Facebookgroep Marketing – 6 tips voor een loyale, productieve & resultaatgerichte community

Facebookgroepen tips
Wist je dat er wereldwijd meer dan 1,8 miljard mensen gebruik maken van Facebookgroepen? Deze groepen dienen als gemeenschappen waar mensen met elkaar in contact kunnen komen en kunnen communiceren over een gedeelde interesse, hobby of algemeen onderwerp. Voor bedrijven zijn deze gebruikersgroepen een krachtig marketinginstrument en een aanvulling op hun social mediastrategie, gericht op het aantrekken van nieuwe klanten, het aanspreken van huidige klanten, het opbouwen van een loyale groep fans en het verslaan van het Facebook-algoritme. In deze blogpost praten we over de voordelen van Facebookgroepen, hoe je er één kunt starten en geven we 6 tips om er een succes van te maken voor je bedrijf.

Delen

Voordelen van een Facebookgroep voor je bedrijf

Verhoogd bereik bij je organische content

Je hebt vast wel eens gehoord van het algoritme van Facebook en wat het effect daarvan is op het organische bereik van business pagina’s. Toch niet? Laten we het even voor je samenvatten:   

 

Het gemiddelde organische bereik van een Facebook-pagina ligt rond de 5,2%. Als je denkt dat dat al laag is (en dat is het zeker) zet je dan schrap want er wordt voorspeld dat het nog lager zal worden.   

 

Het licht aan het eind van de tunnel, zoals aangegeven door Facebook zelf, is dat berichten in Facebookgroepen met een hoge user-engagement de voorkeur krijgen van het algoritme, waardoor ze een briljante manier zijn voor jouw bedrijf om je publiek te bereiken zonder je zorgen te maken over de zichtbaarheid.   

 

Directe toegang tot je publiek om relaties mee op te bouwen

Facebook groepsleden zijn als je e-mail nieuwsbrief abonnees, ze van je willen horen en zijn daarom lid geworden of hebben zich ingeschreven.  

 

Facebookgroepen zijn volledige opt-in community’s (d.w.z. dat ze zélf gekozen hebben lid te worden van de groep), en bieden je daarom de meest directe toegang tot de mensen die het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Je groepsleden zijn loyaal, geïnteresseerd in je bedrijf of content (of beide), en hebben het potentieel om tot conversie over te gaan (met een beetje nurturing).   

Mogelijkheid om krachtige marktonderzoeksgegevens te verkrijgen

Aangezien Facebook-roepen je een directe lijn bieden naar klanten en prospects, is het de ideale plek om je meest dringende marktonderzoeksvragen beantwoord te krijgen door betrokken leden.   

 

Beschouw je groepsleden als een exclusieve focusgroep waarop je nieuwe strategieën, ideeën, producten, aankomende lanceringen – noem maar op – kan uittesten!   

Een eindeloze stroom aan content ideeën

Als je erin slaagt een boeiende ruimte te creëren voor een open dialoog binnen je Facebook-community, zullen de discussies van je leden over hun pijnpunten, gedachten en vragen je een jarenlange stroom van waardevolle ideeën voor content opleveren. Je bedrijf kan die ideeën gebruiken op je Facebook-pagina, andere sociale mediakanalen en website.   

Kortom – je Facebook-groep kan de ultieme bron van content inspiratie zijn.   

Hoe maak je een Facebookgroep aan?

Stap 1: Log in op Facebook met je bedrijfspagina.   

 

Stap 2: Selecteer in het linkse navigatiemenu “Groepen” en klik vervolgens op “Nieuwe groep maken”. 

Facebookgroep maken

Stap 3: Geef je groep een naam & selecteer een privacyoptie (Tip: selecteer de privé optie. We zullen je zo vertellen waarom). Klik vervolgens op “Maken”. 


Stap 4: Schrijf een groepsbeschrijving, voeg een omslagfoto en profielfoto toe en voila, de groep is aangemaakt!   

6 tips voor Facebookgroep-marketing

1. Bepaal vanaf het begin de regels van je groep

Eerst en vooral moeten jouw Facebookgroepen een veilige en gastvrije plaats zijn waar je leden zich kunnen engageren en hun oprechte mening kunnen geven. Om dit te bereiken, moet je gedragsregels voor je groep opstellen en deze steeds handhaven. Het opstellen van gedragsregels speelt een rol bij het zetten van de toon voor de cultuur van je groep, geeft richtlijnen over hoe leden zich wel en niet binnen de groep kunnen engageren en stelt in het algemeen grenzen.   

 

Een goed uitgangspunt voor het opstellen van groepsregels is na te denken over wat je doel is om de groep op te richten. Denk na over wat je wilt posten, wat je wilt dat je leden posten en hoe je wilt dat leden met elkaar omgaan.   

 

Voor meer tips over het opstellen van groepsregels kunt je altijd terecht bij Facebook.   

2. Benadruk exclusiviteit met een gesloten groep

Als je een Facebookgroep begint, kun je in de instellingen kiezen uit drie privacy-opties:   

 

Openbaar:

   

Bij open groepen kan elk lid van Facebook een groep zoeken en er lid van worden. Zelfs zonder lid te worden van de groep kunnen zoekers alle groepsberichten bekijken en door ledenlijsten bladeren. De zoeker kan echter niets posten in de groep voordat hij lid wordt.   

 

Privé:   

 

Het woord zegt het zelf, privé groepen zijn veel meer gesloten dan openbare groepen. Met deze kunnen Facebook-gebruikers nog steeds zoeken naar een bepaalde groep, maar ze zullen geen inhoud kunnen zien en kunnen niet vrij lid worden tot de groep. Om lid te worden, moeten ze worden toegevoegd door een beheerder of ze kunnen een verzoek indienen om toegevoegd te worden.   

 

Van de twee opties raden wij je aan te kiezen voor een privé Facebookgroep voor je bedrijf. Wij denken dat deze optie het beste is, omdat je nog steeds wilt dat je groep zichtbaar is in zoekopdrachten wanneer een prospect zoekt, maar je wilt ook het gevoel behouden van een exclusieve club die alleen speciale content aanbiedt aan leden. Daarvoor moeten mensen een verzoek indienen om deel uit te maken van je groep.   

3. Bied unieke content met hoge waarde

Deze tip gaat over het concept van exclusiviteit. Vind een manier om je groepsleden zich speciaal te laten voelen omdat ze deel uitmaken van je groep. Als je ze niet iets anders biedt dan de gebruikelijke content van je Facebookpagina, wat zijn dan de voordelen dat ze zich bij je groep hebben aangesloten?   

 

Hier zijn enkele ideeën om exclusieve content te delen:   

 

  1. Speciale kortingen of couponcodes  
  2. Stemmen op toekomstige productfuncties   
  3. Gratis geschenken of dienstverlengingen   
  4. Persoonlijke insights en verworven kennis als expert 
  5. Livestreams van evenementen   
 

Wat het ook is, zorg ervoor dat ze deze content nergens anders te zien krijgen.   

4. Experimenteer met verschillende contentformaten

Net als bij de contentstrategie voor je bedrijfspagina, raden we je aan te experimenteren met verschillende contentformaten en -types om na te gaan waar je publiek de voorkeur aan geeft of op reageert: blogartikelen, polls, video’s, afbeeldingen, infographics, audiofragmenten, uitdagingen, tutorials, quizzen, posts.   

 

Vergeet niet dat het geheim van het succes van een groep is of de leden zich engageren of niet. Interactie tussen je leden is de enige manier om het algoritme van Facebook te verslaan en ervoor te zorgen dat je content wordt gezien.  

 

Bekijk om te beginnen de inzichten van je Facebook-pagina en laat het experimenteren beginnen!   

5. Ga de dialoog aan met de leden, maar geef hun de leiding

Het doel van een productieve en succesvolle Facebook-groep is niet alleen om je te laten praten over je bedrijf, producten en diensten. Het is jouw taak om de leden productief, respectvol, gericht op het onderwerp en betrokken te houden. Probeer daarom het gesprek niet te veel te controleren – laat het liever vanzelf stromen. Creëer een ruimte waar je leden relevante pijnpunten kunnen aangeven, hun mening kunnen geven en hun mening kunnen zeggen (of die nu positief of negatief is).   

 

Verwelkom hun feedback, vraag openlijk naar meningen en probeer het gesprek niet te veel te sturen.   

6. Promoot je groep op andere kanalen

 Het is niet realistisch om aan te nemen dat gebruikers massaal en spontaan naar je Facebook-groep komen. Je moet het bestaan en de voordelen van de groep promoten op alle beschikbare platforms.   

 

Hier zijn een paar ideeën:   

 

  • Stuur je e-mailabonnees een introductie over je groep met een link om lid te worden.   
  • Voeg de link van je groep toe aan je e-mailhandtekening   
  • Promoot de groep op je Facebook-pagina als een bericht en plaats een link bovenaan de pagina.   
  • Maak een bericht op LinkedIn  
  • Voeg de link van je groep toe aan je Instagram of Twitter bio   
  • Koppel je groep aan je Facebook-pagina   
  • Plaats een uitnodiging om lid te worden op een bedankpagina van je lead magnets   

Als je op zoek bent naar een loyale gemeenschap van zakelijke fans, die zich bezighouden met jouw content, interactie hebben met je bedrijf en regelmatig nuttige inzichten geven, kijk dan niet verder dan het starten van een Facebook-groep.   

 

Als je een contentstrategie nodig hebt om het meeste uit je zakelijke Facebook-activiteiten te halen, contacteer dan ons team van experts!   

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook