10 redenen waarom een nieuwsbrief accountants kan helpen

We geven 10 redenen waarom je een nieuwsbrief moet gebruiken.
De tijd dat accountants alleen maar als number crunchers werden gezien, is voorbij. Jullie zijn ervaren bedrijfsadviseurs, met een schat aan kennis en inzichten, al dan niet gespecialiseerd in een bepaalde niche. Maar hoe kan je deze vaardigheden inzetten om jouw bedrijfsdoelstellingen, zoals sterke klantenrelaties, klantenbehoud, lead generation en groei, te bereiken? Met een nieuwsbrief! Ja, dat lees je goed, met een nieuwsbrief 🤯

Delen

Een boekhoudpraktijk verschilt niet van een ander bedrijf als het op bedrijfsdoelstellingen aankomt. Bedrijven streven allemaal naar hetzelfde. Het genereren van leads, klantenbinding, het behouden van klanten, een positieve reputatie en algemene groei en stabiliteit. Veel van deze doelen worden bereikt door het opbouwen van sterke relaties, en sterke relaties worden bereikt door vertrouwen en regelmatige communicatie. 

 

Ja, het vergt veel inspanning. Maar het opbouwen van sterke relaties met uw klanten is een topprioriteit. Vergeet niet dat loyale klanten die jou als een betrouwbare adviseur zien, van groot belang zijn voor de groei van jouw accountancy kantoor. Als je alleen communiceert met jouw klanten wanneer de deadline van de belangstingsaangifte nadert of wanneer ze je bellen over een dringend probleem, dan mis je ongetwijfeld een enorme kans om je bedrijf te laten groeien. 

 

Laten we eens kijken naar een aantal voordelen van consistente communicatie: 

  • Klanten zullen sneller naar jou komen voor advies (win: upselling, klantenbinding & retentie) 
  • Potentiële klanten zullen sneller naar jouw bedrijf op zoek gaan (win: leadgeneration, prospect nurturing, geloofwaardigheid opbouwen, bedrijfsgroei)  
  • De bronnen waar jij naar refereert in nieuwsbrieven zullen jouw bedrijf ook aanbevelen (win: zakelijke groei) 
 

Een nieuwsbrief is een van de meest effectieve marketingstrategieën die je als accountant kan gebruiken om contactmomenten te vergroten. Je kan hiermee in contact blijven met (potentiële) klanten het hele jaar door (en niet alleen in het belastingseizoen). Je kan ervoor zorgen dat jouw bedrijf top of mind blijft. En je kan de lezers waardevol advies geven zodat ze beter geïnformeerd zijn en zo ook betere financiële beslissingen kunnen nemen. 

Waarom nieuwsbrieven een winnende strategie zijn voor accountants:

1. Iedereen checkt zijn e-mail.

E-mail is de voorkeur bij zakelijke communicatie in alle leeftijdsgroepen en het controleren van je inbox zit ingebakken in de dagelijkse routine van bijna iedereen. Denk eens na over hoe vaak jij je e-mail controleert. 10, 20 keer per dag? De gemiddelde persoon controleert zijn e-mail 15 keer per dag, dus we kunnen wel stellen dat men dagelijks heel veel tijd in zijn inbox doorbrengt.   

 

Het aantal e-mailgebruikers wereldwijd neemt ook voortdurend toe. Volgens Statista zal het huidige aantal van 4 miljard dagelijkse e-mailgebruikers in 2025 zijn gestegen tot 4,6 miljard.  

 

Tip #Marketing101 – wees daar waar je publiek is! 

2. Houd je bedrijf top of mind.

Zoals je wel weet, hebben accountants een lange verkoopcyclus en kan je niet zomaar van de ene dag op de andere nieuwe klanten binnenhalen. Mensen gaan op zoek naar je diensten wanneer de behoefte zich voordoet. Nieuwsbrieven met waardevolle tips, handleidingen, adviezen en reviews van klanten zijn een goede manier om op hun radar te blijven. Zo kan je hen overtuigen over de waarde die je in hun leven kunt brengen en helpen bij de beslissing wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe accountant.   

 

E-mail is een echte krachtpatser op vlak van leadgeneratie: 89% van de marketeers gebruikt het als het belangrijkste kanaal voor het genereren van leads. 

3. Iedereen zoekt online naar financiële informatie.

Iedereen zoekt online naar financiële informatie, en als ze zoeken, zijn ze vooral hongerig naar duidelijke en consistente informatie. Denk maar aan de 20-jarige ondernemer in de IT-sector die op zoek is naar een bedrijfslening, de 65-jarige chirurg die zijn pensioen plant, de kersverse ouders die op zoek zijn naar een studiefonds, of de persoon die net van de universiteit komt en voor het eerst belastingen betaalt.   

 

Geloof je ons niet? Kijk dan eens naar de zoekinteresse rond financiële onderwerpen op Google Trends.   

 

We zochten op de interesse rond successierechten en vonden de groei van de zoekinteresse verbluffend: 

successierechten google trends

Als accountant bevind je je in de ideale positie om dit soort inhoud in je nieuwsbrieven te verwerken. Op de hoogte blijven van de laatste trends in de sector en het economische klimaat maakt al sowieso deel uit van je werkdag. Gebruik deze kennis om de relaties met (potientiële) klanten op te bouwen en ze te begeleiden.

4. Houd je klanten klanten dichtbij.

We weten allemaal dat het veel gemakkelijker is om huidige klanten te behouden dan om nieuwe te winnen, toch? Door regelmatig met je klanten te communiceren via een nieuwsbrief herinner je hen eraan hoeveel ze aan jou hebben. Door hun vertrouwde adviseur te zijn, blijven je klanten trouw aan jou. Daarom dat 86% van de ondernemers kiezen voor e-mail om aan klantenbinding te doen. 

 

Tevreden trouwe klanten zullen jou ook eerder aanbevelen bij hun vrienden, familie en collega’s. Nieuwsbrieven maken doorverwijzen een fluitje van een cent. Uw abonnees zullen uw mails in een mum van tijd doorsturen naar hun kennissenkring.  

5. Je benadert de lezer persoonlijk en mét hun toestemming.

Nieuwsbrieven zijn gebaseerd op toestemming – wat betekent dat lezers er zelf voor hebben gekozen in je e-mail lijst te zitten. Door zich in te schrijven, geven ze blijk van interesse. Ze willen van jou horen!  

 

Nieuwsbrieven zijn direct. Iedereen naar wie je ze stuurt, zal ze zien, of ze ze nu openen of niet. Jouw boodschap blijft in hun inbox tot ze klaar zijn om het al dan niet te lezen. Met sociale media is het een beetje gokken.  

 

Het organisch bereik van een Facebook post schommelt tussen de 1 – 5%, waarbij het gemiddelde in de meeste gevallen op 2,2% ligt. Het organisch bereik van LinkedIn presteert iets beter, met een gemiddelde van 5% en een piek van 10%. Stel dat je ongeveer 500 volgers hebt op elk platform. Dan heb je niet veel ruimte voor zichtbaarheid, toch?   

 

Naast het lage percentage organisch bereik, is content op sociale media heel erg “in-the-moment”. Als je volgers je bericht niet zien op het moment dat je het post, verdwijnt het bericht.  

Het is geen wonder dat 4 op de 5 marketeers hebben aangegeven dat ze liever sociale media opgeven dan e-mailmarketing.  

6. Het is gepersonaliseerd.

We weten niet hoe het met jou zit, maar we voelen ons telkens een beetje trots wanneer we communicatie ontvangen die specifiek aan ons gericht is. Met e-mail nieuwsbrieven kun je je abonnees bij naam aanspreken, waardoor elke ontvanger zich uniek voelt.   

7. Het is meetbaar.

E-mailmarketing in het algemeen is een van de meest meetbare digitale platforms die er zijn. Je kan de prestaties van je nieuwsbrieven meteen zien door de open rates, click-through-rates, forwards & unsubscribe rates te analyseren. Deze statistieken geven aan of je op de goede weg bent met je content.   

8. Het is betaalbaar.

Natuurlijk is het een tijdsinvestering om nieuwsbriefcontent te genereren, maar de financiële investering is opmerkelijk laag. Bekijk onze lijst met top e-mailmarketingplatformen en hun prijzen hier.   

9. Het verhoogt het verkeer op je website.

Je mag dan geweldige content en informatie op je website hebben en je nieuws- of blog sectie regelmatig updaten, maar website bezoekers komen meestal niet terug om de nieuwste content te bekijken zonder een aanleiding. Het is dan ook geen verrassing dat 93% van de B2B marketeers e-mail gebruiken als kanaal voor content distributie.   

 

Wanneer je abonnees een nieuwsbrief stuurt, kunnen ze stukjes nieuws krijgen in het kanaal dat ze dagelijks bekijken: hun e-mail. Jouw nieuwsbrief dient als een aanmoediging om door te klikken naar je website om het laatste nieuws te lezen. Et, voila: website verkeer! 

10. Het geeft je content voor andere marketing kanalen.

Uit onze ervaring weten we dat vele accountants ontmoedigd raken door sociale media. Het behouden van een sociale media aanwezigheid lijkt een full-time baan en meestal zit je in je haar te krabben als het gaat om het vinden van inhoud om over te posten.   

 

Als je een e-mailnieuwsbrief hebt, geeft dit je regelmatige, relevante content die je kunt recyclen op Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram. Aanwezigheid op deze marketingplatforms vergroot je online zichtbaarheid en stelt jou in staat uw zakelijke doelen te bereiken.   

Conclusie

Een nieuwsbrief is een zeer krachtig marketinginstrument. Het kan je helpen om al jouw zakelijke doelstellingen te bereiken die je voor je bedrijf hebt.

 

Sterkere klantenrelaties? Check ✅ Leads genereren? Check ✅ Vertrouwen en geloofwaardigheid? Dubbel check ✅

Overtuigd en klaar, maar niet zeker waar te beginnen? Wij staan altijd klaar om te helpen met al jouw online doelstellingen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook