Hoe kies je de juiste sociale mediakanalen voor je bedrijf?

Social media kanalen kiezen?
Gezien de toename van het gebruik van sociale media wereldwijd, in combinatie met iedereen die zich sociale media gebruikt om informatie te zoeken over merken en producten, is aanwezigheid op sociale media voor bedrijven niet langer optioneel maar nu essentieel. De uitdaging: het kiezen van de juiste kanalen om jouw bedrijf op de markt te brengen. We verklappen je al één ding: je bedrijf kan en moet niet actief zijn op àlle beschikbare social mediakanalen. Met zo veel opties van kanalen is het moeilijk kiezen. Hier is onze gids over hoe je kan bepalen of een social mediakanaal de investering voor jouw bedrijf waard is.

Delen

We zien sociale media graag als Google 2.0. 

 

Tegenwoordig wordt social media voor veel meer gebruikt dan alleen contact houden met vrienden en familie. Mensen van alle leeftijden bezoeken sociale netwerken om op de hoogte te blijven van trends, te netwerken en gelijkgestemden te ontmoeten, meningen te delen, op de hoogte te blijven van nieuws en recente evenementen, inspiratie op te doen en merken en producten te zoeken die ze willen kopen.   

 

Gezien het grote aantal gebruikers van sociale media en de tijd die op de kanalen wordt doorgebracht, is het voor bedrijven van essentieel belang geworden om aanwezig te zijn en een trouw publiek op te bouwen.   

 

In België alleen al is 81,7% van de bevolking actief op sociale media, en besteedt gemiddeld 1 uur en 34 minuten per dag aan 5,6 verschillende sociale media kanalen.   

 

Maar als bedrijf kan je niet overal aanwezig zijn. Niemand heeft de tijd of de middelen om een actieve en effectieve aanwezigheid op elk sociaal kanaal te onderhouden. Elk social media kanaal trekt een ander publiek aan, heeft een specifiek doel, cultuur & gebruikssituatie en bepaalde contentformaten presteren beter op het ene kanaal dan op het andere. 

 

Het geheim naar succes op sociale media is dat je je moet focussen en aanwezig zijn op die kanalen die je helpen jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken.   

 

Hier zijn drie aspecten die je moet overwegen voordat je beslissingen neemt over jouw social media-kanaal:   

Overweging 1: Jouw doelgroep

Het belangrijkste bij social mediamarketing is om jouw bedrijf te verbinden met de mensen die het meest waardevol en toegankelijk voor jou zijn – jouw doelgroep of huidige / potentiële klanten.   

 

Als je bijvoorbeeld weet dat jouw doelgroep meestal tussen 55-64 jaar oud is, zou alle inspanning verloren gaan op een kanaal als Tik Tok, een ruimte die wordt gedomineerd door Gen Z’s. 

 

Eerst en vooral moet je dus een duidelijk idee hebben van wie jouw publiek is.   

Hier zijn een paar richtvragen:   

  • Wie is mijn typische klant?   
  • Wie is mijn ideale klant?   
  • Hoe oud zijn ze?  
  • Zijn ze mannelijk of vrouwelijk?  
  • Waarin zijn ze geïnteresseerd?   
  • Wat zijn hun doelen en verwachtingen?   
 

Nadat je weet wie ze zijn, moet je bepalen op welke sociale mediakanalen ze de meeste tijd doorbrengen en waarom. Hier kan je eenvoudig achter komen door gewoon te vragen. Via bijvoorbeeld een eenvoudige klantenenquête per e-mail.

  

The bottom line: je moet zijn waar jouw publiek is.   

Overweging 2: business & social media goals

Het is belangrijk dat je investeringen op het gebied van sociale media waarde en resultaat opleveren voor jouw bedrijf. Daarom is het des te belangrijker om een effectieve social mediastrategie uit te stippelen met de juiste social mediadoelstellingen die zijn afgestemd op jouw grotere bedrijfsdoelstellingen.  

 

Natuurlijk is het primaire doel van elk bedrijf genereren van omzet, maar je moet ook secundaire doelen bepalen die je zullen helpen bij het bereiken van winst.   

 

Sommige kanalen zullen je beter helpen bij het bereiken van jouw doelstellingen dan andere. Het is jouw taak om te bepalen wat voor jouw bedrijf het belangrijkst is en daar prioriteit aan te geven.   

 

Bijvoorbeeld, als jouw doel om leads te genereren is en jouw primaire methode van leadgeneration via een contactformulier op jouw website is, moet je rekening houden met het stimuleren van websiteverkeer via een social media-kanaal.   

 

Zoals hieronder te zien is, is het potentieel van Instagram om websiteverkeer te genereren een stuk lager dan dat van Facebook. Mensen gebruiken Instagram om foto’s en video’s te bekijken. Meestal willen ze niet naar een andere website worden doorgestuurd.   

Als je een nieuw bedrijf bent, of een ander marktsegment probeert aan te trekken of je bent nieuw op het gebied van sociale media, dan is naamsbekendheid een goed zakelijk doel.   

 

Om naamsbekendheid te krijgen, moet je het potentiële audience reach onderzoeken dat een kanaal je kan bieden. 

 

Facebook heeft bijvoorbeeld een relatief laag organisch bereik. Dit betekent dat als je jouw bedrijf zichtbaar wilt maken voor een breder publiek, je betaalde advertenties moet overwegen. De kosten van betaalde sociale advertenties verschillen per kanaal, dus je moet deze kosten analyseren en bepalen of ze financieel haalbaar zijn voor je bedrijf. 

  

Een ander doel kan zijn om je klantenondersteuning en -service te verbeteren. Facebook is daar beter voor dan bijvoorbeeld Instagram, Tik Tok of YouTube.   

 

Samengevat: sociale media moeten voor jou werken. Dus eerst en vooral, denk goed na over waarom je actief wil zijn op een bepaald kanaal.   

Overweging 3: Mogelijkheid tot het creëren van inhoud

Het is geen geheim dat bepaalde contenttypes en –formaten beter presteren op het ene sociale mediakanaal dan op het andere. Instagram is bijvoorbeeld puur visueel, YouTube en Tik Tok bestaan alleen uit video. Facebook is een mix, maar video biedt het hoogste organische bereik en de hoogste betrokkenheid en LinkedIn drijft op thought leadership blogartikelen.    

 

Je moet nagaan welke soorten inhoud jouw bedrijf al creëert of onderzoeken in welke soorten inhoud jouw bedrijf zou kunnen investeren.  

 

Is jouw merk visueel? Heeft je bedrijf de mogelijkheden en middelen om video’s te maken in bepaalde contentformaten? Heeft je bedrijf als doel om zich te profileren als een thought leader in je industrie door middel van je zakelijke blog?   

 

Zodra je hebt bepaald wie je publiek is, wat je bedrijfsdoelstellingen zijn en welke types van content je het best kan creëren, kan je de verschillende social mediakanalen vergelijken om te bepalen welke het best aan je behoeften voldoen.   

 

Om je verder te helpen, hebben we de kenmerken van de meest gebruikte social mediakanalen in België op een rijtje gezet:  

1. Facebook

Kort overzicht:   

  • Actieve gebruikers wereldwijd: 2,91 miljard  
  • Aantal internetgebruikers die FB gebruiken in België: 79,3%  
  • Potentieel advertentiepubliek in BE: 6,40 miljoen   
  • Dominerende demografie: 25-34  
  • Doel: Relaties opbouwen  
  • Geschikt voor: Het opbouwen van merkloyaliteit en naamsbekendheid   
  • Nadeel: Beperkt organisch bereik voor bedrijfspagina’s   
 

Ondanks de opkomst van andere sociale media platformen behoudt Facebook zijn positie als het leidende sociale medianetwerk met 2,91 miljard actieve gebruikers wereldwijd. In België wordt het platform gebruikt door 79,3% van de bevolking, waarvan 26% aangeeft dat het hun favoriet is.  

Wereldwijd gebruikt 62% van de social mediamarketeers Facebook, waarbij ze het platform prijzen voor zijn hoge ROI, lage kostprijs van adverteren & mogelijkheden om leads te genereren.   

 

Als jouw bedrijfsdoelstelling is om je naamsbekendheid te vergroten en relaties op te bouwen met jouw klanten, is Facebook zeker een goede keuze. Je moet echter wel rekening houden met het volgende:   

 

Het grootste nadeel van Facebook voor bedrijven is het lage organische bereik, grotendeels te wijten aan het algoritme van Facebook.  Volgens Hootsuite was in 2021 het gemiddelde organische bereik van een post gemaakt door een Facebook-pagina 5,2%. 

 

Dus als je je naamsbekendheid op Facebook wilt vergroten, moet je de betrokkenheid van je publiek een hoge prioriteit geven.  

 

Je kunt de betrokkenheid van je publiek niet aanwakkeren en het Facebook-algoritme niet overtreffen met harde verkoopscontent waarin je alleen maar spreekt over de producten en diensten die je aanbiedt. Zorg ervoor dat je communicatie een tweerichtingsverkeer is en hou het luchtig.   

2. Youtube:

Kort overzicht  

  • Actieve gebruikers wereldwijd : + 2 miljard   
  • Potentieel advertentiepubliek in BE: 9,52 miljoen  
  • Dominerende demografie: 25-34  
  • Doel: “How To’s” & tutorials   
  • Geschikt voor: Naamsbekendheid + lead generatie   
  • Nadeel: intensief gebruik van middelen 
 

YouTube is de grondlegger van videomarketing, wereldwijd gebruikt door 54% van de social mediamarketeers. Het platform komt op de tweede plaats na Facebook wat betreft gebruik, engagement en totale ROI voor bedrijven. Met het potentieel om 8,23 miljoen van de Belgische bevolking van 18+ te bereiken via betaalde advertenties.  

 

Gezien de korte aandachtsspanne van het digitale publiek, heeft video als contentformaat het sociale medialandschap gedomineerd. Volgens GWI bekijkt 1 op de 4 consumenten elke maand een video die door een bedrijf is gemaakt. De populariteit van video’s kan worden verklaard door het gemak waarmee ze kunnen worden verteerd en de torenhoge engagementpercentages. 

 

Als je bedrijf de mogelijkheid heeft om video’s te maken, of een marketingpartner, en je zou tutorials en video’s over producten en gebruiksaanwijzingen willen maken. Voeg dan YouTube toe aan je lijst!   

 

Het beste deel: Alle lange video’s die voor YouTube zijn gemaakt, kunnen worden ingekort en hergebruikt voor Instagram, Facebook en LinkedIn, afhankelijk van de kenmerken van je publiek.   

3. Instagram

Kort overzicht: 

  • Actieve gebruikers wereldwijd: 1,1 miljard  
  • Aantal internetgebruikers dat IG gebruikt in België: 56.1%  
  • Potentieel advertentiepubliek in BE: 5,10 miljoen  
  • Dominante demografie: 18-24 + 25-34  
  • Doel: Relaties opbouwen, conversaties   
  • Geschikt voor: Naamsbekendheid, leads genereren voor food, retail, beauty   
  • Nadeel: Alleen afbeeldingen en video 
 

Instagram, een puur visueel platform, wordt wereldwijd door 45% van de social mediamarketeers gebruikt en uitgeroepen tot een van de beste kanalen voor het genereren van leads. Het gebruik van het platform voor zakelijke marketingdoeleinden zal naar verwachting alleen maar toenemen: 40% van de marketeers wereldwijd is van plan het voor het eerst te gebruiken en 96% van de huidige Instagram-marketeers is van plan in 2022 meer of evenveel te investeren in het platform. 

 

Als je merk visueel is en gericht op een jonger publiek, is Instagram een logische keuze. Het platform is ook de spil geworden van de sociale handel, dus als je een retailer bent, begin dan met creëren en verkopen!   

4. Tik Tok

Kort overzicht: 

  • Actieve gebruikers wereldwijd: 1 miljard   
  • Aantal internetgebruikers dat Tik Tok gebruikt in België: 26,4%  
  • Potentieel advertentiepubliek in BE: 2,91 miljoen   
  • Dominerende demografie: Gen Z’s   
  • Doel: Relaties opbouwen   
  • Geschikt voor: Opbouwen van merkbekendheid, loyaliteit & community    
  • Nadeel: Alleen video’s 
 

Hoewel TikTok pas in 2017 officieel werd gelanceerd, zag de sociale mediagigant zijn wereldwijde actieve gebruikersbestand tussen januari 2018 en juli 2020 met 1157,76% toenemen, waardoor het nu de grens van 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers heeft bereikt.   

 

Het platform wordt momenteel gebruikt door een derde van de social mediamarketeers wereldwijd, en gezien de snelle stijging in populariteit is het niet verwonderlijk dat 62% van de marketeers van plan is om hun investering in het platform tegen 2022 te verhogen – het hoogste van alle social mediaplatforms. 

 

Het kanaal wordt momenteel gebruikt door 26,4% van de Belgische bevolking, met de mogelijkheid om 2,91 miljoen, of 25% van de Belgische bevolking van 18+ te bereiken met betaalde advertenties.   

 

Tik Tok is een platform met enkel video’s, maar een van de grootste voordelen is dat je geen professioneel gefilmde en gemonteerde video’s van superhoge kwaliteit hoeft te maken. Een simpele video gemaakt met je smartphone is goed genoeg. De truc hier is om voor authenticiteit te gaan en ervoor te zorgen dat je content boeiend, leuk en origineel is. De enorme bibliotheek aan filters, muziek, trends & hashtag challenges maken deze taak voor bedrijven een stukje makkelijker.   

 

Als je je met je producten en diensten richt op Gen Z, of als je nieuwe mensen wilt aanwerven, dan is Tik Tok het proberen waard als je bereid bent om je merk te vermenselijken, je waarden te laten zien, en luchtige content te maken met inspirerende verhalen.   

5. LinkedIn

Kort overzicht: 

  • Actieve gebruikers wereldwijd: 808 miljoen   
  • Aantal internetgebruikers dat LinkedIn gebruikt in België: 23.2%  
  • Potentieel advertentie publiek in BE: 4,30 miljoen  
  • Dominerende demografie: 25-34 (59,2% van LI-gebruikers)   
  • Doel: Nieuws & artikels, netwerken, rekrutering    
  • Geschikt voor: Bedrijfsontwikkeling, merkbekendheid  
  • Nadeel: Beperkte betrokkenheid 
 

LinkedIn wordt momenteel gebruikt door een derde van de wereldwijde social mediamarketeers, en 38% van de marketeers is van plan het voor het eerst te gebruiken in 2022.   

 

Het staat bekend als het meest serieuze van de social mediakanalen. Je zult grappen en kattenmemes buiten de contentkalender willen houden voor dit kanaal. Het is echter een uitstekend platform om een betrokken publiek en een reputatie als thought leader in je branche op te bouwen. Maar ook om je bedrijfscultuur te delen met potentiële nieuwe klanten en medewerkers, je naamsbekendheid op te bouwen, leads te genereren en je bedrijf uit te breiden.   

 

Hier wil je je blogposts, nieuws uit de sector en onderzoek (gemaakt of samengesteld), diepgaande how to’s, bedrijfsupdates en het kantoorleven achter de schermen delen. 

Je hebt nog steeds visuals nodig om je posts te begeleiden, maar dit is een plek waar niet-visuele merken kunnen concurreren en succes kunnen hebben.   

Als bedrijf kan je niet op alle beschikbare kanalen een effectieve aanwezigheid op sociale media hebben. Voordat je aan de slag gaat in de sociale arena, moet je je doelstellingen, de kenmerken van je bedrijf en je doelpubliek analyseren.  

 

Je sociale media-inspanningen moeten voor je werken en een gezonde ROI genereren. Dit kan alleen worden gedaan door je investeringen te richten op de kanalen waarin je kan uitblinken.   

Wees gewaarschuwd:   

 

Zelfs als je de beste social mediakanalen voor je bedrijf hebt uitgekozen om actief op te zijn, als je geen duidelijke social mediastrategie hebt, zullen de voordelen van social media afnemen.   

Hulp nodig met je socials? Sociale strategie zit in ons DNA. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook