Beginnersgids voor lokale SEO

seo gids
Hand omhoog als je ooit hebt gezocht naar "Kappers/advocaten/bakkers/accountants bij mij in de buurt?" 🙋 Guilty. Grote kans dat we dat allemaal al eens hebben gedaan. Consumenten zoeken meer dan ooit tevoren op Google naar "bij mij in de buurt". Als een potentiële klant een zoekopdracht in hun buurt uitvoert, verschijnt jouw bedrijf dan in de zoekresultaten? Als je lokale SEO overslaat, dan mis je het primaire kanaal van hoe mensen lokale bedrijven online ontdekken. Als je een lokaal bedrijf bent, dan is dit iets voor jou: 8 technieken om je lokale SEO een boost te geven.

Delen

8 Technieken om jouw lokale SEO een boost te geven

In een notendop: lokale SEO is het optimaliseren van jouw website & online activiteiten zodat jouw bedrijf op één van de eerste posities van grote zoekmachines (Google, Bing, Yahoo) verschijnt voor zoektermen die gerelateerd zijn aan jouw omgeving, stad of land. 

 

Bijvoorbeeld: “Personal trainers in Bornem” 

 

Wanneer een websurfer een specifieke locatie in zijn zoekopdracht opneemt, is zijn gebruikersintentie glashelder en Google, of een andere zoekmachine, zal de meest relevante resultaten leveren. 

 

In het bovenstaande voorbeeld zal Google alle personal training bedrijven in en rond Bornem aanbieden, via zowel lokale kaarten (d.w.z. Google maps & Google My Business listings) als lokale organische resultaten (d.w.z. de traditionele resultaten met blauwe links die leiden naar websites). 

Local SEO search

Wie heeft lokale SEO nodig?

Elk bedrijf dat werkt vanuit een fysieke locatie of exclusief een specifieke regio bedient, moet investeren in een lokale SEO-strategie. 

 

Heb jij een restaurant, een kapsalon, een advocatenkantoor? Ben je een monteur, loodgieter, dierenarts of accountant? Zo ja, optimaliseer jouw website dan op een correcte manier voor de regio’s die jij target.  

FAQ: Moeten alle bedrijven optimaliseren voor lokale SEO?   

 

Het korte antwoord op deze veelgestelde vraag is: Nee.   

 

Als je een bedrijf bent met een meer globale doelmarkt, is het in jouw eigen belang om hoger te scoren voor meer algemene termen, waardoor lokale zoekwoorden een slecht idee zijn. Dus, als dit van toepassing is op jouw bedrijf, is het niet nodig om lokale signalen aan zoekmachines te geven. 

 

FAQ: Welke SEO-strategie moet een bedrijf met meerdere locaties volgen?  

 

Als je een bedrijf met meerdere locaties hebt, kan je het beste voor elke locatie afzonderlijke pagina’s op jouw website maken. Elke pagina moet dan afzonderlijk worden geoptimaliseerd voor lokale SEO.   

 

Dit zal een positieve invloed hebben op jouw lokale rankings voor elke bedrijfslocatie en het zal super nuttig zijn voor de gebruikerservaring. Aangezien prospects gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze zoeken, zoals jouw adres, openingsuren en contactinformatie.   

8 lokale SEO technieken om jouw bedrijf een lokale boost te geven

1. Optimaliseer jouw bedrijfslogo

Eén van de allereerste dingen die de spiders van zoekmachines zien wanneer ze door jouw website kruipen, is jouw bedrijfslogo. Zoekmachines zijn niet in staat om afbeeldingen te lezen, dus vertrouwen ze sterk op ALT-tekst en de bestandsnamen van de afbeelding.   

 

Om jouw lokaal bedrijf te optimaliseren, raden we aan om de locatie op te nemen in de ALT-tekst van jouw logo en kies niet voor de bestandsnaam “logo.png” is, maar wel voor “Abcdconsult-boekhoudkantoor-antwerpen.png”. 

2. Lokaliseer jouw paginatitels, metabeschrijvingen en URL's

On-page SEO elementen zoals pagina titels, meta beschrijvingen & URL’s zijn belangrijke factoren waarmee je rekening moet houden bij het verbeteren van jouw positie in de zoekmachines. 

 

Deze elementen spelen een rol in het beschrijven aan de zoekmachines waar de pagina over gaat, het blootleggen van het belang van zoekwoordenonderzoek en het begrijpen van de intentie van de zoeker. 

 

Als je je focust op een specifieke locatie, neem dan het gebied achter je hoofdzoekwoord op in jouw titels, URL’s en paginabeschrijvingen. Zoals: “AAAwesome|Digital Marketing Agency|Bornem” 

3. Voeg jouw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer toe aan de homepagina en footer van elke webpagina

Zorg ervoor dat jouw volledige adresgegevens (straatnaam & nummer, postcode, stad, land), bedrijfsnaam, telefoon & e-mail zichtbaar zijn als tekst op een prominente plaats op jouw homepagina.   

 

De beste plaats voor deze gegevens is volgens ons in de topnavigatie van jouw website of direct onder jouw headerafbeelding.   

 

Het is ook een goede gewoonte om al deze gegevens in de footer van jouw website op te nemen, die op alle andere pagina’s wordt weergegeven. 

  

Een ander belangrijk elemen over jouw contactgegevens is consistentie. Zorg ervoor dat jouw contactinformatie consistent zijn in alle actieve online kanalen: jouw website, social media profielen, Google Mijn Bedrijf vermelding & alle andere lokale gidsen waar jouw bedrijf is geregistreerd.   

4. Registreer jouw bedrijf bij de belangrijkste zoekmachines

Het registreren van jouw website bij Google Mijn Bedrijf, Bing places for Business & Yahoo is een van de makkelijkste manieren om jouw lokale SEO te verbeteren. Door dit te doen krijg je een plek op de kaarten, geven zoekmachines alle belangrijke informatie die gebruikers nodig hebben om contact met jou op te nemen en kunnen gebruikers op een makkelijek manier een recensie over je bedrijf achterlaten. 

5. Voeg een Google-kaart toe aan de pagina met contactgegevens

Door een Google-kaart van jouw bedrijf toe te voegen aan de contactpagina op jouw website, wordt een sterk signaal van jouw locatie naar de zoekmachines gestuurd. 

 

De eenvoudigste manier om een kaart toe te voegen, is door naar Google Maps te navigeren, jouw bedrijfsadres in te voeren, op “Delen” te klikken en vervolgens “Een kaart insluiten” te selecteren. Kopieer en plak de code naar jouw website en voila! 

6. Registreer jouw bedrijf bij relevante lokale gidsen

De truc voor lokale SEO is om elke mogelijke kans te grijpen om jouw bedrijf online in de schijnwerpers te zetten. Naast het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf profiel, zijn er tal van lokale gidsen zoals Yelp, TripAdvisor & Gouden Gids. Zoek de meest relevante voor jouw doelgroep en maak een consistent profiel op elk.   

7. Maak gebruik van Schema's (structured data markup) om meer informatie over jouw lokaal bedrijf aan Google te geven

Google doet er alles aan om inzicht te krijgen in de enorme hoeveelheid inhoud die online beschikbaar is. Om het Google gemakkelijker te maken, kunnen we expliciete aanwijzingen over de betekenis van een webpagina implementeren door gestructureerde data of schema markup te implementeren.   

 

Schema’s of gestructureerde data markup is een manier om jouw gegevens te “beschrijven”, zodat de crawlers van zoekmachines de context van de inhoud beter kunnen begrijpen. Om meer te leren over gestructureerde data, bekijk Google Search Centrals documentatie over het onderwerp of om er meteen in te duiken, bekijk Google Structured Data Markup Helper en Schema Validator.   

8. Online beoordelingen van jouw klanten laten groeien

Als het gaat om het verhogen van de positie van jouw bedrijf in de lokale kaarten resultaten (Google maps-vermeldingen), zijn recensies van klanten een topprioriteit. Vraag je je af hoe je meer beoordelingen kan verzamelen? Bekijk dan zeker dit artikel dat we over dit onderwerp hebben geschreven. Het belangrijkste is dat wanneer jouw bedrijf een recensie ontvangt, dat je erop reageert! Het is onbeleefd om het niet te doen, maar meer dan dat, de zoekmachines zullen jou dankbaar zijn. 

En daar heb je het! 8 eenvoudige technieken om te implementeren om jouw lokale SEO een boost te geven. Als je dit verder wilt bespreken of op zoek bent naar meer ideeën om jouw bedrijf een online boost te geven, aarzel dan niet om een gratis en vrijblijvend gesprek van 30 minuten met ons team in te plannen   

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Ze komen zonder houdbaarheidsdatum, onze tips. Elke maand steken we ze in onze nieuwsbrief met als doel jullie en jullie klanten te helpen.

Lees ook