Facebook Insights gebruiken om meer betrokkenheid te creëren

Facebook Insights
Het geheime recept om je bedrijf succesvol te promoten op Facebook is betrokkenheid, ook gekend als engagement. Wat je bedrijfsdoel ook is - of het nu gaat om het vergroten van naamsbekendheid, het bieden van uitzonderlijke customer support of het vergroten van websiteverkeer om leads te genereren via het contactformulier - alle wegen leiden terug naar die betrokkenheid bij je content. Facebook Insights biedt een schat aan gegevens over de contentprestaties van jouw bedrijfspagina. Het is het belangrijkste hulpmiddel om te bepalen wat werkt en wat niet, en het is de sleutel tot het creëren van waardevolle, deelbare content waarmee je jouw beoogde bedrijfsdoelen bereikt. Dit artikel is onze gids over hoe je de kracht van Facebook Insights kunt benutten en het gokwerk uit je contentcreatie kan halen.

Delen

Wereldwijd gebruikt 62% van de social media-marketeers Facebook. Ze prijzen het platform om zijn hoge ROI, lage advertentiekosten, het genereren van leads, merkbekendheid en mogelijkheden om merkloyaliteit op te bouwen.     

 

Maar zoals de meeste dingen in het leven heeft Facebook zowel voor- als nadelen. Het grootste nadeel is het beruchte lage organische bereik van 5,2% voor berichten van bedrijven, als gevolg van de interne werking van het Facebook-algoritme.   

 

Het algoritme bepaalt hoeveel mensen jouw content organisch zullen zien (zonder dat je hoeft te betalen voor vertoning). De enige manier voor jou om je organische bereik te vergroten is door middel van content ENGAGEMENT.   

 

Als je content veel engagement uitlokt in de vorm van likes, comments & shares, dan interpreteert het Facebook algoritme dit als waardevol en zal je content dus aan een groter publiek worden getoond.   

 

Kort samengevat:    

Veel engagement = een hoger bereik

Hoger bereik = beter behalen van de bedrijfsdoelstellingen

Hoe weten we welke content ons publiek wil zien en hoe bepalen we wat voldoende aanslaat bij hen om hen aan te zetten de content te ‘overspoelen met liefde’ en het te delen met hun netwerk?  

Maar al te vaak zien we dat bedrijven gissen en veronderstellingen gebruiken om deze vragen te beantwoorden. Maar de antwoorden liggen simpelweg in de gegevens die ons worden aangereikt via Facebook Insights, een gratis analytische tool die beschikbaar is voor alle bedrijfspagina’s.   

In een notendop, Insights kan worden gebruikt om:

  • Een dieper inzicht te ontwikkelen in jouw sociale volgers & meer onderbouwde content persona’s te creëren   
  • Je gewenste Facebook-publiek te vergelijken met degenen die in werkelijkheid geïnteresseerd zijn in je content   
  • Te ontdekken wanneer je publiek het meest actief is op Facebook, zodat je de beste dagen en tijden kan bepalen voor het plannen van posts 
  • Te bepalen welke contentformaten je het beste kan gebruiken voor je bedrijf   
  • Inzicht te krijgen in welke soorten inhoud je publiek aanspreekt en welke inhoud de betrokkenheid van je publiek stimuleert 

Navigeren door Facebook Insights

FB Insights - statistieken

Om Facebook Insights te vinden, navigeer je naar je Facebook. Ga naar je bedrijfspagina en selecteer je “statistieken” in het paginamenu aan de linkerkant.  

Je wordt doorgestuurd naar een scherm zoals hierboven.   

 

Facebook biedt verschillende analyseprogramma’s aan, met veel overlap in functionaliteit tussen de verschillende programma’s. Om de opties te vereenvoudigen, hebben we de belangrijkste tabbladen voor de analyse van inhoudsbetrokkenheid gemarkeerd met een paarse pijl.   

 

Hier is een overzicht van wat je in elk tabblad kan verwachten:  

 

  1. Overzicht: Een momentopname van je Facebook-pagina met de belangrijkste statistieken voor postbereik, paginalikes en engagement  
  2. Meta Business Suite:  Een meer uniforme weergave van je algemene contentprestaties op zowel Facebook als Instagram, samen met publieksinzichten voor beide platforms  
  3. Creator Studio: Als je video hebt opgenomen als onderdeel van de sociale contentstrategie, biedt de creator studio verreweg de meest superieure prestatiegegevens voor video’s.   
  4. Bereik: Grafische weergaven van het bereik van je posts voor een specifieke periode uitgesplitst naar organisch vs betaald, weergave van betrokkenheidspercentages van berichten samen met verborgen berichten, rapporten, gemarkeerd als spam of ongewenst door gebruikers 
  5. Berichten: Inzicht in wanneer jouw publiek actief is op Facebook samen met betrokkenheid van al uw inhoud voor een bepaalde periode. 
  6. Mensen: Demografische gegevens van je pagina fans/volgers/post bekijkers inclusief leeftijd, geslacht, land, stad & gesproken taal 

Overzicht pagina-inzichten

Het pagina-inzichtenoverzicht is een goed startpunt voor een snelle beoordeling van de prestaties van je Facebookpagina. Als je bijvoorbeeld onlangs video hebt opgenomen in je social media-strategie om betrokkenheid te stimuleren, kun je in één oogopslag zien of je inspanningen vruchten afwerpen.   

 

De weergegeven resultaten zijn standaard ingesteld op de prestaties van de laatste 7 dagen, maar dit kan worden gewijzigd naar een weergave van de laatste 28 dagen. 

  

Het overzicht toont de belangrijkste statistieken, zoals het aantal bekeken pagina’s, het aantal vind-ik-leuks, het bereik van berichten en verhalen en de betrokkenheid, samen met de procentuele veranderingen ten opzichte van de vorige periode.   

 

Verder naar beneden zie je een overzicht van je 5 meest recente paginaberichten, met de datums van publicatie, het type inhoud en de bereik- en betrokkenheidsstatistieken.  

 

Je ziet een optie om “alle berichten te zien”, die je naar het tabblad “berichten” van Facebook Insights zal leiden. Voordat je doorklikt, is hier een tip.   

 

Om de gegevens van je pagina of post verder te analyseren, raden we je aan de statistieken te exporteren als een CSV- of Excel-spreadsheet, omdat deze methode een schat aan extra gegevens oplevert. Als je exporteert, kun je ook een groter datumbereik instellen, tot een maximum van 180 dagen aan contentprestaties.   

FB Insights - Statistieken

Waarom deze inzichten waardevol zijn:

Als je de reacties op verschillende soorten Facebook-posts kent, heb je de kennis om meer inhoud te creëren die aansluit bij je publiek, wat op zijn beurt je betrokkenheid, bereik & algemene merkbekendheid zal verhogen.   

 

Stel dat je bijvoorbeeld merkt dat je “How-To” posts vaker worden gedeeld en meer reacties krijgt dan andere content. Dit geeft aan dat deze inhoud waarde toevoegt aan jouw publiek en aan hun grotere Facebook-netwerk, wat aangeeft dat je hier meer van moet opnemen in jouw inhoudstrategie.   

 

Deze inzichten geven je ook concrete antwoorden op welke contenttypes beter presteren dan andere (video’s, foto’s, links of statusupdates), wat aangeeft welke formaten de investering waard zijn voor jouw bedrijf. 

 

Onze ervaring leert ons dat externe links het laagste bereik en de laagste betrokkenheid krijgen, deels omdat Facebook de voorkeur geeft aan native content en zijn gebruikers zo lang mogelijk op het platform wil houden. Als je bedrijf Facebook alleen gebruikt om je website en blogberichten te promoten, is dit een teken om je contentstrategie te mixen.   

Pagina's om in de gaten te houden

Het overzichtsscherm voor pagina-inzichten bevat ook een gedeelte voor “Pagina’s om in de gaten te houden”. Deze pagina’s om in de gaten te houden moeten handmatig worden toegevoegd en kunnen worden gebruikt als een analyse-instrument om te vergelijken hoe uw pagina presteert ten opzichte van uw concurrenten in termen van wekelijkse betrokkenheid, totaal aantal vind-ik-leuks & aantal berichten OF het kan worden gebruikt als hulpmiddel voor het beheren van inhoud voor je bedrijf.   

 

Onze tip: deel inhoud van andere relevante pagina’s die een hoge betrokkenheid krijgen.   

 

Zoek en voeg andere pagina’s toe die inhoud bieden waarvan je weet dat je doelgroep erin geïnteresseerd is.   

 

Als je op een van de pagina’s klikt, zie je de best presterende posts van die pagina voor de week. Als de posts een hoge betrokkenheid krijgen, is de kans groot dat ze ook een hoge betrokkenheid zullen krijgen als je de inhoud deelt met je publiek.   

Jouw social doelgroep leren kennen

Het belangrijkste doel van social media-marketing is om jouw bedrijf in contact te brengen met de mensen die het meest waardevol zijn voor jouw bedrijf – jouw doelgroep. Boeiende inhoud die aanslaat bij jouw publiek vereist dat je weet wie je publiek is, wat hun kenmerken zijn en een idee hebt van waar ze in geïnteresseerd zijn.   

 

Natuurlijk hebben we allemaal een idee van ons ideale publiek, maar vaak merken we op sociale media dat er een verschil is tussen iemands beoogde en werkelijke publiek. Na analyse van de gegevens, zou je kunnen ontdekken dat een bepaalde demografische gebruiker jouw inhoud meer dan alle andere bezoekt en er interactie mee heeft. Je kan overwegen om meer inhoud specifiek voor hen te creëren en zo jouw inhoudsbetrokkenheid een boost te geven.   

 

Publieksinzichten kunnen worden gevonden in zowel de Meta Business Suite tab, Creator Studio & People tab in het algemene menu van inzichten. 

 

Als je bedrijf aanwezig is op zowel Facebook als Instagram, dan zal het verkrijgen van inzicht in het publiek via het tabblad Meta Business Suite voordeliger blijken, omdat je gegevens over leeftijd, geslacht en locatie van het publiek voor beide platforms naast elkaar ziet.  

 

Het tabblad Mensen toont gegevens over leeftijd, geslacht, land, stad en taal voor jouw Facebook-fans (de mensen die je pagina leuk vinden), Facebook-volgers en de mensen die je inhoud eerder hebben bereikt of van wie jouw inhoud eerder engagement heeft ontvangen.  

FB Insights - statistieken

Als je video hebt opgenomen in je contentstrategie, hetzij door middel van creatie of beheer, dan is het verkrijgen van publieksinzichten van de Creator Studio de beste keuze. 

 

Audience Insights-gegevens van de Creator Studio zijn alleen beschikbaar als voldoende mensen je video-inhoud hebben bekeken of ermee bezig zijn geweest in de afgelopen 7 of 14 dagen.    

 

Inzichten omvatten:   

 

  • Leeftijd en geslacht van betrokken kijkers    
  • Landen – de toplocatie van waar mensen je video’s hebben bekeken  
  • Taal – de talen die je betrokken kijkers het liefst gebruiken   
  • Interesses – interesses die je betrokken kijkers hebben op Facebook  
  • Pagina’s die je betrokken kijkers leuk vinden  
  • Video’s die je betrokken kijkers aan het bekijken zijn 
 

Belangrijkste conclusie:  

 

Verschillende publieksdemografieën resoneren met, reageren op & zijn geïnteresseerd in verschillende soorten content. Als je weet wie je sociale doelgroep is, ben je beter in staat om inhoud te creëren die specifiek op hen is gericht. Waardoor je kansen op betrokkenheid en bereik toenemen en je uiteindelijk dichter bij het bereiken van je zakelijke doelstellingen met sociale media komt.   

Facebook Creator Studio - Video-engagement

Creator Studio biedt geëngageerde videokijkers niet alleen inzicht in de interesses en demografische gegevens van het publiek, maar ook in gegevens waarmee je jouw video-inhoud kunt verbeteren als je dit onderdeel hebt gemaakt van jouw sociale strategie.   

 

Video als inhoudsformaat heeft de hoogste algemene betrokkenheid op Facebook, momenteel op een geschatte 6,04%, vergeleken met foto’s op 4,36% en statusberichten op 1,66%. Video is de meest licht verteerbare vorm van inhoud, dus het is echt geen wonder dat mensen video-inhoud 89 keer meer delen dan enig ander type sociale inhoud.  

 

Je kunt gegevens bekijken voor video’s die je op je pagina hebt gepost, video’s die je hebt gedeeld vanaf andere pagina’s of video’s die je via andere pagina’s hebt gepost.  

 

Beschikbare video-analyses omvatten:   

 

  • Totaal aantal bekeken video minuten  
  • Totale video betrokkenheid   
  • Onderverdeling van de beste video’s geproduceerd met belangrijke kijkersstatistieken 
  • Aantal terugkerende videokijkers als maatstaf voor loyaliteit   
  • Bron van ontdekking van video (via aanbevelingen, je volgers of video shares)   

 

Waarom deze inzichten belangrijk zijn:   

 

In één oogopslag kan je zien welke soorten video’s aanslaan met je publiek en het beste presteren in termen van kijkcijfers, betrokkenheid & bereik. Dit zal de toon en richting bepalen voor je toekomstige inspanningen voor het maken van video’s, door meer te produceren van wat de gegevens je vertellen goed presteert, in plaats van te raden waar je denkt dat je publiek in geïnteresseerd zou kunnen zijn. 

Inzichten in bereik van de posts

De grafiek op het tabblad Bereik geeft een overzicht van hoeveel mensen één van je paginaberichten minstens één keer hebben gezien in de door jou gekozen periode (organisch of via betaalde promoties). 

 

Onthoud dat om te winnen bij het spel van sociale bekendheid (bereik), je moet winnen bij het spel van betrokkenheid. Hoe hoger de betrokkenheid, hoe groter het bereik.  

FB Insights - statistieken

Het tabblad Bereik geeft je ook een overzicht van je postreacties, die bestaan uit vind-ik-leuks en andere manieren waarop mensen kunnen reageren op berichten op Facebook (geweldig, grappig, boos). Deze grafiek biedt een snelle manier om de sentimenten van uw inhoud op een gemakkelijk te consumeren manier te beoordelen. 

 

Het gedeelte “Hide, report as spam & unlike” biedt inzicht in negatieve betrokkenheid, waardoor je kunt zien of mensen je posts verbergen uit hun newsfeeds of rapporteren als spam. Als dit te vaak gebeurt, heeft dit nadelige gevolgen voor het bereik van je content, aangezien dit middelen zijn waarmee gebruikers aan Facebook aangeven dat ze een paginabericht niet willen zien. 

 

Waarom deze inzichten waardevol zijn:   

 

Natuurlijk, als je op een missie bent om je betrokkenheid en bereik te vergroten, wil je negatieve betrokkenheid en feedback tot een minimum beperken. Door deze grafiek in de gaten te houden, kun je nagaan in welke periodes er meer unlikes waren dan normaal en de inhoud aanpassen die gewoon niet werkt.   

Publiceren op het juiste moment

Om ervoor te zorgen dat je publiek zich betrokken voelt bij je inhoud, zal je deze willen publiceren wanneer ze het meest actief zijn op het platform. Het tabblad Berichten biedt een overzicht van hoe actief je Facebook-fans gemiddeld zijn, op elke dag van de week en op elk uur van de dag.  

 

Het kan zijn dat je publiek actiever is in het weekend, in dat geval kun je je berichten inplannen voor dan. Dit zorgt ervoor dat je bericht op het juiste moment live gaat, zelfs als je niet achter jouw computer zit en cocktails aan het drinken bent op het strand.   

FB Insights - statistieken

Sociale media bieden bedrijven tal van voordelen, maar uiteindelijk moeten jouw inspanningen op sociale media een rendement op jouw investering opleveren en je helpen bij het bereiken van jouw vooropgestelde zakelijke doelen. 

 

Om dit te doen, moet je de kneepjes van het vak leren op het gebied van content betrokkenheid, en veruit jouw grootste bondgenoot in dit opzicht is Facebook Insights. De gegevens van deze analytische tool helpen je om jouw beslissingen over het creëren van content, die gebaseerd zijn op onderbuikgevoel en veronderstellingen, te veranderen in beslissingen die gebaseerd zijn op harde gegevens en feiten. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook