Hoe verzamel je reviews van klanten voor je bedrijf 

Hoe verzamel je reviews van klanten voor je bedrijf?
Wanneer je op het internet een nieuw product overweegt te kopen, wat vertrouw je dan meer? Een verkooppraatje of een klantenbeoordeling? In 9 van de 10 gevallen is het ongetwijfeld de laatste. Wat andere mensen over je bedrijf te zeggen hebben, weegt meer door dan wat jij over je bedrijf te zeggen hebt. We zijn er zeker van dat je de kracht van reviews kent uit je eigen online ervaring, en de invloed die ze hebben op je aankoopgedrag. Het verzamelen van beoordelingen van klanten kan in het begin ongemakkelijk aanvoelen, maar het is nu eenmaal een feit dat mensen graag hun mening delen. Het enige wat jij hoeft te doen is ernaar vragen. In dit artikel bespreken we de voordelen van reviews en 5 manieren waarop je je gelukkigste klanten om feedback kunt vragen.

Delen

De voordelen van online reviews

Klantenreviews zijn voor ons de digitale versie van het advies van een vriend, met tal van voordelen voor je bedrijf & online reputatie, waaronder 

Hogere ranking in zoekmachines

In een onderzoek uit 2021 naar de best-scorende lokale SEO ranking factoren, ontdekte Bright Local dat Google My Business profielen & online reviews de twee belangrijkste factoren zijn. Beide zijn sinds 2015 voortdurend in belang blijven toenemen.    


Wat is daar nu belangrijk aan voor jou?
 


Als je een lokaal bedrijf bent dat op zoek is naar een boost op Google Maps, moeten deze twee factoren bovenaan je agenda staan. Hoe meer social proof je hebt in de vorm van klantenbeoordelingen, hoe meer je bedrijf de voorkeur krijgt in de ogen van Google. 
 

Het bouwt geloofwaardigheid op en zorgt ervoor dat je bedrijf zich onderscheidt

De concurrentie is enormconsumenten kunnen gemakkelijk overweldigd raken door de enorme keuze aan aanbiedingen en concurrerende boodschappen die vaak heel erg op elkaar lijken. Klantenreviews dienen als extra kers op de taart en kunnen net datgene zijn dat nodig is om je bedrijf te laten opvallen in de massa

Zorgt voor het soort sociaal bewijs dat nodig is om consumentengedrag te beïnvloeden

Wist je dat 84% van de mensen online reviews evenveel vertrouwt als een persoonlijke aanbeveling van een goede vriend? En dat 88% van de consumenten zegt dat reviews hun online aankoopbeslissingen beïnvloeden? Als iemand online vol lof spreekt over je product, is de kans groot dat je aanbod in de smaak zal vallen bij een ander 

Verhoogt de vraag in de markt van je doelgroep

Wanneer potentiële klanten je beoordelingen bekijken van anderen in vergelijkbare sectoren en regio’s die toegevoegde waarde ervaren van je producten of diensten, zullen je beoordelingen automatisch veel meer waarde krijgen en leiden tot meer verkeer en conversies van de klanten die het belangrijkst zijn voor je bedrijf 

5 manieren om je klanten om reviews te vragen

Ja, soms kan het ongemakkelijk zijn om je klanten om een bedrijfsreview te vragen, en dat is dan ook de reden waarom de meeste bedrijven het niet doen. Maar als je voorbij die eerste ongemakkelijke stap geraakt, is de beloning zeker de moeite waard. In principe hoef je het alleen maar te vragen. Zo simpel is het.   

 

Geloof je ons niet?   

 

Uit onderzoek is gebleken dat 68% van de consumenten een beoordeling heeft achtergelaten nadat ze erom gevraagd werden. 

 

Hier zijn 6 eenvoudige manieren om je digitale stempel van goedkeuring te krijgen: 

1. Persoonlijk

Als je een persoonlijke service aanbiedt of een fysieke locatie hebt waar je zaken doet, gebruik dan je afrekenproces om de review-bal aan het rollen te brengen. Tevreden klanten die je ter plekke toejuichen, laten graag ter plekke een beoordeling achter! Aarzel niet, vraag het gewoon 

2. Op een recensie pagina op je website

Het is allemaal goed en wel om recensies te verzamelen, maar de echte magie zit hem in de manier waarop je ze gebruikt. We raden je aan een aparte pagina op je website te maken waarop je alle verzamelde beoordelingen weergeeft, samen met een link om nieuwe beoordelingen in te dienen. Hier is een fantastische plugin om Google reviews op je website te tonen. Als mensen zien dat anderen je de hemel in prijzen, zullen ze meer geneigd zijn om dat ook te doen 

3. Via sociale media

Als je ze slim gebruikt, kun je van je sociale media platforms recensie-genererende machines maken! Reviews zijn fantastische content voor sociale media, dus maak een post van een bestaande review en voeg een link toe voor nieuwe reviews.  

 

Wanneer je op sociale media reviews ziet van tevreden klanten over je producten of diensten, neem dan deel aan het gesprek! Zorg ervoor dat je reageert op de positieve opmerkingen met een bedanking en een link om een recensie achter te laten.   

4. Via e-mail

De mogelijkheden voor het verzamelen van reviews via e-mail zijn eindeloos! Onze favoriete e-mail review strategieën zijn: het toevoegen van review links aan nieuwsbrieven, het versturen van gepersonaliseerde review verzoeken, het versturen van tevredenheidsmails na aankoop en het toevoegen van review links aan e-mail handtekeningen van werknemers. Leef je uit, wees creatief 

5. Via QR Codes

Bij het verzamelen van reviews zijn QR codes die linken naar je review formulier je beste vriend! Er zijn tonnen QR code generators online, maar QR code generator en The QRcode generator zijn twee favorieten.   

 

Eens je je QR code hebt, wees creatief in de verspreiding ervan. Je kan ze toevoegen aan banners op beurzen, visitekaartjes, brochures en flyers, en als je een e-commerce bedrijf bent dat producten rechtstreeks naar je klanten verzendt – voeg de QR code dan toe samen met instructies over hoe je een recensie kan achterlaten.   

Er zijn vele manieren uit te kiezen om je klanten om reviews te vragen, en we raden je sterk aan om een aantal van de hierboven genoemde manieren tegelijkertijd kiest om mee te experimenteren zodat je een regelmatige stroom van binnenkomende reviews hebt. Het verzamelen van beoordelingen kan een ontmoedigende klus zijn, maar zoals we al zeidenklanten zijn meer dan bereid om een beoordeling te geven als het anderen kan helpen bij het kiezen van de juiste producten of diensten. Het moeilijkste deel is het nemen van de eerste stap, maar als je dat eenmaal doet, garanderen wij een toename in websiteverkeer, conversies en de algemene positieve online reputatie! 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook