Wat is zoekwoordenonderzoek?
Wij denken graag aan zoekwoordonderzoek als undercover werk. In het kort, het is het proces van het vinden en analyseren van zoekopdrachten gebruikt door echte mensen wanneer ze op zoek zijn naar producten, diensten, aanbevelingen of antwoorden op vragen op het internet.
We hebben allemaal een manier om te omschrijven wat we doen, of wat we verkopen. We hebben ook allemaal een vaag idee van waar we over moeten schrijven in onze blogartikelen als we ervoor kiezen om onze contentmarketingstrategieën uit te breiden.
Maar hier is het belangrijkste:
We willen allemaal gevonden worden op het internet en dat onze inhoud gelezen wordt. We willen uitbreiden en de bekendheid van onze bedrijven vergroten. Dit is waar zoekwoordenonderzoek een rol speelt.
De echte truc is te weten hoe de meest relevante mensen voor uw bedrijf (uw doelgroep) u beschrijven, en welke termen ze gebruiken op het internet bij het zoeken naar uw specifieke producten, diensten of vragen die u hebt beantwoord in blogartikelen.
Waarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk?
Relevantie van inhoud wordt genoemd als een van de factoren die Google’s search algorithm gebruikt bij het bepalen welke resultaten aan een internetgebruiker moeten worden getoond. Voor Google is het meest elementaire signaal dat informatie relevant is, wanneer de inhoud dezelfde zoekwoorden bevat als de zoekopdracht van een gebruiker. Viola, zoekwoordenonderzoek!
Hier komt het op neer:
Als niemand zoekt naar waar je het over hebt op je web-pagina’s, zul je niet verschijnen in de zoekresultaten.
In feite, Ahrefs voerde een onderzoek uit waarbij meer dan 1 miljard web-pagina’s in hun Content Explorer tool index werden geanalyseerd en ontdekte dat 90,63% van de pagina’s geen organisch zoekverkeer van Google krijgen.
De voordelen van zoekwoordenonderzoek kunnen niet worden onderschat. Niet alleen zal het proces u helpen om relevanter te lijken in de ogen van Google, maar de inzichten zullen ook uw grotere inhoudsstrategie informeren – de onderwerpen die u behandelt in uw blogs en hoe u ze benoemt.
En nu de hoofdzaak – hoe voer je eigenlijk zoekwoordenonderzoek uit?
Hoe zoekwoordenonderzoek doen?
Stappen:
- Genereer een lijst van potentiële zoekwoorden
- Bepaal het zoekvolume voor elk
- Zoek de ranking gegevens en de concurrentie
- Zet zoekwoordenonderzoek in actie
1. Genereer een lijst van potentiële zoekwoorden
Begin het proces met het brainstormen over een lijst van termen waarvan u denkt dat mensen ze zouden kunnen gebruiken om uw aanbod te beschrijven. Begin met het voor de hand liggende en ga dan verder met meer diepgaande ideëen, zoals woorden die uw unique selling point of value proposition beschrijven (bijv. “20% korting op uw eerste aankoop”, “1 jaar garantie”, “gratis levering”, “levering op dezelfde dag”).
Wij raden altijd aan om het proces te beginnen met basis zoekwoorden. Bijvoorbeeld, als u een e-commerce winkel verkoopt koffiezetapparaten en andere koffie-gerelateerde apparatuur, dan zou basis zoekwoorden kunnen zijn:
- Koffie
- Franse Pers
- Koffiemachine
Voeg al deze gebrainstormde ideeën toe aan een Excel- of Google sheet.
U kunt deze lijst verder aanvullen door naar beneden te scrollen naar de gerelateerde zoekopdrachten van Google die u in het midden of aan het eind van de zoekresultaten vindt, en de zoekopdrachten eruit te pikken die het meest relevant zijn voor uw bedrijf.
Naar aanleiding van het koffie voorbeeld, vonden we deze gerelateerde zoekopdrachten voor de term “Koffiemachine”:
Tip:
Vergeet niet om een balans te vinden tussen long- en short tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden hebben misschien lagere zoekvolumes, maar ze zijn zeer gericht en zeer geschikt voor conversie. Als u er een paar kunt vinden die relevant zijn voor uw bedrijf en er geweldige inhoud omheen kunt schrijven, zult u uw concurrentie in de zoekmachines met sprongen voor zijn.
Een andere geweldige zoekwoord ideeën tool is Google trends.
Google trends zal u toelaten om de interesse in een zoekterm over een periode van tijd te bekijken, en biedt ook inzicht in interesse per subregio, gerelateerde onderwerpen en gerelateerde zoekopdrachten. Er is ook de mogelijkheid om de belangstelling van meerdere zoektermen te vergelijken.
Tip:
Als u al een website heeft en een lijst van zoektermen waarvoor u probeert te ranken, raden wij u aan om deze ook aan de lijst toe te voegen.
U kunt de zoektermen waar uw website momenteel voor rankt bekijken vanuit Google Search Console. Navigeer naar uw account, klik op het prestatierapport, filter op tijdsperiode en u ziet een lijst met termen samen met klik- en impressiecijfers voor elk.
Er zijn ook vele andere tools die u zullen helpen bij het vinden van andere gerelateerde zoektermen (vaak degene die u nooit zelf zou hebben ontdekt).
Velen van hen bieden ook zoekvolume metrieken (de volgende stap in het zoekwoord onderzoek proces), evenals de mogelijkheid om zoekwoorden gericht door uw concurrenten te ontdekken.
Hier zijn een paar van onze favoriete:
• Infinite Suggest (gratis)
• Answer the Public (gratis/betalend)
• Keywords Everywhere (gratis/betalend)
• Google Keyword Planner (gratis)
2. Bepalen van het zoekvolume van uw zoekwoordenlijst
De brainstormsessie hierboven zou u moeten hebben achtergelaten met een lange lijst van potentiële zoekwoorden.
Kanttekening:
Als uw lijst duizenden items bevat, bent u op de goede weg. Hoe meer hoe beter, want op dit punt in het zoekwoordenonderzoek proces zullen we ons richten op het verkleinen van de lijst.
Nu is het tijd om het zoekvolume te bepalen voor elk van uw gekozen zoekwoorden.
Volume wordt bepaald als maandelijks zoekvolume: het aantal keren dat een zoekwoord per maand wordt opgezocht door verschillende doelgroepen. Onze top tool hiervoor is Google Keyword Planner.
Met Planner, let op het gemiddelde maandelijkse zoekvolume, concurrentie en biedingen (hoe hoger het bod, hoe waardevoller het zoekwoord- en het zal zeker verkeer genereren voor uw concurrenten).
Onthoud, een van de tekenen van een succesvol zoekwoord is een gezond maandelijks zoekvolume. U kunt eindigen op nummer één in de zoekresultaten voor een specifiek zoekwoord, maar als niemand er ooit naar zoekt, zal het niet resulteren in verkeer voor uw site.
Verfijn uw lijst van potentiële zoekwoorden door degenen met minder dan gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten te elimineren, terwijl u de gulden middenweg tussen hoge en lage concurrentie zoekwoorden behoudt.
Tip:
Duik in concurrerende zoekwoord suggesties door het invoegen van hun website URL in keyword planner. Kijk wat er naar voren komt, en als het zoekvolume en het bod er goed uitzien, voeg ze dan toe aan uw lijst.
3. Zoek de rankinggegevens en de concurrentie voor uw zoekwoordenlijst
Het proces van het beperken van uw zoekwoordenlijst gaat verder in deze stap.
Nu is het tijd om de zoekmachine resultaten te doorzoeken met uw zoekwoordenlijst om te bepalen:
- Zoeker Intentie, en
- Zoekwoorden Concurrenten
Wat is de intentie van de zoeker?
De betekenis van een zoekopdracht of de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker wordt genoemd als de eerste factor waar het zoekalgoritme van Google naar kijkt. Dit is Google’s manier om te begrijpen wat een gebruiker eigenlijk wil wanneer hij online naar iets zoekt.
Google maakt gebruik van taalmodellen die als doel hebben te ontcijferen hoe de paar woorden die gebruikers invoeren in de zoekopdracht overeenkomen met de meest relevante inhoud die beschikbaar is op het web. Het is uw taak om de intentie van de zoeker te identificeren en ervoor te zorgen dat uw zoekwoorden op elkaar aansluiten om Google te laten weten dat uw inhoud en de intentie van de gebruiker met elkaar in verband staan.
Om te controleren wat de intentie van een gebruiker is in een zoekwoord, voert u het zoekwoordgewoon zelf in de zoekmachine in en kijkt u wat er verschijnt.
Wij hebben bijvoorbeeld het woord “rokken” ingetikt in Google. Gebaseerd op de zoekresultaten kunnen we zien dat Google heeft vastgesteld dat veel mensen die zoeken op “rokken” online willen winkelen voor jurken. Hun intentie is om te kopen.
De resultaten bovenaan de pagina hebben slim de intentie van de zoeker geïdentificeerd door gebruik te maken van transactionele zoekwoorden zoals “kopen”, “kopen” en “korting”. Deze verschillen van informatieve zoekwoorden, termen die mensen gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar informatie (d.w.z. ze zijn niet per se op zoek om te kopen – ze zijn op zoek naar antwoorden of beoordelingen).
Dus, bijvoorbeeld, als je een lifestyle fashion blog had en je wilde een artikel schrijven over de top favoriete plekken om zomerjurkjes te kopen, dan zou het targetten van het brede zoekwoord “rokken” je geen goed doen, omdat je inhoud niet zou overeenkomen met en relevant zou zijn voor de zoekintentie van iemand die zoekt naar “rokken”. In dit geval zou het het beste zijn om je te richten op een beperkter informatief zoekwoord, relevant voor de zoekintentie van iemand die op zoek is naar beoordelingen of aanbevelingen.
Zoekwoorden concurrentie
Het identificeren van de intentie van de zoeker en het noteren van zoekwoord concurrenten gaan hand in hand.
Wanneer u de zoekresultaten voor uw potentiële zoekwoorden analyseert, let dan op de concurrerende bedrijven op de eerste en tweede pagina van de resultaten en maak een notitie van hen.
U moet nu bepalen of u in staat zou zijn om deze concurrenten te overtreffen als u zich zou richten op het zoekwordin kwestie.
Tip:
Wanneer u op zoek gaat naar een trefwoord van een concurrent, zorg er dan voor dat u gezaghebbende sites vermijdt die Google gunstig vindt, omdat het bijna onmogelijk is om ze te overtreffen (bijv. Wikipedia).
Dit zijn geweldige hulpmiddelen om u te helpen met uw analyse:
- SEO Minion (gratis)
- Moz Bar Chrome extension (gratis)
Met behulp van deze tools, aandacht besteden aan:
- DA (Domain Authroity): hoe hoger de DA hoe moeilijker te outranken
- AS (Autoriteit Score): Hoe hoger de AS hoe moeilijker te outranken
- Bezoeken: Als de maandelijkse bezoeken hoog zijn, zijn ze relevant voor de intentie van de zoeker.
- Av. Duur van het bezoek: Als de tijd is hoog, zo ook de relevantie.
Op basis van uw bevindingen, beperk uw lijst verder door het verwijderen van alle zoekwoorden waarvoor uw bedrijf niet in staat zou zijn om te rangschikken als gevolg van concurrentie, of als u niet in staat bent om inhoud te genereren voor het zoekwoord dat zou voldoen aan de gebruiker intentie.
4. Uw zoekwoordenonderzoek in actie omzetten
In dit stadium is het trefwoord onderzoek proces voltooid. Nu is het tijd om al uw harde werk in actie te zetten.
Begin met het optimaliseren van elk van uw webpagina’s voor een relevant zoekwoorden. Zorg ervoor dat u het zoekwoord of zijn variaties opneemt in uw andere on-page SEO elementen, en maak informatieve, waardevolle inhoud die een doel dient rond uw gekozen zoekwoorden.
Om uw kansen op ranking te verhogen, overweeg een blog en schrijf artikelen over onderwerpen die uit uw zoekwoordenonderzoek proces. Besteed te allen tijde aandacht aan de gebruikersintentie om relevantie te behouden.
Onthoud: relevantie = hogere ranking in zoekmachines.
Gratis SEO scan
SEO audits zijn een belangrijk onderdeel van het up-to-date houden van uw SEO strategie. Als uw website niet goed is geoptimaliseerd voor zoeken, loopt u aanzienlijke hoeveelheden zoekmachine verkeer mis.
Onze gratis SEO scan is gebaseerd op een 10 puntensysteem, waarbij wij uw bedrijfswebsite analyseren, u een algemene SEO score geven en hierover rapporteren.