Content Buckets: De ultieme content creatie tool

Content buckets blog
We weten inmiddels allemaal dat (kwalitatieve) content 'king’ is. We weten ook dat het een uitdaging kan zijn om op regelmatige basis unieke, kwalitatief hoogstaande, waardevolle en ultra boeiende content te creëren. Handen omhoog als er ooit een moment was dat je inspiratiebron opdroogde en je geen idee had wat je op je social media-kanalen moest plaatsen? Je bent niet de enige! Gelukkig is er een eenvoudige oplossing die je kan helpen bij de contentcreatie, je content af te stemmen op jouw social media-doelstellingen en te voorkomen dat je een creatieve black-out ervaart: Content Buckets.

Delen

Je hebt beslist om te investeren in de online zichtbaarheid van je bedrijf via sociale media, je hebt de kanalen van jouw voorkeur gekozen, jouw profielen ingesteld en je bent klaar om jouw eerste bericht te plaatsen. Je leunt achterover in je stoel, krabt op je hoofd, en probeert iets diepzinnigs te bedenken om te posten………  

 

Er schiet je niets te binnen dus wend je je tot Google en concurrerende sociale kanalen voor wat inspiratie. Aha, Bingo!  

 

Je post vervolgens nog 2 keer op deze manier, maar je merkt dat je geen engagement, nieuwe volgers of websiteverkeer krijgt? Je haalt diep adem en vraagt je af waarom je je hier überhaupt voor hebt opgegeven. Je geeft het op en troost jezelf met de gedachte dat social media gewoon niets voor jou is.   

 

Klinkt dat bekend?   

 

  • Aanwezigheid op sociale media kan voor IEDER bedrijf voordelig zijn – je hebt alleen een solide sociale-mediastrategie en duidelijke bedrijfsdoelen nodig   
  • Dag na dag content creëren voor jouw bedrijf is gewoon niet duurzaam. Het is tijdrovend en gewoon vragen om je creativiteit te laten opdrogen.   
 

Ideeën bedenken voor content die echt aanslaat bij je publiek is een strijd! Dit is een van de belangrijkste social media uitdagingen die we onze klanten zien tegenkomen tijdens onze Social Media workshops. Onze go-to oplossing voor dit probleem zijn content buckets – de betrouwbare methode voor het stroomlijnen van het content creatieproces.   

 

Wat zijn Content Buckets?

Content buckets (emmers) zijn categorieën van onderwerpen die verschillende aspecten van jouw bedrijf en doelgroepen aanspreken.  


Elke bucket vertegenwoordigt een thema dat wordt gebruikt om jouw algemene contentstrategie te sturen. Dit zorgt ervoor dat je diverse stukjes content creëert op al jouw marketingkanalen die alle aspecten op een consistente manier dekken. 

  

Door aan elke dag van de week een bucket toe te wijzen, zal je een beter idee hebben van het soort inhoud dat je moet creëren om de bucket te vullen. Op die manier zullen momenten van creatieve black-out tot het verleden behoren. Als bonus stellen we voor dat je jouw inhoud vooraf plant om paniek op het laatste moment te voorkomen.  


.

 

Het is belangrijk op te merken dat elk van de buckets, samen met de inhoud die je creëert, een doel moet hebben. Dit moet ook worden afgestemd op jouw bedrijfs- en sociale-mediadoelstellingen.   

 

 

Onthoud: Het doel is om effectieve content te creëren die ons dichter bij het bereiken van onze bedrijfsdoelen brengt. De dagen van het creëren van content alleen omwille “van het creëren“ zijn voorbij.   

Content Buckets in de praktijk

Hier zijn de buckets die wij gebruiken voor onze eigen content en die van onze klanten. Samen met een beschrijving van elk en ideeën voor content om de bucket te vullen:   

AAAwesome Content Buckets

1. Merk  


Je volgers willen meer over jou weten! Hier deel je jouw missie, visie, waarden, bedrijfsnieuws, evenementen en jouw oprichtingsverhaal.  Als je een specifieke bedrijfsmijlpaal hebt, zoals een jubileum of 1000 app downloads, deel het goede nieuws met je publiek! Of als jouw bedrijf een goed doel of liefdadigheidsinstelling steunt, breng dit dan onder de aandacht op sociale media.   


Wees niet bang om te experimenteren met verschillende formats – je kunt je missie en verhaal delen in een foto, video, nieuwsartikel of audiofragment. Laat de creativiteit de vrije loop!  


2. Thought leadership 


Creëer waarde voor je volgers door je kennis te delen! Deel content in deze bucket die jouw volgers iets leren en wat relevant is voor hen, in lijn met jouw bedrijf. Het doel van deze bucket is om jouw merk te vestigen als een expert in de industrie. Via educatieve inhoud kan jouw bedrijf na verloop van tijd vertrouwen, autoriteit en geloofwaardigheid opbouwen – in die mate dat jouw publiek je zal opzoeken voor antwoorden op hun dringende vragen! 


Bijvoorbeeld:   


Onze thought leadership bucket is gevuld met onze digitale marketing gerelateerde blog posts en Tip Tuesday video’s op social media.   


Een ‘Clean beauty’ schoonheidsmerk kan een reeks blogberichten, webinars en interviews met andere deskundigen hebben. Om zo de aandacht te vestigen op ingrediënten die schadelijk zijn voor de huid, terwijl een voedingsdeskundige links kan plaatsen naar artikels over essentiële dagelijkse vitamines & ontkrachte dieetmythes.   


3. Product

 

Dit is de bucket waar alle bedrijven het eerst naar toe grijpen en velen laten hun creativiteit daar stoppen. Deze content bucket is belangrijk voor het bereiken van het bedrijfsdoel van meer verkoop, maar wij stellen voor dat je 20% besteedt aan promotionele inhoud. De reden voor deze toewijzing is dat sociale media draait om het bieden van waarde – niemand wil verkocht worden. Voortdurend aanprijzen wat je te bieden hebt zal waarschijnlijk niet veel engagement genereren voor je merk & is een zekere manier om mensen hun interesse in jou SNEL te doen verliezen.


Als je deze bucket gebruikt, benadruk dan de voordelen van jouw producten/diensten. Deel verkoopsmateriaal zoals productdemo’s en how-to-video’s & neem scenario’s op van jouw product in gebruik.   


Voeg enkele klantverhalen, casestudy’s, recensies en getuigenissen toe om te voorkomen dat het te commercieel klinkt. Deze werken als erkenning van jouw product of dienst. Ze zijn een stempel van goedkeuring van jouw klanten en zijn krachtig in het overtuigen van andere prospecten. Plus het is bewezen dat mensen meer vertrouwen op mensen, dan op merken. 


4. Amusement:   

 

We realiseren ons dat deze bucket niet voor elk bedrijf is & dat is oké.  Onthoud dat het niet nodig is om voor elke bucket content te maken. Amusante content werkt heel goed als dat een onderdeel van je merk is of als je je serieuze pet wilt afzetten.   


Amusante content bestaat uit memes, grappen & luchtige boeiende conversaties. Zo posten we bijvoorbeeld elke vrijdag hilarische marketing gerelateerde memes op onze Facebook en Instagram kanalen. Voor LinkedIn slaan we deze content bucket over, omdat LinkedIn serieuzer van aard is en een ander gebruikersdoel dient. 


De les is dus: 

Het is niet erg als je content buckets niet voor elk kaneel werken. Jij bent de baas als het op beslissen aankomt.  

 

5. Talent

 

Het doel van de talent bucket is om jouw merk te vermenselijken door de gezichten achter het succes van jouw bedrijf te tonen, jouw werkgeversmerk te presenteren, wervingsinitiatieven te stimuleren & jouw bedrijfscultuur te laten zien.   

Geef jouw publiek een kijkje achter de schermen van het leven op kantoor, kondig nieuwe teamleden aan en prijs trouwe werknemers door hun prestaties in de kijker te zetten en hun verhaal te vertellen. Nogmaals, laat je creativiteit de vrije loop en experimenteer met verschillende formats: Foto’s, werknemersvideo’s, opiniestukken over werknemersartikelen.    

Content buckets zijn een ongelooflijk handig hulpmiddel voor het creëren en genereren van content. Het toewijzen van een van deze buckets aan elke dag van de week zal het proces van content creatie veel gemakkelijker maken, omdat het een rol speelt in het begeleiden van wat te posten en ervoor zorgt dat je content divers van aard is. 

 

Bovendien bieden ze de belofte dat geen inspiratie om te posten tot het verleden behoort! Het is een win-win situatie! Wees niet bang om te experimenteren, vermijd enkele buckets omdat ze niet bij jouw bedrijf passen of voeg zelf nieuwe buckets toe. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook