De 6 beste Lead magnet ideeën om het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief te verhogen

6-beste-lead-magnet-ideeën
Gewoon "Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!" werkt niet meer om je e-maillijst op te bouwen. Deze methode mist het antwoord op de vraag "Wat heb ik eraan?", waar alle prospects mee zitten. Tegenwoordig moeten bedrijven hun potentiële klanten een duidelijke en overtuigende reden geven om hun contactgegevens te delen en de beste manier om dit te doen is door middel van een lead magnet.

Delen

Wist je dat 96% van je nieuwe websitebezoekers nog niet klaar zijn om effectief iets te kopen? Echt waar! Hoe geweldig je product of dienst ook is, prospects hebben tijd, social proof (zoals testimonials) en vertrouwen nodig voordat ze overgaan tot een conversie. Daarom zijn lead generation en lead nurturing immens belangrijk voor elk bedrijf. Ze geven je de kans om geloofwaardigheid en een relatie met je potentiële klanten op te bouwen. 89% van de marketeers wereldwijd gebruikt e-mail als primair kanaal voor het genereren van leads. Het is een krachtige lead generation strategie, maar het grootste probleem is dat de gemiddelde wereldwijde e-mail inschrijvingsspercentage op een sombere 1,95% ligt.

 

Er is nog nooit zoveel concurrentie geweest bij het verkrijgen van e-mailadressen als vandaag de dag. Bedrijven over de hele wereld moeten een tandje bijsteken bij het opzetten van creatieve en innovatieve methoden voor het verzamelen van leads. Eén van die methodes is het creëren van een lead magnet: een bewezen strategie om geschikte inbound leads met een hoge koopintentie te krijgen! Hier zijn 6 uitgeteste en bewezen lead magnets voor elk bedrijf.   

Wat is een Lead Magnet?

Zoals het woord het zelf zegt is het een magneet om iemand aan te trekken een bepaalde actie uit te voeren. Een lead magnet is een prikkel, lokaas of stimulans voor iemand om de sprong te wagen en zich in te schrijven op je e-maillijst. Deze stimulans is meestal in de vorm van een gratis bron met inhoud die waardevol, informatief en nuttig is voor je doelgroep.   

 

Het doel van lead magnets is je websitebezoekers ervan te overtuigen hun contactgegevens achter te laten, met als doel op lange termijn zoveel mogelijk van deze abonnees te converteren via lead nurturing.   

Wat maakt een goede Lead Magnet?

Relevantie

De eerste stap in het maken van een krachtige lead magnet is nagaan op welke content persona je je richt en welke inhoud zij als waardevol beschouwen. Vergeet niet dat het jouw doel is om een e-maillijst op te bouwen van abonnees met een hoge intentie, die je kan sturen in de richting van conversie. Daarom moet jouw aanbod in ruil voor hun gegevens aansluiten bij hun doel. Stel jezelf de vraag: Wat zou mijn ideale klant willen ontvangen?   

Waardevol

De beste lead magnets moeten zowel op het eerste zicht als werkelijk van hoge waarde zijn, what you see is what you get. Mensen zijn meer dan ooit terughoudend om hun e-mailadressen te delen. Niemand houdt van een inbox vol spam en irrelevante aanbiedingen.   

 

Prospects zullen ook minder geneigd zijn hun e-mailadressen te geven voor een lead magnet die ze gemakkelijk kunnen vinden via een eenvoudige Google-zoekopdracht zonder enige verbintenis van hun kant. Samengevat: wees creatief in het creëren van een waardevolle lead magnet. Geef het meerwaarde door expertise, een snelle manier om iets gedaan te krijgen of een unieke oplossing die de problemen van je buyer persona’s oplost aan te bieden.   

Snel te verwerken

Als je aan lead magnets denkt, is het eerste waar je vaak aan denkt een eBook. Natuurlijk kunnen eBooks geweldige lead magnets zijn, maar ze zijn ook tijdrovend om te maken en gezien de lengte ervan kunnen je prospects zich overweldigd voelen.   

De beste lead magnets zijn diegene die een onmiddellijk probleem oplossen en die snel en gemakkelijk te verwerken zijn voor jouw publiek.   

Onmiddellijk toegankelijk

Vertrouwen is de basis van een beginnende & groeiende relatie. Als je jouw publiek een gratis bron hebt beloofd in ruil voor hun contactgegevens, zorg er dan voor dat de lead magnet meteen naar hun inbox wordt verstuurd! Gelukkig kan je bij de meeste e-mailmarketingproviders een e-mailautomatisering instellen, zodat je leads de content direct ontvangen

6 eenvoudige Lead Magnet ideeën om je e-maillijst op te bouwen

Gratis advies

Het aanbieden van een gratis en vrijblijvende 30-minuten consultatie is de beste manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen van jouw ideale doelgroep! Deze lead magnet werkt goed in bijna alle service-gebaseerde industrieën (denk aan recht, boekhouding, consulting, marketing, interieur – de lijst is eindeloos!). Het biedt jouw bedrijf de unieke kans om de eerste waarde te creëren voor je prospect en vertrouwen en geloofwaardigheid te brengen vanaf het begin.   

Tip:   

Om gemakkelijk leads vast te leggen en afspraken te plannen, kan je een Calendly-koppeling instellen en aan jouw leadgeneratieformulier vastmaken.   

Checklist

Checklists converteren het best van alle lead magnets en dat is eigenlijk geen wonder, want het zijn de meest praktische en makkelijkst leesbare documenten. Het grootste voordeel? Ze zijn gemakkelijk samen te stellen, dus als je je zorgen maakt over de tijd en moeite die erin kruipt, is dit iets voor jou!  

 

Op zoek naar inspiratie? Bekijk hier onze SEO-checklist.   

Cheat sheets

Cheat sheets lijken op checklists in de zin dat ze ook snel gemaakt en makkelijk te gebruiken zijn, maar het verschil is dat ze tot doel hebben gebruikers te begeleiden in een bepaald proces (m.a.w. ze nemen de noodzaak weg om uit te zoeken hoe je iets moet doen om een specifiek resultaat te bereiken).   

 

Een voorbeeld van een cheat sheet is een lijst met stappen die je moet volgen om een goede blogpost te schrijven of om een belastingaangifte in te dienen.   

Waardebonnen & kortingscodes

Als lead magnets zijn waardebonnen en kortingscodes erg populair onder e-commercebedrijven en met een goede reden – ze werken! Ze zijn een geteste en bewezen methode om potentiële klanten jouw online merk voor de eerste keer te laten uitproberen. Het aanbieden van kortingen aan nieuwe kopers kan ook een succesvolle strategie zijn voor sommige dienstverlenende bedrijven, zoals personal trainers, life coaches, therapeuten en nog veel meer.   

Templates

Een template of sjabloon kan alles zijn wat een document schetst of als vertrekpunt dient. Ze zijn zeer effectieve lead magnets omdat ze gebruikers helpen processen te stroomlijnen en tijd te besparen bij het uitvoeren van hun taak. Templates lossen een probleem op dat velen van ons hebben: creëren en ontwerpen vanaf nul.   

 

Goede templates zijn:   

  • Gemakkelijk aanpasbaar  
  • Gemakkelijk te gebruiken   
  • Printbaar   

 

Voorbeelden van lead magnet templates kunnen zijn:   

  • Kalenders – bekijk onze social media content kalender template als voorbeeld   
  • Een makkelijk te volgen workout of maaltijdplanning als je in de personal training industrie zit   
  • Een mood board canvas als je een interieurontwerper bent  
  • Een cv-sjabloon als je in de recruitment business zit   

Whitepapers

Als je team regelmatig onderzoek en enquêtes uitvoert, kan je overwegen de inzichten te verwerken in een downloadbaar rapport. Het maken van whitepapers en first-hand onderzoek biedt jouw bedrijf de kans om zichzelf te positioneren als een geloofwaardige bron van thought leadership in jouw branche. Nog beter, whitepapers zijn niet alleen overtuigende lead magnets, maar kunnen ook worden hergebruikt voor waardevolle social media-content. Zet jouw onderzoek om in video’s, infographics of audio fragmenten. Als je het juist doet, dan zijn whitepapers een wederkerend geschenk! 

That’s it! 6 geteste, bewezen en effectieve lead magnets die in elke leadgeneratiestrategie moeten worden opgenomen. Nog op zoek naar inspiratie? Contacteer ons. Ons team maakt graag tijd voor een gesprek! 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook