voor merkonderzoek (vragen ze hun vrienden/familieleden om advies, doen ze hun eigen onderzoek via zoekmachines of sociale media, lezen ze consumentenreviews en testimonials, …?)   
  • Motivaties, interesses, hobby’s   

Stap 3: Verzamel personagegegevens

Het probleem met veel content persona’s is dat ze ofwel gebaseerd zijn op irrelevante gegevens, ofwel op gegevens van slechte bronnen, of – het ergste van ze allemaal – op helemaal géén gegevens. Gelukkig staan er een heleboel gegevensbronnen tot onze beschikking – we moeten alleen weten hoe we die moeten benutten.   

 

Hier zijn een paar ideeën over hoe je de juiste doelgroepinformatie kunt vinden:   

 

  • Vraag het rechtstreeks aan je bestaande klantenbestand  

De beste en gemakkelijkste manier om te weten te komen wat jouw publiek motiveert en interesseert, is het hen rechtstreeks te vragen! Dit kan worden gedaan door middel van enquêtes, polls of één-op-één interviews.   

Zorg ervoor dat je vragen stelt die specifiek beantwoorden welk probleem jouw product/dienst in hun leven oplost, welke twijfels of aarzelingen ze hadden voordat ze bij jou kochten, hoe ze je bedrijf hebben gevonden, waar ze momenteel onderzoek naar doen of over leren en op welke platforms.   

 

  • Interne kennis 

Jouw verkoop-, marketing- en klantenserviceteams beschikken over een schat aan inzichten over je doelgroep en welke content bij hen zou aanslaan. Tenslotte begrijpt niemand je publiek beter dan jij en je klantgerichte team. Doorzoek je CRM-gegevens, analyseer aankoopgedrag en besteed aandacht aan FAQ’s. Je vindt vast en zeker gouden content die je volgers zullen helpen en meerwaarde zullen bieden.   

 

  • Sociale media 

Informatie over persona’s kan op twee manieren uit sociale media worden gehaald:   

Door naar online conversaties te luisteren om te weten te komen naar welke informatie mensen op zoek zijn, via social media groepen of social listening tools.   

Door je eigen sociale mediagegevens te analyseren, zoals Facebook Insights.   

De analyses van je sociale media geven je informatie over leeftijd, geslacht, locatie en werkgerelateerde gegevens. Alsook geven ze je een indicatie van de content die op dit moment bij jouw publiek aanslaat door aangewakkerde engagement en algemene sociale liefde.   

 

  • Google-analyse  

Net als bij sociale analytics, zullen je websitegegevens op Google Analytics je ook voorzien van demografische informatie van jouw huidige websitebezoekers, met informatie over leeftijd, geslacht en locatie.   

 

Google Analytics gaat echter nog een stap verder en biedt gedetailleerde inzichten in de interesses van je websitegebruikers via hun zoekintentie en online winkelgedrag. 

 

Navigeer op het Google Analytics-platform naar Doelgroep – Interesses – Affiniteitscategorieën en Marktsegmenten. Affiniteitscategorieën bevatten gegevens over de passies, interesses en gewoonten van jouw publiek, terwijl Marktsegmenten het koopintentiegedrag weergeeft door te wijzen op de categorieën van artikelen of diensten waar zij momenteel online onderzoek naar doen.    

 

Wanneer je deze twee categorieën analyseert, raden wij je aan een secundaire dimensie van leeftijd toe te voegen om uitgebreidere inzichten te verkrijgen en te filteren op degenen die de laagste bouncepercentages, de hoogste gemiddelde sessieduur en het hoogste aantal websiteconversies hebben.   

Content persona's

Stap 4: Creëer uw persona's

Nu is het tijd om alle gegevens te gebruiken! Probeer bij het creëren van je content persona’s zo veel mogelijk invulling te geven aan jouw personages. Het geheim is om ze specifiek genoeg te maken om nuttig te zijn, maar niet te specifiek dat ze andere belangrijke potentiële klanten zouden kunnen uitsluiten. Probeer ongeveer 3 tot 5 verschillende persona’s te creëren, zodat je marketingmateriaal aan de behoeften van een breder publiek voldoet.   

 

Om het proces leuker en realistischer te maken, raden we aan je persona een naam te geven en een foto bij te voegen. Dit zal je team ook helpen om deze persona als een echt persoon te zien – wat het authentiek klinken in je contentcreatie drastisch zal verhogen. Voeg alle andere belangrijke persona-informatie toe die jij en je team hebben verzameld en voila! 

Stap 5: Gebruik je Persona's

Dit is het belangrijkste deel! Het Content Persona creatieproces is zo goed als nutteloos als je je persona’s niet gebruikt in je content creatie. Bij het bedenken van onderwerpen voor social media content, blogs, vlogs of nieuwsbrieven, hou je je persona’s in gedachten. Verwijs er vaak naar en zorg ervoor dat je onderwerpen ingaan op hun interesses, pijnpunten en veelgestelde vragen.   

 

Als bonus: verlies het besluitvormingsproces van de consument niet uit het oog! Vraag jezelf af “Wat moet deze specifieke persona horen in elke fase van de buyer funnel?”.   

Op deze manier zal je content altijd persoonlijk, authentiek en interessant zijn voor het gerichte publiek en zal het je bedrijf helpen bij het bereiken van de gestelde doelen.   

Heb je reeds Content Persona’s gemaakt voor je contentstrategie? Of heb je er moeite mee dit juist te doen? Content & strategie zit in ons DNA. Als je bedrijf professionele hulp nodig heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen met het AAAwesome team.   

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook