7 social media trends die je moet volgen in 2022

7 social media trends die je moet volgen in 2022
Wanneer de Covid-19 pandemie uitbrak, werden we allemaal gedwongen online te gaan en social media werden onze toevlucht voor zo'n beetje alles. Winkelen, onderzoek, werk, communicatie, nieuws - noem maar op! En nu in 2022, is er geen weg meer terug. Het gebruik van social media blijft zelfs sneller groeien dan vóór de pandemie en het sociale landschap heeft opnieuw een verandering doorgemaakt. Ja inderdaad, het tempo van social media kan intimiderend zijn, maar aan de andere kant komen met veranderingen nieuwe en spannende kansen voor bedrijven om hun social mediastrategieën uit te breiden. Hier zijn de grootste trends in het social medialandschap van dit jaar én tips over hoe je bedrijf er het beste kan uit halen.

Delen

De groei in het gebruik van social media

Het valt niet te ontkennen. Social media hebben de wereld veroverd en zullen dat blijven doen. Als je je nog steeds afvraagt of je bedrijf een sociale aanwezigheid nodig heeft – kijk dan even met ons mee naar de statistieken. 

  

Wereldwijd zijn er momenteel 4,62 miljard actieve gebruikers op social media. Dat is maar liefst 58,4% van de wereldbevolking!   

 

Natuurlijk kan je als bedrijf je niet op de hele wereld richten, dus laten we om relevant te blijven de gegevens lokaliseren naar België. In België zijn er 9,52 miljoen actieve social media gebruikers. Om het duidelijker te maken: dat komt overeen met 81,7% van de huidige bevolking. En hier blijft het niet bij. Deze cijfers gaan alleen maar in stijgende lijn.  

 

We maakten geen grapje toen we zeiden dat de social media cijfers in 2022 sneller zijn blijven groeien dan vóór de pandemie. Hier zie je de groei door de jaren heen:   

Social Media users over time

Bron: datareportal

 

Overtuigd? Super! Laten we in de trends duiken.  

Trend #1: Social media als centraal customer servicekanaal

Als één van je bedrijfsdoelen voor 2022 is om de klantenservice en klantenbinding te verbeteren, luister dan goed! Als bedrijf moet je jouw klanten ontmoeten waar ze zijn. Zoals we eerder al hebben benadrukt, zitten ze allemaal op social media en op dit moment verwachten ze dat jouw bedrijf dat ook is.

 

2022 is het jaar waarin je bedrijf een krachtige social customer service strategie op poten moet zetten. Gebruik deze kanalen waarvoor ze bedoeld zijn – communicatie en verbinding.

 

Mensen grijpen massaal naar social media om onderzoek te doen naar merken, hun vrienden om aanbevelingen te vragen en te winkelen. Maak het je potentiële klanten zo gemakkelijk mogelijk om jou vragen te stellen en ondersteuning te krijgen.  

 

Social customer service begint met een actieve aanwezigheid. Niets is vervelender dan een vraag te stellen die pas een paar dagen later wordt beantwoord. Monitor en reageer op tijd op DM’s, opmerkingen en vermeldingen. De wereld van social media gaat snel en dat zou jouw sociale klantenondersteuning ook moeten zijn.  

 

Trend #2: Gen Z verandert het social medialandschap

Generatie Z, geboren tussen 1996 en 2010, maakt ruwweg 32% uit van de wereldbevolking. Deze groep is momenteel de grootste demografische groep ter wereld en zijn de drijvende kracht achter de richting waarin social media zich ontwikkelen. 

 

Deze tech-savvy groep besteedt dagelijks de meeste tijd aan sociale media en gebruikt digitale platforms voor zowat alles dat je je kan bedenken. Ze eisen innovatie, creativiteit, personalisatie en authenticiteit van sociale content, vooral content die afkomstig is van een merk. Als deze groep je doelgroep is, zorg er dan voor dat je entertainende, hippe content aanbiedt die de waarden van je merk weerspiegelt op een licht verteerbare manier (om hun korte aandachtsspanne te compenseren).  

 

Zelfs als deze groep niet jouw doelgroep is, is het de moeite waard om ze in de gaten te houden. Als je hun invloed op het sociale en digitale universum begrijpt, zal dat jouw bedrijf zeker een online concurrentievoordeel opleveren.  

Trend #3: Rekrutering op sociale platforms van de nieuwe generatie

Naarmate meer en meer Gen Z’s de arbeidsmarkt betreden, moet de keuze van bedrijven over welke social mediaplatforms te gebruiken aansluiten bij de voorkeuren van deze bevolkingsgroep. In het geval van onze technisch onderlegde Gen Z’s, is het platform van keuze zonder twijfel Tik Tok. Als je je team wilt uitbreiden met vers personeel, haal dan je camera tevoorschijn!

