FACT: het organisch bereik op Facebook neemt af
Is het je opgevallen dat sommige Facebook-posts van je bedrijfspagina het beter doen dan andere? Meer engagement, meer likes, terwijl andere nauwelijks bekeken zijn? Dat is het effect van het Facebook-algoritme op je organisch bereik.
Het organisch bereik van Facebook posts gemaakt door bedrijfsprofielen heeft een jaar-op-jaar daling gekend en zal dat ook blijven doen.
Volgens Hootsuite is in 2021 het gemiddelde organisch bereik van een post gemaakt door een Facebook pagina ongeveer 5,2%.
Als opfrisser, organisch bereik is het aantal mensen dat je inhoud heeft gezien op hun nieuwsfeed zonder dat je er iets van geld aan hebt besteed (m.a.w. geen gebooste post of advertentiecampagnes).
5,2% is vrij laag.
Stel dat je bedrijfspagina 600 volgers heeft (volgers waar je ongetwijfeld hard voor gewerkt hebt), dan zouden ruwweg 30 van de 600 fans de inhoud zien die op je pagina gepubliceerd wordt.
Gezien de hoeveelheid tijd en moeite het een bedrijf kost om social media-aanwezigheid te onderhouden, heeft dit teleurstellende bereik marketeers over de hele wereld in rep en roer gebracht.
Maar wat is de oorzaak van deze daling? En is er iets dat men kan doen om ervoor te zorgen dat onze berichten worden gezien door de mensen die het meest belangrijk zijn voor ons bedrijf?
We zijn blij dat je het vraagt, we zochten het voor je uit!
Wat zit er achter de daling van het organisch bereik?
Om te beginnen is de daling een natuurlijk fenomeen gezien de enorme hoeveelheid content op Facebook.
Er wordt gewoon veel meer content gepubliceerd op het platform dan dat er tijd is om het te verwerken. Gemiddeld zijn er zo’n 1500 verhalen die in een nieuwsfeed kunnen verschijnen op het moment dat een Facebookgebruiker inlogt. Voor de actieve gebruikers met veel vrienden, groepslidmaatschappen en paginavolgers stijgt het gemiddelde potentiële aantal verhalen dat kan verschijnen tot 15 000.
Wow.
Met elke nieuwe pagina-like, vriend verworven en groep aangemaakt, neemt de concurrentie voor nieuwsfeedruimte toe.
Er was een moment dat zakelijke content en video’s ieders Facebook-scherm domineerden, waardoor updates van vrienden en familie volledig werden overschaduwd. Facebook kreeg toen wereldwijd klachten en zag het gebruik van het platform afnemen.
Logisch, toch? Denk er eens over na… Wat is jouw reden dat je Facebook gebruikt?
Facebook is gebouwd om mensen te verbinden met hun vrienden en familie. Hun doel is om langetermijnwaarde en een positieve platformervaring voor hun gebruikers te bieden.
En dus maakte Mark Zuckerberg in 2018 een post waarin hij de veranderingen aankondigde die zouden worden doorgevoerd in Facebook. Toen was het Facebook-algoritme geboren.
Hoe werkt het Facebook algoritme?
De nieuwsfeed van elke gebruiker is anders. En je hebt ongetwijfeld al gemerkt dat de content op je nieuwsfeed niet in chronologische volgorde wordt weergegeven.
Facebook gebruikt een machine-learning systeem dat nieuwsfeeds rangschikt. Het doel van dit systeem is om te voorspellen welke content het meest belangrijk is voor elk individu en om die content hoger in hun nieuwsfeeds te plaatsen.
Het algoritme van Facebook bestaat uit vier stappen:
- Inventaris
- Signalen
- Voorspellingen
- Relevantie score
Laten we deze stappen even doornemen:
1. Inventaris
De inventaris omvat alle berichten die mogelijk aan een gebruiker kunnen worden getoond wanneer hij inlogt op zijn Facebook-account. Denk aan updates van vrienden, inhoud van pagina’s geliked door de gebruiker en berichten gemaakt door groepen waar de gebruiker lid van is.
In de inventaris zitten ook ongeziene berichten (berichten die de gebruiker niet heeft gezien de vorige keer dat hij inlogde en die in aanmerking kwamen voor de ranking) en berichten die al wel zijn gezien maar die sindsdien meer engagement hebben uitgelokt bij zijn Facebook-vrienden.
2. Signalen
Tip: besteed extra aandacht hieraan!
Voor elke post in de inventaris verzamelt het algoritme signalen. Signalen zijn elementen die voor Facebook belangrijk zijn en die Facebook helpen om te beslissen of een post interessant is of niet. Dit gaat over bijvoorbeeld engagement (likes, shares, comments), inhoudstype (video, link, foto), recentheid van de post, relatie tussen de gebruiker en de maker van de content, tijdstip van de post en algemeen gebruikersgedrag op het platform (bv. posts verbergen/snoozen, nieuwsfeed personaliseren, voorkeuren aangeven in een enquête).
3. Voorspellingen
Het algoritme gebruikt de signalen om voorspellingen te doen over de post. Is de post relevant? Heeft de gebruiker er interactie mee (engagement)? Is het de tijd van de gebruiker waard?
4. Relevantie score
Ten slotte berekent het algoritme een score voor de post op basis van signalen en voorspellingen. Berichten met een hogere score worden verondersteld interessanter te zijn voor de gebruiker en worden dus hoger op de nieuwsfeed geplaatst.
Hier is een voorbeeldscenario in actie:
Ontmoet Laura, een 32-jarige oprichter van een tech start-up.
Sinds Laura’s laatste Facebook login, heeft haar beste vriendin Cindy een foto gepost van haar kat die een dutje doet onder de kerstboom. Haar neef Dries kondigde zijn verloving aan met een video van zijn aanzoek. Een boekhoudpagina die ze volgt, plaatste een artikel over cashflowtips voor startende ondernemers. En haar boekenclubgroep plaatste een poll over boekaanbevelingen voor 2022.
Omdat Laura verbonden is met alle bovenstaande makers van content – via Facebook vriendschappen, pagina likes en groepslidmaatschappen – is het waarschijnlijk dat al deze content interessant of relevant voor haar zal zijn, toch?
Maar omdat Laura ook een heleboel andere vrienden en interesses heeft en een beperkte tijd om door haar Facebook nieuwsfeed te scrollen, moet het algoritme zijn werk doen en de meest relevante inhoud aan haar voorschotelen zodat ze een zo positief mogelijke ervaring heeft.
Hier komen die signalen in het spel:
Stel dat Laura doorgaans veel interactie heeft met het boekhoudprofiel – door hun berichten te liken en te delen met haar netwerk, door opmerkingen achter te laten en door hun website te bezoeken. Daarbovenop heeft de boekhoudpagina hun update ’s ochtends gepost, 25 minuten voordat Laura inlogde. Én veel van haar vrienden hebben het artikel ook al gelezen en reageerden op de post.
Boem. De wiskundige voorspelling van hoe waarschijnlijk het is dat Laura het cash-flow artikel leuk vindt, is hoog.
Aan de andere kant, misschien geeft Laura de voorkeur aan video-inhoud boven foto’s, dus de like-voorspelling voor de kattenfoto van haar vriendin zou lager kunnen zijn dan de verlovingsvideo van haar neef, wat betekent dat de video hoger in haar nieuwsfeed zal verschijnen.
Het algoritme van Facebook is ongelooflijk complex. Voor zover we weten, krijgen posts van mensen voorrang boven posts van bedrijven.
Maar wat betekent dit?
Is het een teken om jouw Facebook Business pagina te verlaten en er geen moeite meer in te stoppen?
Absoluut niet.
Het betekent alleen dat je je social media-strategie moet bijschaven, posts met een doel moet plaatsen, waarde moet creëren met elke post en het belangrijkste engagement uitlokken en meer waardevolle relaties uitbouwen.
De dagen van content posten om gewoon maar te posten, zijn voorbij.
Nu is het tijd voor je bedrijf om samen te werken met het algoritme en niet ertegen.
Hier is hoe:
7 strategieën om je organische bereik op Facebook te vergroten
1. Post op het juiste moment.
Betrokkenheid is een van de belangrijkste signalen voor de voorspelling van het algoritme, dus het is belangrijk dat je weet wanneer je publiek het meest actief is op Facebook en op die momenten berichten plaatst.
Jammer genoeg is er niet maar één magisch moment wanneer je het best post. Er zijn veel onderzoeken uitgevoerd en de resultaten variëren enorm.
Volgens een onderzoek van Buffer is de beste tijd om berichten op Facebook te plaatsen tussen 13.00 en 15.00 uur op weekdagen. Bekijk dit onderzoek en gebruik het als uitgangspunt. Vervolgens analyseer je je eigen Facebook-statistieken om de perfecte moment te vinden om te posten.
2. Post vaak.
Het algoritme beloont recentheid, dus probeer vaak content te plaatsen.
Consistent posten zorgt er ook voor dat je bedrijf een aanwezigheid kan opbouwen en behouden. Maak op voorhand een contentkalender. Zo hoef je niet elke keer last-minute iets te verzinnen.
Dat gezegd hebbende: onthoud dat als het gaat om organisch bereik via social media, kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit (dus post niet om zomaar te posten).
Tip: Contentkalenders opmaken met kwalitatieve content is onze tweede taal. Contacteer ons als je je sociale content naar het volgende niveau wilt tillen!
3. Focus op video.
Iedereen houdt van video en dat is niet anders voor het Facebook-algoritme!
Berichten met videocontent hebben een geschatte 6,04% engagement rate, vergeleken met foto’s met 4,36% en statusberichten met 1,66%. Video is de meest licht verteerbare vorm van inhoud, dus het is echt geen wonder dat mensen video-inhoud 89 keer meer delen dan alle andere soorten sociale inhoud.
Waar wacht je nog op? Ga aan de slag met je camera!
4. Aanzet tot discussie
We hebben het al een paar keer gezegd, maar we zeggen het nog een keer.
ENGAGEMENT IS KING.
Je social media content moet waardevol en interessant zijn en de betrokkenheid op het platform stimuleren. Stel vragen en stimuleer discussies. Maak polls. En het allerbelangrijkste: beantwoord hun reacties!
Vergeet ook niet dat Facebook is gebaseerd op interesse en niet op intentie. Zorg ervoor dat de posts op je pagina niet overdreven promotiegericht zijn. Wees sociaal. Het is makkelijker om zo een conversatie te starten.
5. Ook jouw medewekers kunnen helpen.
We weten dat het algoritme voorrang geeft aan berichten van mensen boven pagina’s, toch? Maar wist je dat mensen 16 keer meer geneigd zijn om te reageren op content van vrienden en familie dan op content van een bedrijf?
Het hebben van een community van ambassadeurs die zich bezighouden met jouw content kan jouw organisch bereik de hoogte in sturen!
Waar kun je beter beginnen met het opbouwen van een community van ambassadeurs dan in je eigen team? Zorg ervoor dat zij delen, liken, reageren!
6. Creëer native content.
Het is geen geheim dat Facebook zijn gebruikers zo lang mogelijk op Facebook zelf wil houden. Als je posts enkel bestaan uit externe links naar artikels op je website, zal het algoritme niet in je voordeel spelen.
Creëer ook content die eigen is aan het platform. Content dat er niet voor zorgt dat gebruikers Facebook verlaten.
7. Maak gebruik van Facebook-groepen
Facebook-groepen zijn helemaal in! Mensen zijn van nature sociaal en Facebook-groepen zorgen voor een gemeenschapsgevoel.
Groepen helpen een bedrijf ook om een loyaliteit te creëren en zijn een fantastische ruimte om debat en discussie aan te gaan.
Conclusie
Zo, nu is het Facebook algoritme volledig ontrafeld. Geen stress – het is niet allemaal negatief en het betekent zeker niet dat je je social media moet stopzetten.
Als bedrijf is het je doel om je naamsbekendheid te vergroten en sterke relaties op te bouwen met (potentiële) klanten. Als je het anders bekijkt, helpt het Facebook-algoritme eigenlijk om dit te bereiken, maar dwingt het je om kwalitatieve inhoud te creëren die een impact maakt en echte betrokkenheid stimuleert.
De dagen van content posten om gewoon maar te posten, zijn voorbij.
Wil je nu jouw volledige social mediastrategie omgooien zodat het aangepast is aan het Facebook-algoritme?
Geef ons een seintje. Contentstrategie zit in ons DNA.