Google Analytics voor beginners

We leggen uit hoe je met Google Analytics an de slag gaat.
Een inleiding tot basis Google Analytics voor absolute beginners. Hier zijn de fundamentele stappen die je moet nemen om bruikbare inzichtelijke gegevens in handen te krijgen om jouw online bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

Delen

De eerste stappen naar Analytics succes

Google Analytics niet geïnstalleerd hebben op jouw website en het niet effectief gebruiken is als rijden met je ogen dicht. Deze krachtige, gratis tool is jouw toegangspoort tot online succes, door jou te voorzien van inzichtelijke, bruikbare gegevens. Zonder deze tool kun je echt niet weten of jouw digitale marketinginspanningen werken, of niet werken, of wat je moet doen om jouw bedrijf in de juiste richting te sturen in de online wereld. Hier zijn een paar inzichten die je kan afleiden uit Google Analytics:
  • Hoeveel verkeer jouw website ontvangt en waar dit verkeer vandaan komt.
  • Demografische gegevens van het publiek: waar ze zich bevinden, welke taal ze spreken, hun leeftijd, geslacht en interesses.
  • Welke van jouw webpagina’s het populairst zijn en hoeveel tijd op elke pagina wordt doorgebracht.
  • Hoeveel verkeer er van desktop, mobiel of tablet komt.
  • Welke zoektermen gebruikers naar uw website brengen.
  • Een volledige gebruikersstroom van begin tot eind.

 

In deze blogpost leggen we je de basisprincipes van Google Analytics uit, op een gemakkelijk te begrijpen manier.

Wat kan je hier lezen?

  1. Hoe Google Analytics te installeren op jouw website.
  2. Hoe je andere Google Accounts kan koppelen aan Analytics.
  3. Belangrijke Analytics rapporten waar je aandacht aan moet besteden.

1. Hoe installeer je Google Analytics op jouw website?

Om een Google Analytics-account aan te maken, ga je naar de startpagina van Analytics en klik je op “Kosteloos beginnen”.  

Volg de aanwijzingen om een account, een property, een weergave en een websitegegevensstroom aan te maken. Zodra je het set-up proces hebt voltooid, zal Google Analytics een paar manieren geven om de Analytics-code op jouw website te installeren.  

Als dit de eerste keer is dat je Analytics installeert, zorg er dan voor dat de eerste optie “Nieuwe tag op pagina toevoegen” blauw gekleurd is.  

installatie-analytics-code-naar-web

Kies de installatie-optie die voor jou het beste werkt en maak gebruik van de ondersteuningsartikelen op het platform voor hulp. Hieronder vind je een aantal installatieopties:  

  • Handmatig – door de code in de header sectie van elke webpagina te plakken.
  • Via Google Tag Manager.
  • Of met behulp van een plugin zoals Yoast SEO of Google Site Kit.
 

Tip:  

Download de Google Tag Assistant Chrome-extensie om er zeker van te zijn dat je de Analytics-code correct op uw website hebt geïmplementeerd. Open jouw website in een Chrome-browser en de Assistent brengt je op de hoogte van eventuele problemen.  

2. Hoe koppel je andere Google-accounts aan Analytics?

Met het Google Marketing Platform krijg je een volledig beeld te zien van de prestaties door Google Search Console en Google Ads aan Google Analytics te koppelen. Door alle accounts te koppelen, kunnen gegevens vrij stromen tussen de verschillende accounts, waardoor je meer inzichten krijgt om actie te ondernemen op één centrale plaats.  

Door Analytics en Google Ads te koppelen, kan je:  

  • Advertentie prestaties bekijken in Analytics.
  • Analytics doelen & e-commerce transacties importeren naar jouw Google Ads account.
  • Betaalde promoties vergelijken met andere marketingkanalen.
  • Analytics statistieken zoals bounce ratio’s, sessies & paginaweergaves van Ad Campagnes en gekozen zoekwoorden bekijken.
  • Ad Campagne prestaties of website copy verbeteren als je merkt dat het bouncepercentage hoog is.  
Koppeling zoekconsole & analtics.png

Zowel Google Search Console als Google Ads kunnen worden gekoppeld aan Analytics vanaf de instellingenpagina, onder de kolom eigenschappen. Om Search Console te koppelen, klik op “Alle producten”.  

Opmerking: je moet beheerdersrechten hebben op alle accounts om ze te kunnen koppelen.  

3. Belangrijke Analytics rapporten om aandacht aan te besteden

Google Analytics biedt een schat aan inzichtelijke rapporten, die naar hartelust kunnen worden aangepast en geoptimaliseerd.  

Als je nieuw bent met Analytics, raden wij je aan te beginnen met deze rapporten:  

3.1 Topkanalen

Het rapport met de Topkanalen laat zien waar het meeste websiteverkeer vandaan komt. De inzichten uit dit rapport laat snel zien wat wel en niet werkt, waar verbeteringen en/of strategiewijzigingen nodig zijn.   

Bijvoorbeeld:  

Als je merkt dat een behoorlijk deel van je websiteverkeer afkomstig is van Social Media, maar het bouncepercentage is hoog en de gemiddelde sessieduur is laag, dan duidt dit op een probleem met de relevantie van je websitecontent. Jouw social media publiek vindt niet wat ze verwachten te vinden, of er is niets in uw inhoud dat hun aandacht trekt.  

Op dezelfde manier, als uw organisch verkeer laag is, moet je jouw zoekwoord strategie, website inhoud en on-page SEO herzien.  

Om je Topkanalen te bekijken, klik op het “Acquisitie” rapport en selecteer de “overzicht” optie. Je zult een lijst zien met standaard verkeersgroepen bestaande uit Organic Search, Paid Search, Social, Direct, Email, Display, Referral & Other.  

Top verkeerskanalen

De Topkanalen zullen je een breed beeld geven van je belangrijkste website verkeersacquisitie. Als je de gegevensweergave wilt verfijnen, kun je de primaire dimensie aanpassen naar “Top Sources”. Zo zal je meer verfijnde inzichten in verkeersacquisitie krijgen, zoals verkeer van Google of Bing, Instagram, Facebook of LinkedIn, of een nieuwsbrief als je e-mailmarketing als onderdeel van je strategie hebt.  

Als je op een bepaald kanaal of een bepaalde bron klikt, zie je gerelateerde gegevens zoals gebruikers, nieuwe gebruikers, sessies, bouncepercentages en gemiddelde sessieduur.  

3.2 Meest en minst populaire website pagina's

Het rapport bij Site-content (alle pagina’s) geeft inzicht in uw meest en minst populaire website pagina’s. Al uw webpagina’s worden opgesomd, samen met statistieken zoals gebruikersbezoeken, bekeken pagina’s, gemiddelde tijd op de pagina, bouncepercentage, uitstappercentage en binnenkomers.  

Als je merkt dat belangrijke webpagina’s weinig worden bezocht, een hoog bouncepercentage hebben en weinig worden bekeken, overweeg dan de lay-out en inhoud van die pagina’s te wijzigen om gebruikers aan te moedigen ze te verkennen.  

 

Tip:  

  • Maak van de primaire dimensie ‘Paginatitel’ omdat dit makkelijker is om mee te werken dan pagina URL.
  • Speel met de secundaire dimensie. Wij stellen deze graag in op “Bron”.  
populaire pagina's

3.3 Landingspagina's Rapport

Het landingspagina’s rapport, te vinden onder de “Site Content” sectie zoals hierboven aangegeven, laat zien welke pagina’s mensen de eerste keer bekijken als ze op uw website landen. Vergelijk deze inzichten met jouw meest populaire pagina’s.  

Als de statistieken laag zijn, moet je actie ondernemen om het bouncepercentage te verlagen, zodat jouw websitebezoekers meer pagina’s kunnen bekijken voordat ze vertrekken.  

3.4 Apparaatcategorie

Met meer dan 60% van alle zoekopdrachten die op mobiel plaatsvinden, kun je het jezelf niet veroorloven dat jouw website niet mobielvriendelijk is.  

Om te zien op welke apparaten mensen jouw website bezoeken ga je naar Doelgroep – Mobiel – Overzicht.  

Je ziet een uitsplitsing van bezoekersaantallen en andere statistieken opgesplitst naar desktop, mobiel en tablet.  

Vergelijk de statistieken tussen de verschillende apparaatcategorieën. Om meer informatie te verkrijgen, stel je de secundaire dimensie van het rapport in op “paginatitels”. Dit toont het soort webpagina’s bekeken op verschillende apparaten.  

3.5 Locatie van jouw doelgroep

Het doelgroepslocatierapport toont waar jouw webbezoekers vandaan komen. Dit rapport kan worden geopend via Doelgroep – Geo – Locatie.  

GEO

Als je weet dat jouw doelgroep afkomstig is van een specifieke locatie (bijvoorbeeld: je mikt enkel op België), dan is dit rapport minder relevant en gewoon interessant om te bekijken. Als je echter meerdere locaties bedient of een e-commerce winkel hebt, dan kan je deze locatiegegevens gebruiken om inhoud aan te bieden die is afgestemd op de locaties van de bezoekers.  

Wanneer je bijvoorbeeld merkt dat veel van jouw websitebezoekers uit Duitsland komen, kan je overwegen een Duitse versie van jouw website te maken. Of als veel van de e-commerce bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk komen, dan is het misschien interessant prijzen ook in ponden weer te geven. 

3.6 Website knoppen & links clicks

Oké, dit is niet zozeer een rapport, maar het is zo belangrijk dat we het moesten vermelden.  

Google Analytics biedt ook de functie In-Page Analytics aan. Hiermee kan je links, knoppen of delen van uw website zien waarop wordt geklikt door gebruikers.  

Om hiermee aan de slag te gaan, download je de Chrome-extensie Page Analytics.  

Indien je merkt dat belangrijke CTA’s een lage klikfrequentie hebben, overweeg dan om de bewoording, stijl of positie te veranderen om ze aantrekkelijker te maken voor uw gebruikers.   

Google Analytics is een van de meest krachtige marketingplatforms die er bestaan. In deze blogpost hebben we slechts een tipje van de sluier opgelicht – er is nog veel meer mogelijk. Blijf op de hoogte voor meer Analytics tips en know-how! 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook