5 handige tips om succesvol aan content curation te doen

Content curation tips
Heb je je ooit afgevraagd hoeveel blogs er op het internet zijn? Wij namelijk wel. We hebben het onderzocht en waren verrast dat er meer dan 600 miljoen blogs zijn met meer dan 6 miljoen artikelen elke dag! Wow, over een overload aan informatie gesproken. Als je dit weet, vraag je je vast af of het internet nog een blog nodig heeft (of misschien is dit de reden waarom je er nog geen bent begonnen voor je bedrijf?). Zo hoef je niet te denken! Er is namelijk een effectieve manier om deze overvloed aan online content in je voordeel te gebruiken, en tegelijk te profiteren van alle voordelen: met Content Curatie. Als je niet weet wat dat is, ben je hier aan het juiste adres! Hier leer je meer over de voordelen van content curation, samen met tips & tricks over hoe je het het beste aanpakt.

Delen

Wat is content curation?

Content curation of content curatie is het verzamelen, analyseren, filteren en delen van bestaande content die door een ander (bedrijf of individu) is gemaakt met hetzelfde doelpubliek.   

 

Eenvoudiger gezegd: alles wat je deelt op sociale media of blogs dat niet door jou is gemaakt, waardoor het een heel ander gegeven is dan content creatie. 

 

Curated content kan van alles zijn: blog posts, artikelen, video’s, (audio)boeken, podcasts, tweets, Facebook of IG posts, infographics, etc. Letterlijk alles op het internet dat waardevol, boeiend en interessant is en de nieuwsgierigheid van je eigen doelgroep prikkelt.   

 

Maar waarom zou je andermans content delen met je publiek? We geven hier graag antwoord op: 

De voordelen van Content Curation

Het is rendabel

Content creëren vanuit het niets kan een dure grap zijn, zowel op vlak van tijd als van geld. Vaak kunnen bedrijven de kosten van contentteams gewoonweg niet rechtvaardigen en hebben ze niet de middelen om een budget voor contentmarketing vrij te maken.   

 

Ook al kost het maken van content tijd, het is niet persé nodig om er geld aan uit te geven.  Je bedrijf kan een actieve aanwezigheid op sociale media onderhouden zonder kosten te maken voor het creëren van content.   

Het geeft meer content-diversiteit aan je kanalen

Vaak gebruiken bedrijven sociale media om enkel over zichzelf en hun producten of diensten te praten. Ook al word je aangemoedigd om dit af en toe te doen, voortdurend over jezelf praten wordt een beetje saai voor je publiek en spreekt het idee tegen dat sociale media een tweerichtingsverkeer is.   

 

Door aan content curation te doen doorbreek je de eentonigheid van het alleen maar praten over je eigen bedrijf en kan je jezelf positioneren als expert binnen je branche. 

Het biedt een dieper inzicht in je bedrijfstak

Het is gemakkelijk om in de val te lopen om je alleen te concentreren op, onderzoek te doen naar en te praten over waar je aan werkt of waarin je gespecialiseerd bent. Maar om meer invloed te hebben in je niche, is een breder begrip van je sector en wat er in die sector gebeurt noodzakelijk (zelfs dingen die niet direct met jou te maken hebben).   

 

Met content curatie kun je exact dat doen – aangezien je zo regelmatig alle beschikbare informatie over jouw branche leest. In een mum van tijd kun je trends spotten en deze delen met je publiek voordat zij ze ergens anders lezen!   

Je leert je publiek beter kennen, wat helpt bij je eigen content creëren.

Content curation is een goede manier om onderwerpen en ideeën te testen en te leren op welke soorten content je publiek het beste reageert. Aandacht besteden aan de contenttypes en -formaten waarbij je publiek het meest betrokken is, is een betrouwbare onderzoeksstrategie voor je eigen toekomstige content. 

5 tips voor succesvolle content curation

1. Houd de noden van je publiek in gedachten

Deze tip geldt voor letterlijk elk onderdeel van je marketingstrategie, en content curatie is niet anders.   


Wanneer je content maakt, streef dan naar informatie die past bij je content persona’s en bij de door jou gekozen content buckets. Vergeet niet dat de content die je kiest om te delen relevant en waardevol moet zijn voor je publiek.    


Stel jezelf de volgende vragen alvorens te delen:   


  • Is de inhoud relevant voor de behoeften en/of interesses van mijn publiek?  
  • Past het bij mijn branding?   
  • Past het bij mijn algemene contentstrategie? 

2. Altijd, ALTIJD de oorspronkelijke auteur vermelden

Iemand anders zijn werk delen en hem dan geen erkenning geven is gewoon not done! Erger nog: het is plagiaat. Zorg er dus altijd voor dat je de oorspronkelijke auteur vermeldt.   

 

De auteur vermelden verhoogt ook de kans dat ze:   

 

  1. Je bedanken voor het delen van hun werk (& kan resulteren in een netwerk/partnership kans voor jou)   
  2. Je gecureerde inhoud delen & zo de zichtbaarheid van je bedrijf online vergroot (#sharingiscaring) 

3. Voeg je eigen stem toe

De waarde van gecureerde content voor je lezers zal vertienvoudigen als je er je mening aan toevoegt.   

 

Kortom: Deel niet enkel de content. Voeg je mening toe, plaats de content in een context voor je volgers en moedig hen aan om ook hun eigen mening over het onderwerp te geven. 

4. Houd een archief bij

Bij content curation komt heel wat informatie kijken, en daarom raden we je aan om voortdurend research en trends te lezen en de waardevolle dingen die je vindt op te slaan (in plaats van alleen research te doen op het moment dat je iets wilt delen).   

 

Zorg ervoor dat je een lijst hebt met interessante content die je altijd kunt delen. De makkelijkste manier om dat te doen is om een bestand met gevonden content te maken om later te gebruiken.   

 

Wanneer je goede content tegenkomt, kun je:   

 

  • Het opslaan als een bladwijzer in je browser  
  • Een tool gebruiken zoals Pocket.

5. Bepaal eerst je inspiratie platforms

Er is een overvloed aan informatie online terug te vinden. Dat is positief, maar kan ook overweldigend zijn, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom raden we je aan om vanaf het begin uit te zoeken hoe je best van start gaat met je opzoekwerk.  

 

Hier zijn een paar tips: 

 

  • Abonneer je op relevante E-nieuwsbrieven uit de sector   
  • Gebruik een tool als BuzzSumo om de best presterende content op het internet te vinden  
  • Maak een Feedly-account aan om artikelen van verschillende auteurs op één plaats te volgen.
  • Stel Google News Alerts in voor specifieke onderwerpen die je interessant vindt. 

Dit waren onze 5 tips over hoe je aan de slag kunt gaan met content curatie. Met deze tactiek zullen je sociale mediapagina’s bruisen van activiteit, en als je het goed aanpakt, zal je publiek meer dan ooit betrokken zijn.   

 

Op zoek naar hulp bij content curation of het creëren van content? Geef ons een seintje – of plan een gratis gesprek van 30 minuten met één van onze contentspecialisten.   

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook