5 Tips om je Instagram hashtag strategie een boost te geven

Hoe-begin-je-aan-instagram-hashtag-onderzoek
Hashtags zijn de bouwstenen van social mediamarketing, vooral in het geval van het wereldwijde meest geliefde visuele platform, Instagram. Uit eigen ervaring zien we veel ondernemers die hashtags als zinloos beschouwen, maar in realiteit is het een zeer krachtige tool! Ze beschikken over de kracht om de vindbaarheid van je merk, het bereik van je content en je aantal volgers te vergroten. Als je een beginner bent met IG hashtags of op zoek bent om je hashtag strategie een boost te geven, dan is dit artikel iets voor jou.

Delen

Instagram bereikte vorig jaar een wereldwijde maandelijkse gebruikersaantal van 1,21 miljard. Statista voorspelt dat er tegen 2025 1,44 miljard maandelijkse actieve gebruikers zullen zijn op het platform, goed voor 31,2% van de wereldwijde websurfers. In België is Instagram het vierde meest gebruikte sociale mediaplatform en staat op plek drie als het gaat over onze favoriete platforms. Instagram wordt gebruikt door 56,1% van de Belgische bevolking van 16-64 jaar. 

 

De populariteit & groei van IG komt niet als een verrassing als we kijken naar de studies die hebben aangetoond dat mensen 80% onthouden van wat ze zien, in tegenstelling tot wat ze lezen of horen. Over de kracht van visuals gesproken!   

 

Onthoud vooral dit: als jouw bedrijf visueel is, op welke manier ook, moet je op Instagram zijn! 

 

 



Voordelen van Hashtags

 

Hashtags zijn voor Instagram wat de zon is voor ons om te overleven – van vitaal belang! Hier zijn een paar redenen waarom:   

 


1. Verhoogde merkontdekking

Wanneer een gebruiker op een hashtag klikt, komt hij terecht in een galerij met de beste en meest recente posts waarin die hashtag is gebruikt. Van daaruit kunnen gebruikers alle gerelateerde posts verkennen, waardoor hashtags een fantastische manier zijn om te zoeken naar nieuwe accounts om te volgen. Dus, als jouw bedrijf de juiste hashtags gebruikt, zullen deze zoekers jouw bedrijfsaccount vinden.  

 


2. Inspiratie voor content & analyse van concurrenten

Soms is jouw inspiratiebron volledig opgedroogd en dan kan gelukkig de Instagram Explore-pagina de dag redden. Vergeet niet dat het succes van Instagram accounts is gebaseerd op trends, die bekend worden door hashtags. Als je op zoek bent naar wat visuele inspiratie, doe dan wat onderzoek door te kijken wat andere relevante accounts aan het doen zijn. Tijdens het proces kan je ook ontdekken wat jouw concurrenten doen op het platform om een idee te krijgen van waar jouw bedrijf tekort zou kunnen schieten. 

  


3. Vergroot het bereik van je content

Instagram staat gebruikers toe om hashtags te volgen. Dat betekent dat als je gebruik maakt van hashtags die veel mensen volgen, de kans toeneemt dat jouw merkcontent in de feed van gebruikers verschijnt, zelfs als ze jouw account (nog) niet volgen.   

 


4. Moedig interactie met het publiek aan

Het creëren van een merk-hashtag en je volgers aanmoedigen ze te gebruiken zal de betrokkenheid van jouw IG-publiek en accountbereik vergroten. Ook levert het jou tonnen user-generated content op om te delen. 

 

Instagram hashtagonderzoek tips

En dan nu de belangrijkste vraag: Hoe vind je de beste hashtags voor je bedrijf?   

 

Hier zijn 5 uitgeprobeerde, geteste & eenvoudig te implementeren manieren om je Instagram hashtagonderzoek van de grond te krijgen:   

 

 


Tip #1: Blader door de Instagram Explore-pagina

IG explore pagina

De Instagram Explore-pagina is veruit onze favoriete bron van IG-content en hashtaginspiratie. Begin met het zoeken naar bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf of content en blader vervolgens door de “Top” resultaten. 

 

Klik op een post en noteer de voor jou meest relevante hashtags. Om de hashtag verder te ontdekken kan je doorklikken op de gekozen hashtags en de topberichten die daarbij verschijven ook weer beoordelen. 

 

Aan het einde van het proces heb je ongetwijfeld een mooie lijst aan hashtags verzameld die je kunt gebruiken voor al je toekomste content.   

 

Top tip:   

 

 

Maak een Excel-spreadsheet voor je research aan hashtags en verdeel de lijst per onderwerp. Op deze manier heb je een handige lijst met hashtags, waardoor je meer variatie en relevantie hebt voor je Instagram-content. 

Tip #2: Controleer het Hashtag-volume in de Tag Search Tool van IG

Tax explore

Om de vindbaarheid en het bereik van je merk te vergroten, zul je gebruik moeten maken van hashtags die een gezond postvolume hebben.   

 

In veel gevallen gaat men ervan uit dat de beste hashtags diegene zijn die door miljoenen posts zijn gebruikt, maar wij raden dat af omdat de kans dat je post wordt overstemd door de massa ongelooflijk groot is. Aan de andere kant moet je ook niet kiezen voor hashtags die een paar honderd posts hebben, omdat de kans dat je content ontdekt wordt dan kleiner wordt. De veiligste gok ligt in het midden – kies hashtags met tussen de 10-150 duizend posts.   

 

 

Om het postvolume van een hashtag te controleren, ga je naar de tagzoektool van Instagram op de Explore-pagina en voeg je deze informatie toe aan je hashtagonderzoekspreadsheet. 


Tip #3: Gebruik Hashtag onderzoektools van derden

Als het gaat om het genereren van je IG hashtag strategie, zijn hashtag onderzoektools je beste vriend! Er zijn er heel veel beschikbaar op het internet, ze zijn allemaal vrij eenvoudig te gebruiken en het beste eraan? Velen van hen zijn gratis.   

 

Hier is een lijst van onze top 5 favoriete hashtag research tools:   

 

All Hashtag

RiteTag 

Hashtagify  

Sistrix 

For Display Purposes Only   

 

Tip #4: Leer van influencers

Zoeken en leren van marktleiders & influencers in jouw niche is een krachtige tactiek voor jouw IG succes. Door observatie kan je snel de meest populaire hashtags bepalen die relevant zijn voor jouw bedrijf en ze gebruiken in je eigen content.   

 

Tip #5: Controleer welke hashtags je concurrenten volgen

Concurrenten volgenVoor nog meer hashtag-ideeën, neem een duik in de hashtags die jouw concurrenten volgen.   

 

Zoek hiervoor naar een concurrent en klik op “volgend” om een lijst met gevolgde accounts te zien. Als ze hashtags volgen, kun je de lijst bovenaan de resultaten zien. 

Ziezo, 5 top tips voor het onderzoeken, verzamelen en gebruiken van hashtags in jouw zakelijke Instagram-content. Heb je zelf een goede tactiek voor je hashtag strategie? Laat het ons weten! 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook