7 tips om Pinterest als bedrijf te gebruiken

Tips Pinterest Business voor bedrijven ondernemers blog
Als je je bedrijfsstrategie voor sociale media voor 2023 op tijd wilt verbeteren, hoef je niet verder te zoeken! Pinterest wordt door velen gezien als de plek waar men gaat zoeken naar snelle recepten, modetips, interieurinspiratie en creatieve doe-het-zelfprojecten. Hoewel dat zeker klopt, is het veel meer dan dat. Door Pinterest enkel zo te bekijken is Pinterest het meest onderschatte marketinginstrument voor bedrijven. En dat is jammer want het visuele zoekplatform zorgt voor 3,8 keer méér omzet dan elk ander social media-kanaal! Gebruikers op het platform zijn op zoek naar nuttige, inspirerende ideeën - voor interesses, hobby's en het plannen van hun volgende aankoop! Als je merk hiervan wil profiteren, is deze blogpost iets voor jou: we geven je 7 tips om te scoren op Pinterest als bedrijf!

Delen

7 Tips om Pinterest Business optimaal te gebruiken

1. Claim je website

Eén van de eerste dingen die je moet doen op je Pinterest Business account is je website claimen. Wanneer je dat doet, profiteer je van de volgende voordelen:

 

  • Toegang tot Pinterest Analytics voor de pins die je rechtstreeks vanaf je website publiceert (d.w.z. productafbeeldingen).    
  • Toegang tot statistieken over de pins die gebruikers opslaan vanuit je website.   
  • Duidelijke weergave van de URL van je website bovenaan je Pinterest-profiel, zodat gebruikers snel en gemakkelijk je website kunnen bezoeken (bonus: extra websiteverkeer). 
  • De mogelijkheid om Uitgebreide Pins in te schakelen voor je producten, artikelen of recepten (daarover vertellen je we meer verder in het artikel). 
 
Volg deze stappen om je website op Pinterest te claimen: 
 
Stap 1: Log in op je Pinterest Business account   
 
Stap 2: Klik op de pijl naar beneden naast je profiel icoontje in het bovenste navigatiemenu en selecteer “Instellingen”.   
 
Stap 3: Klik op “Geclaimde accounts” in het menu aan de linkerkant.   
 
Stap 4: Klik op “Claimen”.   
 
Claim website
 
Stap 5: Voeg de URL van je bedrijfswebsite toe en volg de instructies om de Pinterest HTML-tag aan je site toe te voegen.   

 

Stap 6: Voeg de HTML-tag toe aan je site & voilà, je website is nu geclaimd!  

2. Voeg de knop Pinterest Bewaarknop toe aan je website afbeeldingen

Eén van de belangrijkste Pinterest doelen voor elk bedrijf is dat hun content wordt opgeslagen op de borden van Pinterest gebruikers. Hierdoor leren andere Pinners niet alleen meer over je merk en aanbod, maar het stimuleert ook meer bezoeken aan je website en zorgt voor meer aankopen (Katsjing!). 


De eenvoudigste manier om meer Pins van je website aan te trekken is door de Pinterest “Bewaarknop”  toe te voegen aan de afbeeldingen van je website. Met één klik op een knop kunnen bezoekers van je website gemakkelijk een afbeelding die ze leuk vinden opslaan op hun Pinterest account of een bord naar keuze. 

Pinterest bewaarknop voorbeeld

3. Uitgebreide pins inschakelen

Een Uitgebreide pin is een speciaal type organische pin die extra stukjes informatie van je website rechtstreeks naar je pins haalt (bv. Beschikbaarheid van product, prijs, beoordelingen, titels, beschrijvingen enz.), waardoor de gebruikerservaring voor je volgers wordt verbeterd.   

 

Pinterest biedt drie verschillende soorten Uitgebreide Pins:   

 

  • Uitgebreide productpins 
  • Uitgebreide receptpins 
  • Uitgebreide artikelpins 
 

Als je een product, recept of artikel op je website hebt, moet je Uitgebreide metatags toevoegen op de webpagina’s waarop die content staat en vervolgens de tag valideren om ervoor te zorgen dat deze correct werkt met de Rich Pin Validator van Pinterest

4. Plan je borden zorgvuldig

Pinterest-borden zijn bedoeld om pins te categoriseren op basis van thema’s of interesses, zodat mensen gemakkelijker specifieke borden kunnen volgen die hen interesseren.   

 

Om als bedrijf succes te hebben op Pinterest is het belangrijk om weten dat het platform draait om interesses, passies en hobby’s en niet om producten. 97% van de topzoekopdrachten op Pinterest zijn merkloos, wat betekent dat gebruikers niet specifiek naar jouw merk zoeken.   

 

Stel bijvoorbeeld dat je een e-commercewinkel hebt die high-end juwelen en luxe horloges verkoopt. De luxe horloges zijn geen interesses, het zijn producten. Stijl en mode zijn interesses. Om te slagen op het platform, moet je de interesses van je publiek begrijpen, je producten opnemen in je visuals, en je borden onderverdelen in styleguides & seizoensgebonden modetrends.  

 

De manier waarop Coca-Cola zijn Pinterest-borden organiseert is een fantastisch voorbeeld. Hun aanwezigheid is effectief omdat ze een gezonde mix hebben gemaakt van zowel promotionele als nuttige content die de interesses en het zoeken naar ideeën van hun publiek aanspreekt. Als je door hun borden bladert, vind je recepten (die allemaal een cola bevatten), ideeën voor gezinsactiviteiten, snacks en ideeën voor belangrijke feestdagen en vieringen (die ongetwijfeld altijd een cola bevatten).   

Coca cola boards

5. Optimaliseer je Pins i.f.v. SEO

Omdat Pinterest een visuele zoekmachine is, gedraagt het zich niet anders dan gewone zoekmachines zoals Google. Als een gebruiker zoekt naar “Zwarte leren sandalen”, verschijnen er duizenden pins van modemerken, e-commercewinkels, winkeliers, modetijdschriften en trendy bloggers. Als je bedrijf op Pinterest zit en dit product verkoopt, wil je natuurlijk ook in die lijst staan.   

Pinterest search voorbeeld

 

Om op Pinterest search te verschijnen, moet je je pins optimaliseren op vlak van SEO. Hier zijn een paar tips:   

 

  • Gebruik zoekwoorden in de bestandsnamen van je afbeeldingen, in titels & beschrijvingen  
  • Gebruik zoekwoorden in de namen van je borden 
  • Vermeld een URL & CTA in elke Pin   
  • Maak gebruik van populaire hashtags in je Pins   
  • Reageer direct op reacties in je Pins 
  • Volg relevante borden en ga de dialoog aan met hun pins & borden  

6. Download en installeer de Pinterest browserextensie

Omdat Pinterest voornamelijk visueel is, moeten de afbeeldingen die je op het platform gebruikt top zijn. Vaak hebben bedrijven niet de tijd of het budget om te investeren in visuele vormgeving, of soms vraagt de contentstrategie om wat meer diversiteit. In dat geval is visual curation via de browserextensie van Pinterest een oplossing.   

Deze extensie kan aan elke browser worden toegevoegd, hiermee kan je elke afbeelding die je op internet vindt pinnen en rechtstreeks opslaan op je account of bord naar keuze, zonder dat je naar het platform zelf hoeft te gaan. 

Pinterest browser extension

7. Promoot je Pinterest profiel

Zodra je Pinterest profiel volledig is ingesteld, je borden georganiseerd en Pins gepind, kun je je focussen op het promoten van je Pinterest profiel om zo je volgersaantal te vergroten.   

Hier zijn een paar promotie-ideeën:   

 

  • Koppel je Pinterest profiel aan je bedrijfswebsite   
  • Voeg een link toe aan je e-mailhandtekening  
  • Stuur een e-mailnieuwsbrief waarin je je profiel voorstelt aan je volgers en ze inspirerende voorbeelden geeft.   
  • Een post plaatsen op je andere social media platforms waarop je je Pinterest-profiel voorstelt 

Als je je social media-strategie voor 2023 wilt verbeteren, waarom probeer je dan niet de 433 miljoen maandelijks actieve gebruikers van Pinterest enthousiast te maken? Zij zijn daar op zoek naar tips, inspiratie, creativiteit en de producten van jouw bedrijf! Wil je beginnen met Pinterest Marketing maar weet je niet waar je moet beginnen? Laat het ons weten – wij helpen je graag op weg.  

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook