Ideeën opdoen voor blogposts: hoe begin je eraan?

How to generate blog ideas
We zijn er zeker van dat je weet dat content marketing een krachtige manier is om jouw bedrijf online op de markt te brengen (#contentisking). Het geeft bedrijven de kans om hun kennis en expertise te tonen, verhoogde naamsbekendheid genereren, websiteverkeer verhogen, leads en conversies genereren en een algemene verbeterde klantenloyaliteit en merkbetrokkenheid bereiken. Maar we zijn er ook zeker van dat je de writer's block kent (wij in ieder geval wel!). Het goede nieuws is dat er een manier is om te zorgen voor een constante stroom van ideeën. Hier zijn 7 technieken voor een eindeloze voorraad content inspiratie.

Delen

7 technieken voor een eindeloze voorraad aan content ideeën

Content marketing is veel meer dan alleen maar goede content creëren. De uitdaging is het bedenken van onderwerpen die aansluiten met jouw buyer persona’s, waarde genereren, goed presteren in zoekmachineresultaten & de marketingdoelstellingen van jouw bedrijf ondersteunen (m.a.w., er bestaat niet zoiets als het creëren van content alleen maar om je sociale kanalen ermee te vullen).   

 

Ja, soms zijn al deze eisen een zware opgave. Vooral op de momenten dat de inspiratiebron droog komt te staan. Het bedenken van ideeën voor blogposts vanuit je hoofd is niet eindeloos. Uit onze ervaring met onze klanten blijkt dat het niet hebben van een backlog van ideeën voor content catastrofaal kan zijn. Meer dan dat, we weten ook dat veel bedrijven ervoor kiezen om helemaal geen blog te hebben vanwege een gebrek aan ideeën voor content.   

 

Gelukkig zijn er methoden voorhanden om het content dilemma op te lossen. Laten we er eens induiken.   

1. Raadpleeg je zoekwoordenonderzoek

De truc van een goed presterende blog is het vinden van een balans tussen schrijven voor de zoekmachines en schrijven voor je publiek. Uiteindelijk is het de bedoeling dat jouw content online gevonden wordt. Dat kan alleen worden bereikt met het proces van een zoekwoordenonderzoek.   

 

Begin het proces met het gebruik van Google Keyword Planner. Deze gratis tool geeft jou het volume van zoekopdrachten naar jouw zoekwoorden & -zinnen en kan ook worden gebruikt om nieuwe zoekwoord ideeën te bekomen.   

 

Begin met het intypen van een relevant zoekwoord en kijk wat er verschijnt. In ons voorbeeld typten we het zoekwoord “content marketing” in en woorden en zinnen zoals “contentmarketing strategie” en “contentkalender 2022” kwamen naar boven, wat fantastische blog ideeën oplevert! 

Google zoekwoordenplanner

Naast Google Keyword Planner zijn hier nog een paar andere tools voor zoekwoordenonderzoek die je kan gebruiken: 

 

2. Verken de meest populaire content op het web met BuzzSumo of Ubersuggest

Zowel BuzzSumo als Ubersuggest maken het mogelijk om de meest gedeelde content op het internet te zien over verschillende tijdsperiodes en over verschillende platformen. Het enige wat je hoeft te doen is zoeken op zoekwoord/onderwerp of domein, trending topics voor jouw niche bepalen, jouw tone-of-voice eraan toevoegen, het persoonlijk maken en klaar!   

 

Door te zoeken op domein kan je ook inzicht krijgen in de meest populaire content van jouw concurrent. Met deze analyse van jouw concurrentie kan je gemakkelijk gebreken in jouw content ontdekken, analyseren wat wel en niet werkt, en aanwijzingen krijgen over waar je meer waarde kan bieden.   

Buzzsumo content analyzer

3. Analyseer je huidige zoekopdrachten met behulp van het Prestaties rapport van Google Search Console

Google Search Console doet veel meer dan alleen de crawlfouten van jouw website blootleggen, het geeft je ook inzicht in welke zoekopdrachten echte websurfers gebruiken om op jouw website te belanden. Kijk maar eens naar de zoekopdrachten in het tabblad Prestaties. Hoogstwaarschijnlijk vindt je daar zoekwoorden waar je nooit aan gedacht hebt om over te schrijven!   

 

Zo vind je ze: 

 

Google Search Console ➡️ Prestaties ➡️ Zoekopdrachten  

4. Google auto-suggest

Autosuggest is een handige zoekfunctie van Google die is ontworpen om het zoekproces te versnellen door voorspellingen te doen op basis van eerdere zoekopdrachten van andere websurfers.   

 

Wanneer je een woord of zin in de zoekbalk typt, zul je zien dat er suggesties voor je zoekopdracht worden getoond, zoals te zien is in de afbeelding hieronder. Let goed op de suggesties, want veel ervan kan je perfect gebruiken als titels voor blogposts!   

5. De ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ en ‘Mensen vragen ook’ in Google

Mensen vragen ook’ & ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ zijn nog handige Google-functies gericht op het verbeteren van de gebruiker zijn zoekervaring. Waarom zijn deze resultaten nuttig? Omdat ze getriggerd worden door eerdere zoekopdrachten van mensen, waardoor ze hoogwaardige blog content ideeën zijn.   

 

Typ een zoekwoord naar keuze in op Google en scroll naar beneden tot je bij ‘Mensen vragen ook’ en ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ komt, onderaan de zoekresultaten. Als de resultaten relevant zijn voor jou, voeg dan het idee toe aan jouw contentkalender

People also ask

6. Vraag het jouw fans rechtstreeks

Als we fans zeggen, bedoelen we diegenen die al geabonneerd zijn op jouw e-mail nieuwsbrieven of die actief jouw blog lezen. Als je nog geen blog hebt, kun je het ook aan je klanten vragen.  

 

Overweeg eens een telefoongesprek met jouw trouwste klanten. Een snel telefoongesprek van 10 minuten kan al heel wat ideeën opleveren! Een bijkomend voordeel hiervan is dat je de taal die door jouw doelgroep wordt gebruikt kan teweten komen, wat het ultieme kers op de taart in content marketing is.  

 

Om het meeste uit deze techniek te halen, kan je in het gesprek vragen naar welke obstakels of uitdagingen jouw klanten tegen botsen in hun werkomgeving/leven, welke boeken ze op dit moment lezen, waar ze actief onderzoek naar doen of waar ze het meeste hulp bij nodig hebben. De beste content biedt nu eenmaal pas waarde door dringende vragen te beantwoorden of in te gaan op persoonlijke interesses.

   

Om tijd te besparen, kan je zelfs een e-mailenquête, een Google-formulier of een social media-enquête maken en versprijden om alle bovenstaande informatie te verkrijgen. 

7. Praat met je verkoop- of customer support team

Als je een verkoop- of customer support afdeling hebt, heb je een schat aan blogideeën binnen handbereik zonder het te beseffen. Doordat deze medewerkers direct contact hebben met klanten en prospects, zijn ze op de hoogte van de pijnpunten, zorgen en uitdagingen van jouw doelgroep. 

 

Organiseer een bijeenkomst met deze teams en voer een discussie over FAQ’s, aarzelingen, veelvoorkomende productproblemen en -oplossingen van prospects. Je loopt gegarandeerd weg met content voor een jaar! 

Door deze 7 contenttechnieken te gebruiken, garanderen we dat je nooit meer zonder inspiratie en ideeën voor content komt te zitten. Writer’s block en staren naar een lege pagina zal voor altijd tot het verleden behoren. Op naar het creëren van boeiende, waardevolle en conversiewaardige content voor je bedrijf. Veel succes!   

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook