Waarom is Social Listening nu belangrijk?
In plaats van aannames te doen over wat jouw klanten willen of nodig hebben, is het belangrijk dat je echt hoort waar het om gaat en wat ze te zeggen hebben. Mensen delen publiekelijk hun mening online. Dat kan gaan over politiek, een tv-programma, of een gebeurtenis in het nieuws maar net zo zeer over jouw bedrijf.
Het is dus belangrijk om te zijn waar je klanten, prospecten en toekomstige medewerkers zijn. Klanten vinden het belangrijk om gehoord te worden via sociale media. Volgens een onderzoek van Sprout Media denkt 46% van de mensen dat interactie met een merk/bedrijf wordt geapprecieerd. Klanten willen zich gehoord voelen op sociale media.
Wees aanwezig en reageer
Responsief zijn op sociale media maakt absoluut een verschil, niet enkel voor het bedrijf maar voor de hele organisatie. Als je engagerend overkomt, gaan potentiële toekomstige medewerkers dat ook zien.
Door online mee te luisteren, weet je sneller wanneer er negatieve zaken naar boven komen, waar je dan als bedrijf positief op kan reageren.
Spot opportuniteiten
Social Listening is ook een handige manier om opportuniteiten te spotten. Als er veel mensen uit een bepaalde regio of mensen die voldoen aan uw doelgroep klagen over een service die niet goed is, kan je hierop inspelen. Waarom zou je de conversatie niet aangaan en jouw diensten of producten aanbevelen?
Vergroot je bereik
Sociale media bieden zeker de mogelijkheid om je bereik te verbreden. Je volgers zijn mensen die van goede content genieten. Interessante, nuttige inhoud die waarde biedt aan de mensen. Door Social Listening in te zetten, kan je inhoud ontdekken van iedereen die je volgt. Je kan ontdekken wat ze leuk vinden, welke foto’s ze liken, wat ze delen, enzovoort. Vervolgens kan je dan relevante content maken die jouw volgers leuk vinden en gaan liken en delen.
Hoe ga je dan te werk?
Tools, tools, tools … uiteraard. Er zijn een aantal handige die onontbeerlijk zijn om te gebruiken.
Google Alerts
Deze tool is niet echt gefocust op sociale media maar zeker een aanrader om informatie krijgen over wat er over je bedrijf of product wordt gezegd online. Je kan het ook gebruiken om info over concurrenten te verkrijgen of over eender welk topic dat leeft bij de mensen.
Google Alerts is heel eenvoudig in gebruik. Je maakt een alert aan en je ontvangt de info in mailbox.
Al die mails, hoor ik je denken! Stel simpelweg een regel in je mailbox die de mails van Google Alerts in een aparte folder bewaart. Zo kan je deze bekijken wanneer je er tijd voor hebt. Zo hou je je inbox clean.
Feedly
Een andere tool die zich ook nog niet direct toespitst op sociale media is Feedly. Het is een handige service waar je RSS-feeds in kan toevoegen en zo nieuws ontvangt van websites die je wil volgen. Dit kunnen nieuwssites zijn, product rating sites, enzovoort.
Ook hier kan je alles doornemen wanneer je er tijd voor hebt. Wij raden Feedly aan om te zien wat er allemaal leeft op vlak van sociale media marketing, content strategie en dergelijke.
Social Mention
Dit is een tool waarmee je meer dan 100 sociale media kanalen kan doorzoeken waaronder Facebook, Google en YouTube. Je krijgt inzichten in hoe je scoort op “sterkte”, “sentiment”, “passie” en “bereik”.
Buzzsumo
Buzzsumo helpt bij het verkrijgen van inzichten op vlak van wat er leeft in de markt. Met de feedback en inzichten kan je dan zelf goed presterende inhoud creëren. De tool monitort ook jouw prestaties en helpt je bij het identificeren van je ambassadeurs of influencers, de mensen die echt relevant zijn voor uw bedrijf, merk of product.
Sprout Social
Sprout Social is een meer uitgebreide tool en is niet gratis. Het platform biedt mogelijkheden aan voor Social Listening, analytics en employee advocacy. Je hebt er alle belang bij om van je medewerkers ambassadeurs te maken. Verder kan je trends ontdekken in online conversaties en zo meer leren over je doelpubliek.
Andere tools:
- Keyhole.co met een focus op Twitter & Instagram voor het tracken van hashtags, usernames en mentions onder andere.
- Mention.com voor het tracken van content in verschillende talen.