 

Tik Tok biedt een geweldige kans om je merk een menselijker gezicht te geven, door toekomstig talent een kijkje achter de schermen te geven in je bedrijfscultuur en -waarden. Voor Gen Z’s is het van essentieel belang dat hun persoonlijke waarden overeenkomen met de waarden van hun toekomstige werkgever. Houd dit dus in gedachten bij het creëren van top-notch employer branding content op Tik Tok.  

Trend #4: Facebook blijft de leiding nemen

Ondanks de opkomst en populariteit van nieuwe social mediaplatforms zoals Tik Tok, behoud Facebook zijn positie van leidend social medianetwerk met 2,91 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Het platform is verankerd in de online ervaring van gebruikers dankzij de zovele externe websites en applicaties die een Facebook-login gebruiken om het aanmeldingsproces te versnellen.

 

Facebook wordt door 79,3% van de Belgische bevolking gebruikt, waarvan 26% aangeeft dat het hun favoriete social media-kanaal is. Met deze cijfers is het echt geen verrassing dat 1 op de 4 social media marketeers van plan is om in 2022 meer te investeren in Facebook dan in elk ander platform.  

 

Als je van plan was om Facebook dit jaar te dumpen, raden we je aan om dat toch even te herzien.  

Trend #5: video domineert als content format

Het geheim achter een winnende social media-strategie is het in de gaten houden van gedragstrends en het investeren in de contentformats die de meeste kans maken om hun vruchten af te werpen. Dit jaar staat in het teken van video.  

 

Volgens GWI bekijkt 1 op de 4 consumenten elke maand een video die door een bedrijf is gemaakt. De populariteit van video kan worden verklaard door de makkelijkheid om het te verteren en de torenhoge engagementcijfers. Op Facebook heeft videocontent een geschatte betrokkenheidspercentage van 6,04%, vergeleken met foto’s van 4,36% en status posts van 1,66%. Dezelfde trend is te zien op Instagram.

 

Als je het Facebook-algoritme wilt verslaan en de aandacht wilt trekken van een bevolking met een korte aandachtsspanne, probeer dan hapklare inhoud in de vorm van video.   

Als je nog geen video in jouw digitale strategie hebt opgenomen, ben je niet de enige – 29% van de marketeers is van plan om dit jaar voor het eerst gebruik te maken van videocontent. Tijd om mee op de kar te springen?  

Trend #6: Work smarter, not harder

2022 draait om slimmer werken, niet harder. Om dit jaar slimmer te werken, moet je bedrijf beter worden in het hergebruiken van content.  

 

Kwalitatieve content creëren die relevant is voor jouw publiek kost tijd (dat weten we maar al te goed 🙄). Om tijd en middelen te besparen, moet je jouw aandacht richten op het creëren van ever-green content die steeds opnieuw kan worden gebruikt in verschillende formaten.  

 

Je mist wat als je je beperkt tot één soort content. Wees niet bang om te experimenteren en creëer op alle verschillende manieren en formaten content.  

Als jouw originele content een blogartikel is, overweeg dan om het na te maken als een video, infographic of interactieve poll op social media.

Trend #7: Luister voordat je iets zegt

De belangrijkste reden waarom mensen social media gebruiken, is om in contact te blijven met hun vrienden en familie. Er zijn natuurlijk ook andere redenen, zoals het volgen van nieuws en het opzoeken van merken, maar vriendschapsbanden blijven de kern van sociale media.  

 

Als bedrijf op social media moet je onthouden dat je deelneemt aan de leefwereld van je volgers. Zij zijn er niet voor jou. Jij bent er voor hen. Daarom moeten bedrijven in 2022 meer betrokken raken bij alledaagse conversaties om de barrière tussen zakelijke en menselijke content te doorbreken.  

Het geheim achter elk goed gesprek is het vermogen om te luisteren. Als bedrijf op social media moet je jouw publiek betrekken door hen te voorzien van relevante en informatieve content.  

 

Hoe bepaal je wat voor hen relevant is? Met social listening.  

 

Het is jouw taak om het gesprek te volgen over onderwerpen waarvan je weet dat jouw publiek geïnteresseerd is en deze informatie vervolgens te gebruiken bij het maken van content.

 

Er zijn tal van tools die je hierbij kunnen helpen. Je kan er een paar bekijken in ons artikel over social listening en social monitoring.  

 

Dat was het dan, zeven van de belangrijkte social media trends voor 2022. Als je de social media-strategie van jouw bedrijf wilt verbeteren, blijf dan op de hoogte van het veranderende social medialandschap, luister naar jouw publiek, bied waarde met elk stukje content en het belangrijkste – blijf trouw aan jouw zakelijke doelstellingen en waarden en wees niet bang om te experimenteren!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook