2023 Digitale marketingtrends: hoe gaat digital marketing evolueren? 6 trends die het landschap gaan veranderen.

De digitale trends van 2023
Het jaar is alweer voorbijgevlogen! 2022 is een bewogen jaar geweest en 2023 gaat niet anders zijn. Sterker nog, het gaat zelfs nóg meer verandering meebrengen. Als we terugblikken op vorig jaar zien we dat er al duidelijke trends in opkomst waren. We kunnen er niet meer omheen, TikTok marketing is booming! En dat brengt allerlei aanpassingen met zich mee. Korte filmpjes gaan nog meer toenemen in populariteit en content creators zijn niet meer weg te denken bij sociale media. Artificial Intelligence (AI) is er enorm op vooruit gegaan waardoor iedereen er in 2023 wel mee in aanraking zal komen, denk maar aan ChatGPT. Daarboven op is cookie-less marketing right around the corner. Benieuwd naar hoe het digitale landschap dit komende jaar gaat veranderen? Lees de zes trends die we zullen zien in 2023 hieronder.

Delen

1. Korte video’s winnen steeds meer in populariteit  

Video was al sinds 2020 een belangrijke vorm geworden om content mee te delen, nu kunnen we niet meer zonder. Korte filmpjes die minder dan 60 seconden duren zijn enorm populair.  

 

Wat zorgt ervoor dat video content zo populair is? Video is een combinatie van beweging, geluid en tekst waarmee je veel informatie kan verwerken in een korte boodschap. Tegenwoordig moet je jouw boodschap overbrengen in een héle korte tijd, want de aandachtspanne van de consument wordt steeds korter en korter. Maar het leuke aan zo’n short video’s zijn dat je geen intro nodig hebt. Door de trendy muziek die je kiest kan je met een upbeat filmpje al snel tot de kern van je boodschap komen. We onthouden ook sneller een boodschap die overgebracht wordt door video dan die met enkel tekst.  

 

Dat betekent niet dat tekst volledig overbodig geworden is, denk maar aan e-mail marketing of blogs. Beide behoren tot een succesvolle marketingstrategie. 

2. Micro en nano influencers

Het regent geen unicorns in het social medialandschap. TikTok legt veel druk op de kanalen Facebook en Instagram, en dat terwijl er langs de andere kant ook steeds zorgen over privacy blijven toenemen. Maar tegelijk zien we wel een toename van gebruik in social media. En vooral in het ontdekken en onderzoeken van nieuwe producten.  

 

Content creators krijgen de gouden medaille voor social media. Bij de opstart van deze kanalen was het vooral belangrijk om veel volgers te hebben. Nu is het belangrijk om content te maken op een platform dat aanslaat bij de consument. Content creators zijn dagelijks bezig met social media en begrijpen de in’s and out’s. Ze weten welke liedjes er trendy zijn en over welke topics je moet spreken om mensen echt te raken.  

 

Niet alleen bekende influencers met een groot bereik zijn belangrijk. We gaan meer een samenwerking zien tussen kleinere content creators met merken.    

 

Content creators gaan een grote rol spelen in 2023. Bedrijven en B2B sectoren pikken het op en weten dat als ze willen concurreren ze op social media een consistente aanwezigheid moeten hebben. Content creators, zet je schrap want het gaat alleen maar drukker worden in 2023! 

 

User generated content (UGC) is iets dat je niet over het hoofd mag zien. Het is content dat gemaakt en gedeeld wordt door gebruikers of content creators van je product/dienst. Dat kan aan de hand van een video, testimonials, foto’s, blogs, … Doordat UGC bestaat uit mensen die hun mening en waardering over een merk uitspreken, is het veel geloofwaardiger dan dat je een advertentie zou opzetten.  

3. Artificial Intelligence

De tijd dat we bang werden gemaakt met sci-fi movies waar robots de wereld gaan overnemen, ligt misschien nog op ons netvlies gebrand. Maar intussen heeft de technologische sector de voordelen om hiermee te werken getoond. Ze zeggen wel eens “don’t work hard, work smart”. 

 

Artificial Intellegence (AI) is een tool dat je kan gebruiken om je werk sneller en efficiënter af te ronden. In 2023 ga je als marketeer goed moeten begrijpen hoe het algoritme werkt. AI-tools zoals Jasper of ChatGPT helpen je dan weer voor contentcreatie en copywriting te creëren. Uiteraard is hier nog altijd een finishing touch nodig van een editor, en dat ben jij als marketeer.  

4. TikTok Marketing

Als je nog geen TikTok account hebt voor je bedrijf, moet je er in 2023 snel werk van maken! 

 

Nee, TikTok is niet alleen voor jongeren die dansjes doen op muziek. De grootste gebruikers van het platform zijn Gen Z en Millennials. Als we dat gaan bekijken in leeftijdscategorieën is Gen Z tussen de 12 jaar en 26 jaar en Millennials tussen 26 en 41 jaar. Deze generaties zijn dus makkelijk te bereiken via TikTok om reclame te maken voor je bedrijf of diensten.  

 

Als je bij de eerste aangehaalde trend goed hebt opgelet, weet je ondertussen dat we sneller informatie opslaan in ons brein als we iets zien met een muziekje erbij. Laat dat nu net het doel van TikTok zijn. Vanaf volgend jaar gaat adverteren op het platform nog meer gebruiksvriendelijk zijn en gaan ze meer focus leggen op targeting opties om te adverteren. Het is reeds bewezen dat interactie en bereik efficiënter zijn met het gebruik van dit platform. 

5. Ethisch groenere marketing

Dat bedrijven lichtjes onder druk staan om een kleinere ecologische voetafdruk te hebben, is al langer aan de gang. Maar volgend jaar ga je deze commitment ook echt moeten aantonen. Consumenten willen zien dat je effectief nadenkt over de duurzaamheid van je product. Maar ook over de transparantie van je bedrijf en eerlijkheid. Dus communiceer heel duidelijk wat je stappen zijn naar een duurzame keten. En laat ook zien wat er nog moet gebeuren.  

6. Cookie-less marketing en first-party data

Door de GDPR-wetgeving is er verandering op komst. Bedrijven gaan niet langer gebruikers kunnen traceren volgens hun “browsing” gewoonte zonder hun toestemming te vragen. Bedrijven gaan in eerste instantie aan de slag moeten met first-party data. Dat wil zeggen met de data die gebruikers vrijwillig achterlaten een gerichte advertentie maken. Maar wat zit er nu precies in die first-party data? 

 

1. Functionele cookies  

 

Deze zijn cookies die de voorkeuren bewaren van websitebezoekers om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Vaak zijn ze nodig om een website goed te laten functioneren. Denk maar aan websites waar je dient in te loggen of die een winkelwagen hebben. Cookies onthouden dat je als gebruiker ingelogd bent, of producten in je winkelmandje hebt geplaatst.  

 

2. Analytische cookies  

 

Hiermee wordt alles gemeten op je website. Zoals hoeveel bezoekers er zijn, wat het meest bezocht wordt, conversies en veel meer. Een gekend programma hiervoor is Google Analytics (hier vind je een beginnersgids voor Google Analytics), maar er zijn nog andere programma’s zoals Adobe analytics.  

 

3. Tracking cookies 

 

Dan heb je de tracking cookies, daar zit dus het probleem. Met deze tracking cookies kan je een profiel maken van een internetgebruiker. Aan de hand van hun bezochte websites gaan tracking cookies je gebruikers identificeren op je website. Zo kunnen adverteerders gericht tewerk gaan. Deze cookies worden meestal door andere partijen geplaatst vanaf externe domeinnamen. Websites kunnen dus perfect werken zonder tracking cookies.  

 

Je ziet al duidelijk dat marketeers een omweg gaan moeten maken en meer en meer cookie-less marketing gaan moeten gebruiken. Een manier hiervoor is om data te verzamelen door surveys af te leggen of vragenlijsten door te sturen. Google Analytics kan je gebruiken om informatie te verzamelen over het gedrag van gebruikers op je website. Op Facebook kan je dan weer gebruik maken van informatie over waar je consumenten zich in interesseren. 

Met deze digitale marketingtrends in je achterhoofd kan je al nadenken over je marketingstrategie van 2023. Heb je hierbij een extra brein nodig om mee na te denken? Neem dan gerust contact met ons op!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook